Potrošač je svako od nas, a često ne znamo da, kao takvi, imamo i svoja prava. Desi se da nismo zadovoljni kupljenim proizvodom, ali vrlo retko ćemo pokušati da ostvarimo naknadu za to nezadovoljstvo. Iako nas zakon u velikoj meri štiti, određene kompanije će pokušati da nas obeshrabre na putu ka ostvarivanju našeg potrošačkog prava. Kako da se izborimo u takvoj situaciji?
Upravo ovim bavi se i tvining projekat Evropske unije „Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji u novim tržišnim uslovima“ koji nastoji da razvije jedan integrisan i koherentan sistem zaštite potrošača kroz primenu zakonodavstva, a u skladu sa pravnim tekovinama Evropske unije. To postižu kroz izgradnju kapaciteta i jačanju saradnje svih institucija koje se bave zaštitom potrošača, posebno partnerstva između Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i nevladinih organizacija.
“U planu je i kreiranje platforme za vansudsko rešavanje sporova, što je za građane Srbije izuzetno važno. Takođe, projekat je usmeren posebno da decu koja već praktično rođenjem postaju potrošači, a da toga nisu ni svesni, a i oni imaju svoja potrošačka prava”, objašnjava Ivan Majerčak, stalni tvining savetnik na projektu.
Zato su svoje promotivne aktivnosti usmerili i na događaje koji nisu direktno vezani za potrošačka prava, ali okupljaju veliki broj ljudi, kao što su Beogradski sajam knjiga ili Ukusi planete u Novom Sadu. Na taj način dopiru do većeg broja ljudi i ukazuju im na to na koji način ih zakon štiti na tržištu.
Kako kažu, iako je Zakon o zaštiti potrošača, uz Zakon o trgovini i Zakon o elektronskoj trgovini, usvojen i jasno precizira obaveze trgovaca, sa jedne strane, i prava potrošača, sa druge, ovim projektom pokušavaju dodatno da utiču na usklađivanju ovih zakona sa evropskim, gde su potrošači u daleko boljem položaju nego u Srbiji. Ovo je pogotovo vidljivo sa pojavom pandemije, kada su se mnogi okrenuli internet kupovini.
“Zato pokušavamo da u postojeće zakone uvedemo i ovaj vid trgovine, a potrošače edukujemo o tome kome da se obrate, na koji način, kako da komuniciraju sa dostavljačima kada kupuju onlajn”, kaže Majerčak.
Takođe, partneri na projektu očekuju da će doprineti i podizanju nivoa svesti trgovaca u elektronskoj trgovini i pre svega jačanju kapaciteta institucija i udruženja za zaštitu potrošača, kao i unapređenje sistema sankcionisanja u okviru zakona.
Projekat sprovodi konzorcijum Slovačke, Nemačke i Poljske u partnerstvu sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija Republike Srbije. Partneri iz zemalja članica su Ministarstvo ekonomije Slovačke Republike, Nemačka fondacija za međunarodnu pravnu saradnju (IRZ) i Kancelarija za konkurenciju i zaštitu potrošača iz Poljske (UOKiK).
„Ukusi planete“ je festival nacionalnih kuhinja koji predstavlja Novosađanima svake godine različite zemlje kroz njihove glavne specijalitete, ali i kroz druga karakteristična obeležja nacije koje se taj dan predstavlja. Ove godine je to Slovačka, pa je tako i projekat predstavljen kao jedan od stvari koje, između ostalog Slovačka radi u Srbiji. Događaj je bio dobar povod za promovisanje potrošačkih prava, s obzirom na to da se dešava upravo ispred najvećeg tržnog centra u gradu.