Predsednik Evropske komisije Žan-Klod Junker i predsednik Evropskog saveta Donald Tusk su danas odgovorili na pismo premijerke Ujedinjenog Kraljevstva Tereze Mej, u kom su izneli pojašnjenja o sporazumu o povlačenju i političkoj deklaraciji koje su dogovorili Evropska unija i Ujedinjeno Kraljevstvo:

Poštovana premijerko,

Zahvaljujemo na pismu od 14. januara 2019.

Kao što znate, žalimo zbog odluke Britanije da napusti Evropsku uniju ali je poštujemo. Takođe smatramo da je Bregzit izvor nesigurnosti. U ovim teškim vremenima, delimo vašu rešenost da obezbedite što viši nivo sigurnosti i jasnoće zarad građana i kompanija u situaciji u kojoj jedna država članica napušta Evropsku uniju nakon preko četiri decenije najbližih ekonomskih i političkih integracija. Stoga je sporazum o povlačenju koji ste dogovorili sa 27 lidera EU nakon dugotrajnih pregovora toliko važan. On predstavlja pravični kompromis sa ciljem da obezbedi propisno povlačenje Ujedinjenog Kraljevstva iz EU i ograniči negativne posledice tog procesa. Upravo zbog toga i mi želimo da uspsotavimo što bliži odnos sa Ujedinjenim Kraljevstvom u budućnosti, nadovezujući se na političku deklaraciju. A to je i razlog zašto želimo da pregovori o našem odnosu počnu što pre nakon povlačenja Ujedinjenog Kraljevstva.

Kao što znate, mi ne možemo da dogovorimo ništa što bi promenilo sporazum o povlačenju ili što nije sa njim u skladu i u tom kontekstu, a kako bismo olakšali naredne korake u tom procesu, zadovoljstvo nam je da potvrdimo, u ime dve insititucije koje predstavljamo, naše razumevanje sledećih stavki koje se tiču oblasti za koje smo nadležni.

A. Kada je reč o predsedniku Evropskog saveta:

Evropski savet je 13. decembra doneo odluku o nizu dodatnih garancija, konkretno u pogledu snažne posvećenosti radu na predstojećem sporazumu kojim se do 31. decembra 2020. uspostavljaju alternativni aranžmani kako „sigurnosna mreža“ (backstop) ne bi bila aktivirana.

Evropski savet je poručio i da ako bi sigurnosna mreža bila aktivirana, to bi bilo privremeno, osim i dok je ne zameni predstojeći sporazum kojim će tvrda granica biti izbegnuta te da će Evropska unija u tom slučaju učiniti sve u svojoj moći da brzo dogovori pomenuti sporazum koji će zameniti sigurnosnu mrežu, a isto očekuje i od Ujedinjenog Kraljevstva, kako bi sigurnosna mreža bila na snazi samo onoliko koliko je nužno potrebno.

U tom kontekstu se može reći da zaključci Evropskog saveta imaju pravnu vrednost u Uniji koja odgovara nadležnosti Evropskog saveta u okviru Ugovora da definiše prioritete Evropske unije na najvišem nivou i da, u specifičnom kontekstu povlačenja, uspostavi, u obliku smernica, svoj okvir. Te smernice mogu za Evropsku uniju biti najvažnije obaveze. Zaključci Evropskog saveta stoga čine deo konteksta u kome će jedan međunarodni dokument, kakav je sporazum o povlačenju, biti tumačen.

Što se tiče veze između sporazuma o povlačenju i političke deklaracije, na koju se pozivate u svom pismu, može se zaključiti da ova dva dokumenta, iako različita po prirodi, jesu deo istog pregovaračkog paketa. Kako bi se istakla tesna veza između ta dva teksta, oni mogu biti objavljeni u Službenom glasniku Evropske unije na način koji održava vezu između ta dva dokumenta shodno članu 50 Ugovora o EU.

B. Što se predsednika Evropske komisije tiče:

Politička deklaracija dogovorena na specijalnom novembarskom zasedanju Evropskog saveta (član 50) opisuje budućnost odnosa nezamislive dubine i širine, koji odražava snagu naših zajedničkih vrednosti i interesa. Sporazum o povlačenju i politička deklaracija predstavljaju pravu meru interesa Evropske unije i Ujedinjenog Kraljvstva. Zahvaljujući njima, biće omogućeno glatko povlačenje i snažan odnos u budućnosti u korist svih naših građana.

Kao što je Evropski savet već rekao, ta institucija će otvoriti pregovore o budućem odnosu sa Ujedinjenim Kraljevstvom nakon potpisivanja sporazuma o povlačenju. [to se Evropske komisije tiče, mi ćemo uspostaviti pregovaračku strukturu za ove pregovore odmah nakon potipisivanja kako bismo omogućili da formalni pregovori započnu što pre nakon povlačenja Ujedinjenog Kraljevstva iz EU. Ukoliko u tom trenutku ratifikacija ne bude dovršena na nacionalnom nivou, Komisija je spremna da predloži privremenu primenu relevantnih delova budućeg odnosa u skladu sa pravnim okvirima koji se primenjuju i postoje u praksi.

