Preduzeće TGK, iz Čačka, bavi se uvozom i prometom robe, uglavnom trajne hrane. Preduzeće je na tržištu prisutno dugi niz godina i za to vreme je konstantno ulagalo u svoj razvoj, uvodilo nove brendove i postalo prepoznatljivo po sopstvenom brendu konzervirane ribe „Stari Beograd”.
Međutim, iako se na čelu kompanije TGK nalaze eksperti sa dugogodišnjim iskustvom u trgovini, preduzeće za prvih 25 godina svog postojanja nije ostvarilo željeni napredak.
Suočen sa brojnim izazovima u poslovanju, od kojih su najznačajniji bili nejasan poslovni koncept, nepostojanje strategije, nedefinisani planovi razvoja i neadekvatna politika cena, menadžment preduzeća odlučio je da potraži stručnu savetodavnu pomoć. Obratili su se Evropskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD) za podršku kroz program „Saveti za mala preduzeća”, koji finansira Evropska unija (EU), a sprovodi se u saradnji sa Ministarstvom privrede.
Uz podršku EU postignuti brojni rezultati
Cilj projekta je da se klijentu pomogne u definisanju strateških ciljeva i prioriteta, izradi marketinškog plana, plana prodaje i politike cena, kao i u kreiranju metodologije praćenja realizacije postavljenih ciljeva.
Rezultati koje je preduzeće zabeležilo nakon što se uključilo u projekat jesu značajna poboljšanja u organizaciji poslovanja, porast prihoda, proširenje asortimana i povećanje broja zaposlenih.
O tome koliko im je ovaj program koristio – razgovarali smo sa vlasnikom i generalnim direktorom kompanije Draganom Gojkovićem, stručnjakom za trgovinu sa skoro 40 godina iskustva.
Čime se bavi vaša kompanija? Koja je njena priča od samog nastanka do danas?
‒ Kompanija TGK bavi se uvozom i izvozom robe široke potrošnje. U proteklih 30 godina, koliko postojimo, uvozimo mnoštvo italijanskih prehrambenih proizvoda, a za neke od njih smo i prvi uvoznici u Srbiji – na primer, za italijansku pastu brenda Riscossa (to je prvi italijanski brend koji je ušao na naše tržište, 1995. godine) i maslinovo ulje LugliO zaštićenog porekla. Ipak, jedan od glavnih brendova naše kompanije jeste naša robna marka – sardina „Stari Beograd”.
Koje su najveće prednosti vaše kompanije?
‒ Prednost naše kompanije je ozbiljno trgovačko iskustvo, koje smo sticali preko 30 godina. Takođe, izgradili smo veoma dobar odnos sa našim profesionalnim kupcima – pre svega, sa najvećim trgovinskim lancima, poput Univerexporta, Gomexa, DIS-a i drugih. Naravno, imamo veoma pouzdan kvalitet proizvoda kojima se bavimo.
Koliko vam je konkretno značila pomoć programa EU i EBRD-a „Saveti za mala preduzeća”?
‒ Pomoć EU nam je izuzetno značila. Uvideli smo da dosadašnjim načinom rada nismo uspeli mnogo da postignemo i da su bile neophodne određene promene. Projekat nam je najpre pomogao u uspostavljanju različitih sistema i procesa, zahvaljujući kojima je firma počela da dobija mnogo ozbiljniji nivo organizacije.
Uspostavili smo mnogo ozbiljnije strateško planiranje – kako godišnje tako i kvartalno i mesečno. Pored toga, sada pratimo i realizaciju strategije kroz redovno izveštavanje.
U saradnji sa konsultantima, uspeli smo da proširimo proizvodni program i da nađemo neke nove ozbiljne dobavljače za proizvode od tune.
Zahvaljujući programu, kao redovnu praksu uveli smo rad sa konsultantima. Sada, već četvrtu godinu, radimo sa istim timom konsultanata, koji nam pomaže u različitim oblastima poslovanja, i ne odustajemo od toga jer primećujemo pozitivne rezultate.
Koji su krajnji rezultati učešća u ovom projektu?
‒ Jedan od najvećih rezultata je porast u prometu. Godine 2018. imali smo promet od 150 miliona dinara, a ove godine očekujemo, ako budemo nastavili ovim tempom, oko 450 miliona dinara, što je, složićete se, izuzetno veliki napredak.
Takođe, otvorili smo kancelariju u Beogradu i povećali broj zaposlenih.
Šta biste savetovali onima koji pokreću sopstveni biznis, naročito u ovako teškim okolnostima?
‒ Savetovao bih im da se uključuju u projekte poput ovog koji finansira EU, jer im oni pružaju priliku da svoje poslovanje unaprede, što je pogotovo bitno za relativno mlade kompanije.
Startapi i mlade kompanije se suočavaju sa bezbroj problema. Ipak, postoji mogućnost da se dođe do pomoći – finansijske i konsultantske, koja može da bude vetar u leđa mladim preduzetnicima, ali i nama koji se trudimo da se menjamo i napredujemo.
Neophodno je, takođe, stalno raditi na ličnom usavršavanju da bi određene nedoumice, strahovi i nedostatak iskustva mogli da se nadomeste.
Koji su vam poslovni planovi za ovu godinu?
Plan nam je da nastavimo da radimo i usavršavamo se. Ono što nam je neophodno jeste jačanje digitalnog prisustva na tržištu, što podrazumeva i onlajn prodaju. Osim toga, težimo i daljem unapređenju same organizacije firme, ali i profesionalizaciji u radu. Trenutno smo, smatramo, na vrlo dobrom putu.
Putem programa „Saveti za mala preduzeća” domaće firme mogu zatražiti konsultantske usluge za širok spektar oblasti, uključujući implementaciju standarda kvaliteta, razvoj marketinških planova, finansijsku analizu, izradu biznis plana, uvođenje informacionog sistema ili poboljšanje energetske efikasnosti. U saradnji sa odabranim konsultantima, preduzeća rade na razvoju i sprovođenju projekata skrojenih u skladu sa njihovim potrebama. Jedna od pogodnosti programa jeste i činjenica da su troškovi projekta u visini od 50 do 75 odsto finansirani bespovratnim sredstvima koje je obezbedila Evropska unija, što preduzećima projekte čini znatno pristupačnijim.
Program EBRD-a se finansira sredstvima iz Nacionalnog instrumenta za pretpristupnu pomoć Evropske unije (IPA) i u saradnji sa Ministarstvom privrede Republike Srbije iz ovih fondova opredeljeno je 2,2 miliona evra za finansiranje projekata.