Broj 112 je besplatni evropski broj za hitne pozive, dostupan širom Evrope
Broj je moguće pozvati sa fiksnih i mobilnih telefona kako biste se povezali sa hitnim službama: hitnom pomoći, vatrogascima ili policijom.
Pri pozivanju broja 112, poziv prima operater specijalno obučen za rad na ovoj liniji. U zavisnosti od organizacije hitnih službi na nacionalnom nivou, operater može lično da obradi vaš zahtev ili da poziv preusmeri na odgovarajuću hitnu službu.
Operateri u mnogim zemljama odgovaraju na pozive ne samo na nacionalnom, već i na francuskom i engleskom jeziku. U slučaju da lice koje upućuje poziv ne zna gde se nalazi, operater će utvrditi odakle je poziv upućen i proslediti ga hitnim službama koje će odmah uputiti pomoć.
Operateri na linijama 112 ne daju opšte informacije, obaveštenja o saobraćaju i vremenskim prilikama niti odgovaraju na pitanja.
Pozivanje broja 112 u šali i/ili prekidanje veze nakon poziva se smatra lažnim pozivom. Osim što se upućivanjem lažnih poziva troši vreme i novac operatera na linijama za hitne slučajeve, ovakvi pozivi mogu biti i opasni; naime, ako su operateri na liniji zauzeti obrađivanjem lažnih poziva, pomoć može biti uskraćena nekome ko je zaista u nevolji. U većini zemalja se upućivanje lažnih poziva na broj 112 tretira kao krivično delo i kao takvo podložno je krivičnom gonjenju.
Ovaj broj ne zamenjuje postojeće telefonske brojeve hitnih službi. U većini zemalja, postojeće linije su i dalje u upotrebi uz broj 112. Danska, Finska, Holandija, Portugaliija, Švedska, Malta i Rumunija su se, međutim, odlučile za broj 112 kao glavnu liniju za primanje hitnih poziva.
Broj je u upotrebi i u trećim zemljama – poput Švajcarske i Južnoafričke Republike – a dostupan je i širom sveta zahvaljujući GSM mobilnim mrežama.
Više informacija o broju 112 u pojedinačnim državama članicama.
Pravila EU o broju 112
Pravila EU o telekomunikacijama garantuju građanima valjan pristup liniji 112: ovo znači da je broj 112 moguće pozvati sa bilo kog telefona i bez obzira na to gde se osoba koja upućuje poziv nalazi. Saznajte više o pravilima EU o broju 112.
Promocija broja 112
Nisu svi u EU upoznati sa brojem 112. Evropska komisija zato podržava konkretne projekte i sprovodi kampanje usmerene na promociju ovog broja:
- Kampanja iz 2012. realizovana sa transportnim preduzećima,
- Kampanja iz 2013. realizovana sa turističkim preduzećima.
Promotivni materijal o broju 112.
112 i mladi
Deca i mladi moraju da znaju šta da rade u slučaju požara. Ukoliko roditelji i vaspitači objasne mladima koji broj treba pozvati u hitnim slučajevima odnosno šta da rade kada su u nevolji, mladi će znati kako da se ponašaju u slučaju realne opasnosti. Ovde možete pronaći materijal namenjen deci o broju 112.