Reforma obrazovnog sistema je dugačak proces, ali kroz rad korak po korak, rezultati po društvo su veoma pozitivni, zaključeno je na debati „Manje bubanja – Više znanja“, koja je u centru pažnje imala obrazovanje u Finskoj, opšte ocenjeno kao najbolje na svetu.
Pre debate, učesnici i gosti su pogledali kratki dokumentarni film novinarke N1 Milice Spasić o tome kako izgleda školovanje u skandinavskoj državi. Ambasador Finske Kimo Lehdavirta kaže da je njihov obrazovni sistem dobio brojne pohvale, ali i da postoje brojni mitovi, da postoje domaći zadaci i ocene, ali u mnogo manjem obimu nego na drugim mestima. U centru pažnje je potraga za znanjem.
„Pripremamo decu kako da uče, ne kako da polože neki test. Finski roditelji i učitelji ne žele da deca idu u školu zbog ocena, pošto će tako biti manje fokusirana na učenje. U fokusu je način na koji učenici mogu da uče, da razviju kritičko mišljenje i koriste nove tehnologije“, kaže ambasador Lahdevirta, i kao prvi savet državama koje se nalaze u procesu reformi navodi – Imajte vere u obrazovanje.
Šef II sektora operacija u Delegaciji Evropske unije u Srbiji Štefen Hudolin kaže da EU podržava Srbiju na putu reformi obrazovanja kroz različite projekte.
„Investirali smo značajna sredstva u pokušaju da promenimo sistem, ali i u kupovinu opreme i obnovu objekata, škola, fakulteta i u obezbeđivanju materijala za učenje. Rekao bih da se sada nalazimo u presudnom periodu, gde smo ujedinili naše napore. Cilj je da iz škole izlaze učenici koji znaju nešto, a ne da im prepisujemo šta bi trebalo da nauče“, kaže Hudolin.
Predstavnica Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Marija Krneta kaže da je 35 hiljada nastavnika prošlo obuku za ishodno orijentisanu nastavu, u kojoj se meri ono što je zapravo naučeno tokom perioda obrazovanja. U fokusu Ministarstva sada je merenje rezultata, a uvođejne državne mature na kraju srednje škole jedan je od koraka u proceni koliko su škole uspešne u svojim zadacima.
„Trebalo bi da učimo kako da učenicima postavimo pitanja za koja se odgovor ne nalazi direktno na Guglu, več da kritički rasuđuju o činjenicama, koriste informacije, budu pismeni“, pojašnjava Krneta.
Reforma obrazovanja je dug, ali važan proces koji je naša država počela pre 60 godina, kaže Laura Indren, stručnjak za obrazovanje iz finske kompanije Huippu Education . Iako sistem ocenjuje kao odličan, kaže da je i dalje fleksibilan i menja se u skladu sa izazovima, pa je sada najnovije pitanje – Da li učenici i nastavnici imaju previše slobode? Iako se njihovo mišljenje uvažava, roditelji prepuštaju odluke nastavnicima.
„Kada smo formirali sistem, porastao je i nivo poštovanja prema nastavnicima. Ipak, saradnja sa roditeljima je od presudnog znalaja, zanima nas njihov stav o mogućim promenama i smatramo ih partnerima, kao i kompletnu obrazovnu zajednicu“, ističe Indren.
Nastavnik dobije slobodu, ali ako nije dobro obučen, ne može mnogo da uradi sa njom, kaže Ljiljana Novković iz Osnovne škole „Drinka Pavlović“ iz Beograda. Ona kaže i da je za nastavnike bitnije poštovanje društvene zajednice nego plata. Kod nas ipak imamo situaciju da se roditelji mešaju i proizvoljno ocenjuju rad nastavnika, ocenjuje Novković.