За безбедније е-пословање ЕУ доделила првих 66 ознака поверења

0

Шта повезује Делфи књижаре, туристичку агенцију Јумбо травел, портал Лимундо и издавачку кућу Дата статус? Све су различите професионалне оријентације, не припадају истим секторима и не деле исту “таргетну групу” потенцијалних купаца и клијената, али имају нешто заједничко: све су носиоци ознаке Е-Тrustmark која гарантује да су сајтови ових фирми и компанија безбедни за куповину.

Ознака, слика или лого у електронској трговини која се приказује на њиховим сајтовима јасно уочљива и купцима, треба да пошаље поруку безбедности и тако олакша трговину путем интернета, која је у Србији још у развоју.

Ознака поверења, Е-Тrustmark је овим фирмама додељена у оквиру пројекта “Развој електронског пословања” који је финансирала Европска унија са 2,5 милиона евра. Двоипогодишњи пројекат имао је циљ да малим и средњим предузећима (МСП), као носиоцима привредног развоја, приближи концепт електронске трговине, електронског пословања и дигиталних апликација како би побољшале своје пословање и биле конкурентније. Осим тога, циљ је био и да се оснаже потрошачи да користе електронску трговину.

Од маја 2014. године до новембра 2016, у сарадњи са Министарством трговине, туризма и телекомуникација и Министарством привреде Србије, организован је низ едукативних активности: одржано је 35 радионица о значају дигиталне економије, електронског пословања и електронске трговине и борбе протов сајбер криминала, које је пратило око 1.000 представика државних институција. Са друге стране, више од 700 представника МСП прошло је тренинге о електронском пословању и електронској трговини.

Истовремено је рађено на унапређењу правног оквира, па су тако идентификоване правне и регулаторне препреке за електронску трговину и припремљене препоруке за израду нацрта закона у области е-пословања који је заснован на правном оквиру ЕУ.

Е-Trustmark – важна порука ЕУ за предузећа у Србији

Укупно 66 малих и средњих предузећа добило је у оквиру пројекта ознаку поверења Е-Тrustmark, јер су доказали да: пружају јасне информације о својој компанији, послују у складу са законом, пружају јасне, тачне и детаљне информације о својим производима/услугама и процесу куповине, информишу потрошаче о њиховим правима која се односе на рекламацију и одустанак од уговора о куповини.

Њихова искуства у пословању су различита, али, иако је сама ознака о поверењу нова, истичу као веома значајно само учешће у пројекту који је финансирала ЕУ:

“За еKupi.rs је веома важна подршка пројекта ‘Развој електронског пословања’. Као део система који послује на свим тржиштима бивше Југославије, посвећени смо постизању изузетних стандарда. Од кључног значаја је постизање односа поузданости и поверења са нашим корисницима. Додела сетификата који је подржан од стране ЕУ је још једно признање нашим напорима на овом пољу као и потврда високих критеријума етичког понашања наше компаније”, поручили су представници еКupi.rs, интернет трговине “специјализоване за продају више од 80.000 производа из различитих подручја електронике, беле технике, информатике”.

Ознака поверења је нов концепт у електронској трговини у Србији, уведен како би се унапредио квалитет домаћих интернет трговаца/пружалаца услуга и потрошача који користе електронску трговину. Следио је добар пример из ЕУ, где је Европска комисија још у мају 2003. године покренула “е-поверење иницијативу” чији је део био стварање е-Тrustmark шеме.

Све је више грађана Србије који су укључени у е-трговину: како је показало истраживање Републичког завода за статитстику из септембра 2016, више од 1,45 милиона грађана је куповало или поручивало робу/услуге путем интернета у протеклих годину дана, што је за 230.000 људи више него 2015.

Успостављање поверења између трговаца и потрошача треба да стимулише електронску трговину како на националном тако и на међународном нивоу и самим тим има позитиван утицај на привреду Србије.

За представнике домаћих МСП, чини се да је најважније што се приближавају стандардима ЕУ:

“Учешћем у пројекту ‘Развој електронског пословања’ www.beecool.rs је усагласио своје присуство на интернету са високим критеријумима Европске уније. Резултат тога је да смо у првих 35 предузећа чија је професионалност препозната и означена престижним е-Трустмарк сертификатом”, каже власница њеб схопа за набавку и продају дечје опреме BeeCool, Милена Поповић.

О сертификату Е-Тrustmark, она каже: „Он за нас представља професионални успех ван економских резултата – представља признање, награду, уважавање за начин на који послујемо. Још битније, ова ознака је сигуран сигнал онима који се тек упуштају у куповину за бебе и децу да могу да се осмеле и навикну на предности куповине путем Интернета”.

Након завршетка пројекта, новосадски Центар за развој е-трговине и заштиту потрошача на интернету наставиће да се бави процесом акредитације и доделе ове ознаке малим и средњим предузећима и предузетницима.

Серитфикати и за потрошаче

Како би се повећало поверење потрошача у е-трговину, у оквиру пројекта је израђена платформ за безбеднију куповину www.e-dukator.rs   на којој они могу да се информишу и едукују о својим правима када купују на интернету. Више од 2.000 грађана добило је сертификат након што су тачно одговорили на половину питања у квизу на платформи. О куповини на интернет едуковано је и више од 6.000 пратилаца на друштвеној мрежи Фејсбук (https://www.facebook.com/Razvoj-elektronskog-poslovanja-1451226168507374/?fref=ts).

Објављено је 9 брошура и приручника. Направљен је и портал www.eposlovanjesrbija.rs на коме се налазе бројни текстови и корисни чланци о разним аспектима електронског пословања и трговине у свету и Србији.

Тако едуковани потрошачи, “наоружани” информацијама, још један су резултат успешног пројекта ЕУ, који је само део великог програма помоћи који Унија пружа сектору малих и средњих предузећа у Србији, јер је у последњих 15 година ЕУ у те сврхе Србији донирала 78 милиона евра.

Да ће се та помоћ наставити, указао је на завршној конференцији пројекта заменик шефа Делегације ЕУ у Србији Оскар Бенедикт: “Ово није крај, већ почетак процеса који уводи промене у електронско пословање Србије, јер је оно неизбежно за даљи привредни раст, остварење профита и нова радна места”.

Више о пројекту: www.eposlovanje.biz

Подели

Comments are closed.