Pod sloganom „Da budemo svi na broju„, danas je u Evropskoj kući u Beogradu predstavljena prva nacionalna kampanja za podizanje svesti o evropskom broju za nestalu decu, 116000. Ova telefonska linija dostupna je 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji, građanima Srbije kako bi prijavili nestanak dece ili dobili podršku.
Kampanju sprovodi nevladina organizacija „Astra“, u saradnji sa nadležnim ministarstvima, a uz podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji.
Marija Anđelković, izvršna direktorka „Astre“, objasnila je da je ovaj servis dostupan porodicama dok traje potraga za detetom, kao i da pruža podršku deci i nakon što se pronađu. Podseća da je broj uveden 2012. godine, a da je 2014. potpisan memorandum o saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova.
„Broj 116000 funkcioniše u 32 zemlje Evrope, po istim principima. Na primer, ako se dete izgubi u Grčkoj ili Belgiji, pozivom na ovaj broj javiće se naše kolege iz tih zemalja“, istakla je Anđelković.
Prema rečima izvršne direktorke organizacije, „Astra“ godišnje prima između 450 i 500 poziva, od čega oko 50 odsto slučajeva čine deca koja su pobegla od kuće, dok su 17 odsto roditeljske otmice. Pored toga, 17 odsto poziva odnosi se na razdvajanje porodica u migrantskim situacijama, dok su tri odsto prijave kriminalnih otmica.
„U više od 98 odsto slučajeva prijavljene dece, ona budu pronađena“, dodala je.
Govoreći iz ugla roditelja, psiholog i novinar Miša Stojiljković osvrnuo se na iracionalan strah od nestanka deteta.
„Važno je podsetiti roditelje da samo dva odsto nestale dece ne bude pronađeno. Ponavljanje te informacije može pomoći u prevazilaženju straha“, rekao je Stojiljković, ali je dodao da se svima u mislima vraćaju tragični slučajevi poput Tijane Jurić i Danke Ilić.
On je naglasio važnost izgradnje poverenja sa decom od malih nogu i otvorene komunikacije bez osude.
Psihološkinja Branka Radović upozorila je da je beg od kuće često mehanizam koji koriste deca koja su bila zlostavljana, posebno u periodu adolescencije. „Moramo prepoznati rane znakove i edukovati roditelje da prepoznaju probleme pre nego što dođe do otuđenja“, istakla je Radović.
Kampanja „Da budemo svi na broju“ uključuje emitovanje spotova na nacionalnim televizijama i radio stanicama, s ciljem informisanja i podizanja svesti o važnosti evropskog broja 116000.
Od uvođenja Evropskog broja za nestalu decu 2012. do septembra 2024. godine, realizovano je 5.394 poziva. Pozivi su besplatni i dostupni sa svih mobilnih i fiksnih mreža u Srbiji.