Preostalo vam je samo nekoliko minuta do ukrcavanja u avion ili voz, a vi to dragoceno vreme trošite na traženje parking mesta. Zamislite da automobil ostavite na glavnom ulazu i prepustite mu sve ostalo. Istražvači iz Nemačke, Italije, Velike Britanije i Švajcarske rade na ovome, a probe su početkom godine uspešno izvedene na aerodromu u Štutgartu. EU je u ovaj sistem uložila 5,6 miliona evra kako bi ga u narednim godinama učinila dostupnim.
U budućnosti će sve veći broj ljudi voziti električne automobile i menjati prevozna sredstva čime će se stvoriti potreba za većim i raznovrsnijim mogućnostima za prakiranje u blizini transportnih čvorišta. Kako bismo bili spremni za povećanu pokretljivost, konzorcijum V-CHARGE izrađuje potpuno automatizovani sistem parkiranja i punjenja električnih automobila na javnim parkiralištima.
„Naša ideja je da upotrebimo tehnologiju kako bismo ljudima omogućili bolje kombinovanje javnog i privatnog prevoza”, objašnjava dr Pol Furgale rukovodilac naučnog projekta V-CHARGE i zamenik direktora laboratorije za proučavanje autonomnih sistema pri Švajcarskom federalnom institutu za tehnologiju u Cirihu.
Aplikacija za ostavljanje i vraćanje automobila
Vozači će moći da ostave svoj auto ispred parkirališta i da pomoću aplikacije na svom pametnom telefonu pokrenu proces parkiranja. Vozilo će se onda povezati sa serverom parkinga i samo sebe odvesti do određenog mesta, a dok je u garaži, automobil će moći da se programira da sam ode do uređaja za punjenje. Po povratku, vozač će uz pomoć iste aplikacije moći da pozove vozilo, sada napunjeno i spremno za vožnju.
Kako GPS satelitski signali ne funkcionišu uvek u garažama, naučnici su iskoristili svoje znanje iz robotike i detekcije stanja okoline da razviju sistem zasnovan na upotrebi kamera. Bezbednost je u samoj srži projekta: automobil je projektovan da izbegne neočekivane prepreke.
Dr Furgale smatra da će ova tehnologija moći da se upotrebi za razvoj autonomnih sistema za parkiranje električnih automobila na gradskim ulicama. „Ovo će biti veći izazov“, kaže. „No, kada imate mape, tehnologija sama dolazi na svoje mesto.”
Sistem će biti deo proizvodnje automobila
Tim je u aprilu predstavio najnoviju verziju sistema na aerodromu u Štutgartu. Rezultat je bio uspešan i istraživači sada rade na finom prilagođavanju sistema kako bi ga osposobili za preciznije upravljanje i učinili ga pouzdanijim čak i pri lošim vremenskim uslovima.
Završetak projekta je zakazan za 2015. godinu, dok se postepena komercijalizacija sistema očekuje u narednim godinama. Da bi sistem postao sastavni deo proizvodnje električnih automobila, mora biti isplativ. Zato inžinjeri rade sa opremom koja je već dostupna, poput ultrasoničnih senzora i stereo kamera koje se koriste kao pomoć pri parkiranju i u sistemima hitnog kočenja.
„Moramo da razmišljamo unapred i da pronađemo pametnije načine kretanja, uštede novca i vremena te očuvanja životne okline. Ko još ne bi hteo da uštedi vreme za parkiranje automobila?“, kaže potpredsednica Evropske komisije Neli Kroes.
“Da bismo došli do praktičnih rešenja, moramo da istražimo nove tehnologije i načine njihovog kombinovanja. Sistem V-CHARGE se kreće upravo u ovom smeru i lično se radujem što ću ga koristiti”, dodaje ona.
Pročitajte više o projektu V-CHARGE (na engleskom, francuskom, nemačkom, italijanskom, poljskom i španskom jeziku).
V-CHARGE je deo programa investicija EU u robotiku. Da bi EU zadržala poziciju lidera u ovoj strateškoj oblasti, Evropska komisija je u junu (saopštenje za medije) uspostavila javno-privatno partnerstvo u vrednosti od 2,8 milijardi evra koje nosi naziv SPARC, a biće finansirano u okviru novog programa EU za istraživanje i inovacije, Horizont 2020.
Saznajte više o podršci koju EU daje robotici i primerima projekata. Pratite @RoboticsEU na Tviteru.
Pogledajte video