Postoji važna veza između sporazuma o povlačenju i političke deklaracije, koja odražava član 50 Ugovora o EU. Shodno članu 184 sporazuma o povlačenju i stavu 138 političke deklaracije, Evropska unija i Ujedinjeno Kraljevstvo su se obavezali da će u dobroj veri preduzeti sve neophodne korake da brzo dogovore sporazume kojima će se rukovoditi njihov budući odnos.

Evropska komisija želi da razjasni sledeće stavke u kontekstu sigurnosne mreže:

Sporazum o povlačenju obuhvata Protokol o Irskoj/Severnoj Irskoj odnosno zajedničku posvećenost Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva rešavanju jedinstvenih okolnosti na irskom ostrvu kako bi se osiguralo propisno povlačenje Ujedinjenog Kraljevstva iz Evropske unije. Komisija može da potvrdi da, kao i Ujedinjeno Kraljevstvo, ne želi da sigurnosna mreža stupi na snagu. Ukoliko do toga dođe, to bi predstavljalo suboptimalni trgovinski sporazum za obe strane. Komisija može da potvrdi i da rešenost Evropske unije da zameni sigurnosnu mrežu u Severnoj Irskoj narednim sporazumom koji bi garantovao trajno odsustvo tvrde granice na irskom ostrvu.

Evropska komisija takođe može da potvrdi da sporazum o povlačenju i Protokol o Irskoj/Severnoj Irskoj:

 Neće uticati na ili zameniti odredbe Sporazuma na veliki petak od 10. aprila 1998; oni ni na koji način neće promeniti aranžmane pomenutog Sporazuma iz 1998;  neće produžiti regulatorno usklađivanje sa pravom Evropske unije duže od neophodnog kako bi se izbegla tvrda granica na irskom ostrvu i zaštitio Sporazum iz 1998; Sporazum o povlačenju takođe jasno navodi da će svaki akt koji Evropska unija predloži biti dodat Protokolu uz saglasnost Velike Britanije u Zajedničkom komitetu;  Neće sprečiti Ujedinjeno Kraljevstvo da omogućuje, u okviru svoje delegacije, učešće predstavnika Severne Irske u Zajedničkom komitetu koji se bavi pitanjima primene Protokola o Severnoj Irskoj/Irskoj, ili zajedničkoj konsultativnoj radnoj grupi u pitanjima koja se direktno tiču Severne Irske.

Evropska komisija takođe deli vašu nameru da budući odnos bude definisan što pre. Imajući u vidu našu zajedničku posvećenost zaključivanju narednog sporazuma pre isteka 2020, koji će zameniti Protokol u celosti ili delimično, Komisija je rešena da ovo pitanje razmatra kao prioritet. U tom kontekstu će biti razmotreni aranžmani I tehnologije za facilitaciju. Bilo koji aranžmani koji zamene Protokol neće morati da reprodukuju njegove odredbe u bilo kom smislu, pod uslovom da se osnovni ciljevi postižu.

Ukoliko strane zaključe da im je potrebno više vremena da dogovore naredni sporazum, moći će da odluče da produže tranzicioni period, u skladu sa sporazumom o povlačenju. Komisija će u tom slučaju biti obavezna da udvostruči svoje napore, a isto očekuje i od svojih pregovarača, sa ciljem brzog zaključivanja narednog sporazuma. Ukoliko sigurnosna mreža bude stupila na snagu u celosti ili delimično, biće na snazi samo privremeno, osim i dok je ne zameni naredni sporazum. Komisija je posvećena davanju neophodnog političkog zamaha i resursa kako bi se postigao cilj da se taj period što više skrati. U tom cilju, nakon povlačenja Ujedinjenog Kraljevstva, i dok naredni sporazum ne bude zaključen, Komisija će se truditi da se konferencija na visokom nivou predviđena političkom deklaracijom sastaje na svakih šest meseci kako bi se ramotrio napredak i dogovorili dalji koraci.

Konačno, kako bismo odgovorili na vašu zabrinutost o rasporedu, želimo da istaknemo da će obe strane biti spremne da potpišu sporazum o povlačenju čim on bude izglasan u parlamentu Velike Britanije. To će omogućiti da pripreme za buduće partnerstvo sa Velikom Britanijom počnu odmah nakon toga, kako bi se obezbedilo da pregovori mogu početi što pre nakon povlačenja Velike Britanije iz Evropske unije.

Pismo je dostupno ovde.