ЕИБ финансира унапређење српских пловних путева

0

Европска инвестициона банка (ЕИБ) је одобрила кредит од 100 милиона евра за унапређење функционисања навигације на унутрашњим пловним путевима дуж Дунава и Саве у оквиру Трансевропске саобраћајне мреже односно приоритетног пројекта Рајна/Меза-Мајна-Дунав. Кредит ће олакшати прелазак са друмског на водени саобраћај. Тиме ће бити унапређене услуге које користе актери у локалним и регионалним индустријама као и они у пољопривредном сектору, а биће подржани и економски раст и запошљавање. Инвестиције ће побољшати везе између европских земаља и регионалну сарадњу.

Почев од 2019, у низ различитих пројеката ће бити уложено укупно више од 200 милиона евра. То обухвата изградњу терминала за општи и расути терет у луци у Смедереву, мрежу хидрометеоролошких станица дуж Саве и Дунава, рехабилитацију бродских преводница те уклањање олупина из Другог светског рата из Дунава недалеко од луке у Прахову. Унутрашњи водени саобраћај у Србији од 2010. бележи раст од 11 одсто годишње.

Инвестиције у унутрашње пловне путеве у Србији се финансирају грантом вредним 11,4 милиона евра Европске комисије у оквиру Инструмента за повезивање Европе којим се суфинансира рехабилитација бродске преводнице Гвоздена капија 1. Осим тога, из буџета Србије ће бити финансиран и грант за техничку помоћ у оквиру Иницијативе за економску отпорност ЕИБ-а.

Уговор о кредиту су потписали министар финансија Србије Синиша Мали и шеф одељења за Словенију, Хрватску и Западни Балкан Европске инвестиционе банке Матео Ривелини у присуству амбасадора Европске уније у Републици Србији Сема Фабриција и заменика премијера и министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зоране Михајловић.

Потпредседник ЕИБ-а Дарио Сканапиеко, надлежан за операције ЕИБ-а на Западном Балкану, изјавио је: „Као банка Европске уније, ЕИБ улаже у Западни Балкан преко 40 година, доносећи експертизу, финансијске инструменте и посвећеност решавању дугорочних потреба у области инфраструктуре од кључног значаја. Кредит који је данас потписан је још један пример веома успешне сарадње са Републиком Србијом. Верујем да ће овај пројекат донети економске предности земљи и њеним грађанима те да ће поставити темеље за даља улагања у овом сектору.“

Након свечаности потписивања, министар финансија Синиша Мали, рекао је: „Луке, пловни путеви, интелигентни транспортни системи као и развој копнене инфраструктуре, доприносе економском напретку Србије. Зато је унапређење речног саобраћаја од пресудног значаја за Републику Србију. Ово је капитална инвестиција која би требало да допринесе развоју луке Смедерево будући да ће капацитети терминала за општи и расути терет бити повећани. Планирани су и радови на Гвозденој капији 1 на Ђердапу као и двема бродским преводницама на кључним локацијама на рекама Сава и Дунав. Краћи и бољи пловни путеви ће омогућити да роба произведена у Србији на бржи, једноставнији и јевтинији начин стигне до потрошача у Европи што ће се додатно одразити на конкурентност српске привреде.“

Амбасадор Европске уније у Србији, Сем Фабрици, истакао је: „Улагања у инфраструктуру унутрашњих пловних путева је приоритет за ЕУ. Унија због тога обезбеђује грантове у значајним износима за суфинансирање приоритетних инвестиција путем Инвестиционог оквира за Западни Балкан. Ти грантови износе око 150 милиона евра годишње, што значи да ће у периоду између 2014. и 2020. достићи преко милијарду евра. Србија има велику шансу да добије значајан део ових средстава уколико су пројекти спремни за извођење. Управо због тога морамо да радимо заједно већ од раних фаза припреме пројеката баш као што је то био случај са пројектом инфраструктуре унутрашњих пловних путева.“

Заменик премијера и министар грађевинартва, саобраћаја и инфраструктуре Србије, Зорана Михајловић, подвукла је: „Уз помоћ Европске инвестиционе банке, Влада Србије ће уложити преко 200 милиона евра у развој инфраструктуре речног саобраћаја у наредних пет година. Србија никада није оволико улагала у сектор воденог саобраћаја, а ова инвестиција представља једну од највећих инвестиција на Дунаву у Европи у последњих 15 година. Циљ нам је да у потпуности  интегришемо унутрашње пловне путеве Србије у европску саобраћајну мрежу. Очекујем да се захваљујући овим инвестицијама учешће пловних путева у транспорту роба удвостручи у наредних пет година.”

ЕИБ је водећи међународни инвеститор на Западном Балкану где је активан од 1977.  Банка је од 2007. финансирала пројекте чија је укупна вредност близу осам милијарди евра. Осим континуиране подршке за изградњу и унапређење јавне инфраструктуре, ЕИБ је од 2010. проширио свој рад на Западном Балкану на низ нових области попут здравства, истраживања и развоја, образовања те малих и средњих предузећа. Саобраћај је далеко највећи сектор у који Европска инвестициона банка улаже од свог оснивања. ЕИБ је у протеклих 10 година у ЕУ уложио преко шест милијарди евра у морске и унутрашње пловне путеве, од чега је у потоње уложено 250 милиона. Пројекат за који је данас потписан кредит, први је који се спроводи у овом сектору изван ЕУ.

Подели

Comments are closed.