U Srbiji je stepen uključenosti dece u obrazovni sistem na visokom nivou, ali i dalje su neka deca u riziku da budu isključena – deca sa smetnjama u razvoju, romska deca i ona iz najsiromašnijih porodica, navedeno je danas na početku dvodnevne regionalne konferencije „Inkluzivno obrazovanje – put razvoja obrazovanja Srbije“.

Konferenciju su otvorili direktorka UNICEF-a u Srbiji Ređina De Dominićis, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević, šef II sektora operacija Delegacije Evropske unije u Srbiji  Štefen Hudolin i  ambasador Švajcarske u Srbiji Filip Ge.

Otvarajući konferenciju, direktorka UNICEF-a u Srbiji je rekla da je proces inkluzivnog obrazovanja koji je započeo pre više od 10 godina u Srbiji kroz saradnju između Ministarstva prosvete, međunarodnih organizacija i nevladinih organizacija, već doneo vidljive rezultate.

“Postoji solidan zakonski okvir, a njegova implementacija se kontinuirano poboljšava. Ipak, neophodno je da se hitno započnu mere za dalje jačanje obrazovnog sistema da bi se odgovorilo na različitost dece u zemlji”, rekla je De Dominićis, i zahvalila Švajcarskoj agenciji za razvoj i saradnju (SDC) za dugogodišnju podršku.

Ambasador Švajcarske u Srbiji Filp Ge je rekao da Švajcarska podržava obrazovne reforme u Srbiji od 2002. godine “sa našim ključnim partnerima Ministarstvom obrazovanja, UNICEF-om i Crvenim krstom Srbije u okviru zajedničkog programa o inkluziji Roma i marginalizovanih grupa”. On je naglasio da je potrebno da se ulože dodatni napori u obrazovnom sistemu, da bi se poboljšala sadašnja situacija.

“Neophodno je da se razvije politika inkluzivnog obrazovanja u okviru nove Strategije obrazovanja 2030 i da se ona implementira, da se njom upravlja i da se prati realizacija i na lokalnom i na nacionalnom nivou”, rekao je ambasador Ge.

Ministar Šarčević je podsetio da je inkluzivno obrazovanje najbolji način za ostvarivanje prava deteta.

„Rano uključivanje u obrazovanje je ključno za puno društveno uključivanje deteta i njegove porodice, kao i za razvoj ljudskog kapitala. Proces inkluzivnog obrazovanja se razvija kao strateško opredeljenje naše države, i obaveza preuzeta ratifikovanjem međunarodnih ugovora i procesom pristupanja EU“, rekao je ministar Šarčević.

Obraćajući se u ime Delegacije Evropske unije u Srbiji, šef II sektora operacija Delegacije EU u Srbiji Štefen Hudolin je rekao da „Evropska unija podržava unapređenje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja, uzimajući u obzir prava svakog deteta i građana Srbije”.

Intenzivna podrška deci, nastavnicima i školama pruža se od 2009. godine putem obuka, školskih stipendija i drugih oblika podrške. Oko 39 000 osnovnih i 3 500 predškolskih nastavnika pohađalo je obuke u oblasti inkluzivnog obrazovanja, angažovani su pedagoški asistenti, a učenici su  dobili prilagođene udžbenike.

Konferencija je okupila učesnike iz oblasti, kreatore politika, stručnjake iz obrazovanja, praktičare i predstavnike akademskih, istraživačkih, međunarodnih i nevladinih organizacija, kao i roditelje i mlade ljude, motivisane da uče i podele svoja iskustva o inkluziji u politici i praksi.

Tokom dvodnevnog rada, učesnici će se upoznati sa relevantnim međunarodnim i nacionalnim iskustvima u vezi sa kvalitetnim inkluzivnim obrazovanjem, diskutovati o dodatnom stručnom usavršavanju nastavnika i definisati naredne korake u razvoju politike i prakse inkluzivnog obrazovanja u Srbiji.

Konferenciju „Inkluzivno obrazovanje – put razvoja obrazovanja Srbije“ organizovali su Ministarstvo obrazovanja, nauke i tehnološkog razvoja i UNICEF, uz podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju (SDC).