Novi program Evropske unije za zaštitu potrošača pomaže građanima da u potpunosti ostvare svoja prava i aktivno učestvuju na jedinstvenom tržištu, uz godišnji trošak od samo 5 centi po građaninu. Ukupan budžet programa iznosi 188.8 miliona evra za period od 2014. do 2020.
Uprkos skromnom budžetu, program za zaštitu potrošača ima veliki uticaj. Programom su obuhvaćeni projekti koji će koristiti potrošačima u svim državama članicama: od mera za koordinaciju primene zakona i sufinansiranja evropskih potrošačkih centara, do pružanja pomoći vlastima u rešavanju slučajeva kršenja prava potrošača.
“Ovo je ključni element kojim se obezbeđuje da jedinstveno tržište radi u korist potrošača u celoj Evropi”, kaže komesar EU za zaštitu potrošača Neven Mimica.
Mnogo je postignuto u okviru prvog programa za zaštitu potrošača u periodu od 2007. do 2013. Među projektima koji su finansirani u ovom periodu su i saradnja u oblasti sprovođenja zakona na nivou cele EU, obrazovni projekti kao što je Potrošačka učionica, ali i razvoj platforme za elektonsko rešavanje sporova.
Novi program za zaštitu potrošača se temelji na već postignutim uspesima, a biće usredsređen na četiri ključne oblasti:
- jedinstveno tržište sigurnih proizvoda u korist građana i konkurentnih preduzeća i trgovaca;
- jedinstveno tržište na kom građane prikladno zastupaju efikasne organizacije za zaštitu potrošača, koje mogu da odgovore na izazove savremenog privrednog okruženja;
- olakšani pristup mehanizmima pravne zaštite, bez pokretanja sudskih postupaka koji su dugotrajni i skupi i za potrošače i za državni budžet. Lakšim pristupom mehanizmima pravne zaštite, potrošači će steći poverenje za učešće na tržištu i time doprineti privrednom rastu;
- konkretna i efikasna saradnja između državnih organa u sprovođenju zakona o zaštiti potrošača, ali i u pružanju saveta potrošačima.
Među onima koji mogu tražiti finansiranje iz ovih fondova su vladina i javna tela, ali i organizacije za zaštitu potrošača koje deluju na nacionalnom ili na nivou EU.
Potrošačka aktivnost ima udeo od 56% u ukupnom BDPu Evropske unije. Dobro informisani potrošači mogu više nego ikada da podstiču inovacije i privredni rast, zahtevajući adekvatne cene, kvalitet i usluge. Nove potrebe su nastale kao posledica ekonomske krize i novih načina obavljanja kupovine, poput elektronske trgovine i digitalnih usluga. Informisanost potrošača mora održati korak sa promenama na tržištu, kao što je liberalizacija tržišta (na primer u oblasti energetike ili telekomunikacija).
Osim toga, potrebno je suočiti se sa novim društvenim izazovima: sa složenošću odlučivanja potrošača, potrebom prelaska na održivije vidove potrošnje, sa mogućnostima i pretnjama digitalizacije, sa povećanjem društvene isključenosti i brojem ranjivih potrošača, kao i sa starenjem stanovništva.
Glavne oblasti kojima će se program baviti biće bezbednost, informisanje, edukacija potrošača kao i njihova prava i efikasna pravna zaštita.
Bezbednost je jedan od ključnih izazova pred kojima će biti program kako bi se zadovoljila rastuća potreba za sigurnim uslugama u kontekstu starenja stanovništva.
Jedan od ključnih elemenata programa biće informisanje i edukacija potrošača jer postoji potreba za uporedivim, pouzdanim i razumljivim informacijama, naročito u prekograničnom smislu.
Osim toga, fokus će biti i na pravima potrošača i efikasnoj pravnoj zaštiti pošto se pokazalo da postoji potreba za daljim jačanjem prava potrošača, naročito u prekograničnom kontekstu, kao i za rešavanjem problema sa kojima se potrošači susreću kada pokušavaju da ostvare pravnu zaštitu, takođe u prekograničnom kontekstu, kako bi bili sigurni da su im prava zaštićena u bilo kojoj državi članici jednako dobro kao i u njihovoj zemlji.
Za dodatne informacije:
http://ec.europa.eu/consumers/strategy-programme/financial-programme/index_en.htm
Link za MEMO/14/250
Pratite nas na Tviteru @EU_Consumer