Suočavanje sa istorijom i konfliktnom prošlošću jedan je od najzahtevnijih procesa kroz koji društvo mora da prođe, rekla je zamenica šefa Delegacije EU u Srbiji Plamena Halačeva na svečanom otvaranju prvog Godišnjeg foruma za istorijsko obrazovanje „Mesto sećanja: Prostori za učenje demokratije “ u Beogradu.

Halačeva je rekla da trenutno vreme „zahteva više nego ikad da se ulaže u obrazovanje i istoriju, ali ne da se održavaju postojeći narativi o dobrom i lošem, žrtvi protiv počinioca, ispravnoj i pogrešnoj strani istorije, već da se ulaže u obrazovanje koje nudi uvid u složenost i raznovrsnost istorijskih tumačenja, neguje sposobnost preispitivanja suprotnih, pa čak i konfliktnih narativa, primorava nas da iza sebe ostavimo udobnost jedne istorijske istine i osnažuje istorijsko razmišljanje i višeperspektivnost”.

Ona je istakla da se nastava istorije može iskoristiti za izgradnju raznolikih, inkluzivnih i demokratskih društava i ponuditi višeslojni okvir za naš identitet.

„Nastava istorije treba da podrazumeva da se različita iskustva naše zajedničke evropske prošlosti međusobno priznaju i da nikada ne prestajemo da učimo – posebno jedni od drugih“, rekla je Halačeva.

Više od sedamdeset učesnika iz cele Evrope učestvovalo je na prvom godišnjem forumu za obrazovanje iz oblasti istorije kako bi istražili ulogu istorijskih spomenika i mesta koji mogu da posluže kao obrazovni alati za demokratski razvoj i budućnost.

Forum je okupio ne samo nastavnike i profesore istorije, već i predstavnike različitih ministarstava i članove međunarodne zajednice koji su se složili da obrazovanje istorije neguje kritičku misao i dijalog u društvu.

Forum se organizuje u okviru zajedničke akcije Evropske unije i Saveta Evrope „Kvalitetno obrazovanje za sve – Kvalitetno obrazovanje ED Srbija“.

Evropska unija, kao najveći donator u Srbiji, ima više programa usmerenih na obrazovanje i mogućnosti učenja mladih. Od 2003. godine EU je donirala više od 100 miliona evra za unapređenje predškolskog obrazovanja, reformu stručnog i obrazovanja odraslih, renoviranje i renoviranje škola i fakulteta, podršku inkluzivnom obrazovanju itd.