Samo osam evropskih država (Danska, Nemačka, Estonija, Malta, Slovenija, Finska, Švedska i Norveška) zakonom garantuju pravo na obrazovanje i negu u ranom detinjstvu neposredno nakon rođenja deteta, a obično po završetku plaćenog porodiljskog ili roditeljskog odsustva.
Period od završetka porodiljskog ili roditeljskog odsustva do sticanja zakonskog prava na obrazovanje i negu u ranom detinjstvu u ostalim zemljama iznosi više od dve godine. Ovo je jedan od glavnih zaključaka novog izveštaja Evropske komisije.
Prema izveštaju, razlozi za ovakvu situaciju u mnogim zemljama su nedostatak finansijskih sredstava, manjak osoblja, niske kvalifikacije zaposlenih, te nedostatak smernica za nastavno osoblje. Ovo je ozbiljan problem, uzevši u obzir da je jedno od četiri deteta uzrasta do šest godina u Evropi u opasnosti od siromaštva ili društvene isključenosti, ili mu je potrebna posebna podrška tokom obrazovanja.
„Podrška deci, naročito onoj koja žive u siromaštvu, trebalo bi da predstavlja obavezu„, rekla je Andrula Vasiliu, evropska komesarka za obrazovanje, kulturu, višejezičnost i omladinu.
“Pristup obrazovanju kao i nezi u ranom detinjstvu beleži napredak, no mnoge države članice EU moraju napraviti značajna poboljšanja. Kvalitetno obrazovanje i nega u ranom detinjstvu je od suštinskog značaja za ekonomski i društveni uspeh, te pokretljivost ljudi kasnije u životu.”
Sudeći prema izveštaju Ključni parametri o obrazovanju i nezi u ranom detinjstvu u Evropi 2014, najznačajniji faktor za pristup sve dece obrazovanju i nezi u ranom detinjstvu jeste njegova pristupačnost. Naknade za vrtiće se značajno razlikuju u Evropi, a umanjenja su često omogućena porodicama sa nižim primanjima. Naknade za decu do tri godine su najviše u Irskoj, Luksemburgu, Velikoj Britaniji i Švajcarskoj (države u kojima preovlađuje privatno osiguranje), dok su najniže u istočnoj Evropi i Skandinaviji.
U mnogim zemljama su zahtevi za stručnom spremom osoblja koje radi sa najmlađom decom niži od zahteva za rad sa decom starijeg uzrasta, kada je uobičajeno da zaposleni poseduje bar diplomu osnovnih studija. U dve zemlje, Irskoj i Slovačkoj, minimum kvalifikacija za rad sa najmlađima nije ni utvrđen.
Komisija predlaže okvirni dokument, zajedno sa izveštajem Mreže o obrazovnim sistemima i politikama u Evropi (Eurydice), na konferenciji u Atini 19. juna u Atini, na kojoj se razgovaralo o politikama obrazovanja i nege u ranom detinjstvu sa glavnim akterima koji uključuju Evrodete i Evropko udruženje roditelja, kao i druge međunarodne organizacije.
Izveštaj obuhvata 32 države – sve države EU osim Holandije, te Island, Tursku, Lihtenštajn, Norvešku i Švajcarsku. Podaci o svakoj državi pojedinačno se nalaze na kraju izveštaja, i pružaju detaljan pregled ključnih karakteristika svakog sistema obrazovanja i nege u ranom detinjstvu.
Za dodatne informacije
Evropska komisija: Obrazovanje i obuka
Pratite Andrulu Vasilu na Tviteru @VassiliouEU