Uoči druge godišnjice početka rata u Ukrajini, Delegacija Evropske unije je organizovalo debatu o izveštavanju medija u Srbiji o ratu. Učesnici debate su se složili da je medijsko izveštavanje o ovom sukobu u Srbiji prošlo kroz nekoliko faza: od proruskog uticaja, preko optuživanja Zapada za „bratoubilački rat“, pa do „izumiranja“ teme.
Dezinformacije, lažne vesti i proruski narativ obeležili su prve dve godine rata.
Novinari i urednici koji su posetili Ukrajinu tokom rata, govorili su u EU info centru o njihovom iskustvu, a Novi treći put je istraživao kako su domaći mediji izveštavali o sukobu, kao i kako se menjao stav.
Domaći mediji su u kontekstu rata u Ukrajini u martu, aprilu i maju 2023. godine predstavili Evropsku uniju u pozitivnom svetlu.
„Domaći mediji su proruski kada Rusija dobija, a ruski mediji nisu čitani koliko su izvor za domaće medije da generišu teme i narative za sopstvene tekstove. U prva četiri meseca rata u Ukrajini, domaći mediji su pozitivno izveštavali o Rusiji – ne samo o ratu, već i o njenoj ulozi u svetskoj geopolitici. Suprotno je sa Ukrajinom, pa kada pada pozitivni narativ o Rusiji, raste o drugoj strani“, rekao je Dimitrije Milić, programski direktor Novog trećeg puta.
„Informacije sa ruske strane se prenose kao činjenice, bez provere, propagira se ruski narativ, a najveći problem je što nema proverenih informacija, neutralnih, pa se mediji u Srbiji, ali i u svetu ograđuju“, rekla je Nataša Ivanovski, urednica spoljne politike u dnevnom listu Blic, na panel diskusiji i prezentaciji.
Urednica Blica dodala je da nije imala većih problema, ali je dobijala pretnje zbog svojih reportaža iz Ukrajine.
Ivan Subotić, novinar i zamenik urednika FakeNews tragača, rekao je da odlazak u Ukrajinu godinu dana nakon početka rata i razbijanje lažnih vesti o ratu imalo za cilj da se vidi kako se živi tamo, pa su on i urednik Stefan Janjić otišli.
Dezinformacija i lažnih vesti u vezi sa ratom u Ukrajini ima pregršt, rekao je Subotić i izdvojio primer satirične vesti da je bivši premijer Velike Britanije Boris Džonson bio kandidat za gradonačelnika Odese, ukrajinskog grada i luke na Crnom moru.
„Lažne vesti mediji u Srbiji uglavnom preuzimaju od ruskih novinskih agencija bez ikakve provere i tako ih plasiraju“, rekao je Subotić.
Urednica Istinomera Milena Popović podsetila je na njihovo istraživanje o monitoringu medija u kome se navodi da su domaći mediji od 2017.godine imali pozitivno izveštavanje o Rusiji, a negativno o Zapadu.
„Tako je i narativ postao antizapadni i proruski i kada je počeo rat u Ukrajini, a većina mejnstrim medija preuzima taj sentiment. Naročito na televizijama sa nacionalnom frekvencijom u najgledanijim jutarnjim programima, najprodavanijim novinama i najčitanijim portalima“, podsetila je Popović.
U prvim mesecima rata, bio je najveći udar lažnih vesti – kako na društvenim mrežama, tako i u medijima, dodala je urednica Istinomera.
Rusija je 24. februara 2022. godine napala Ukrajinu, a Evropska unija je reagovala brzo i snažno, uz podršku Ukrajini bez presedana i sa najvećim paketima sankcija.
Više informacija