Novi most u Novom Sadu, izgrađen na mestu nekadašnjeg Žeželjevog mosta, otvoren je danas za saobraćaj, a na svečanosti organizovanoj ovim podom govorili su evropski komesar za pregovore o proširenju Johanes Han i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
“Ne mogu da zamislim bolji simbol od mosta, da opiše proces evropskih integracija. Integracija znači izgradnju mostova – između građana, između naroda, između prošlosti i budućnosti. Predsednik Vućič i ja nismo ovde samo da svečano otvorimo jedan infrastrukturni objekat, već je ovaj most deo vašeg puta ka Evropi. On je simbol evropske budućnosti Srbije. Danas stojimo rame uz rame kao partneri na zajedničkom projektu. Srbija napreduje na putu koji je izabrala, putu ka EU, uz našu punu podršku. Mi gradimo mostove sa vama, ne samo za vas”, rekao je Han.
On je dodao da je Evropska unija uložila 35 miliona evra bespovratnih sredstava u izgradnju mosta, od ukupno 54 miliona koliko su koštali radovi.
“To je dobro utrošen evropski novac, to je investicija u našu zajeničku budućnost. I to je samo mali deo pomoći koju Evropska unija pruža Srbiji. Od 2007. godine obezbedili smo oko 2,2 milijarde evra bespovratnih sredstava, a ta suma će porasti na 3 milijarde evra do 2020. godine. I da razjasnim – to nisu zajmovi sa raznim dodatnim uslovima, to su bespovratna sredstva koja dajemo Srbiji za unapređenje kvaliteta života njenih građana u različitim oblastima poput obrazovanja, prava potrošača, bezbednosti hrane, infrastrukture, zaštite dečjih prava i podrške poljoprivrednicima. Povrh toga, do sada su evropske finansijske institucije dale Srbiji povoljne zajmove u vrednosti od oko 10 milijardi evra, tako da je EU ubedljivo najveći donator Srbije i pruža joj veliku finansijsku podršku, na šta sam jako ponosan. Sve to radimo kao biste nam bili bliži i kako biste se što pre pridružili našoj porodici naroda“, dodao je Han. Njegov govor u celini možete pročitati ovde.
Žeželjev most u Novom Sadu će ponovo omogućiti plovidbu Dunavom u delu kroz Novi Sad kao i drumski i železnički saobraćaj preko reke, u sklopu segmenta Beograd-Subotica-Budimpešta Koridora 10 koji je deo Transevropske saobraćajne mreže (TEN-T).
Predsednik Srbije Aleksandar Vućič zahvalio se komesaru Hanu i evropskom partnerima za uloženi novac i za svu podršku koju Srbija dobija od Evropske unije.
„Kada stanem ovde i pogledam ovaj predivni most, nisam srećan i ponosan samo zbog završenog posla, nego mi je više nego ikada jasno da se ceo naš zajednički posao svodi na to – na građenje mostova. Ništa nam danas nije toliko potrebno kao mostovi, preko svih naših razlika, a Srbija ih je puna, i onih koji vode ka našoj budućnosti, ka našim težnjama, ciljevima, ka miru, ka normalnoj i uspešnoj zemlji vrednih i mostovima spojenih ljudi. Preko mostova se stiže tamo gde si krenuo. Preko ovog mosta stižemo u Srbiju brzih vozova, Srbiju koja je ubrzana i povezana, Srbiju bez provalija preko kojih je nemoguće preći. Hvala za novac bez kojeg ne bismo mogli da oporavimo zemlju i na investicijama koje daju posao, nadu i budućnost našem narodu“, rekao je Vučić.
On se osvrnuo i na NATO bombardovanje Srbije, 1999. godine, tokom koga je srušen Žeželjev most, rekavši das u tada srušeni i drugi objekti u Novom Sadu i Srbiji, kao i čitav niz vrednosti, i dodao:
„ Zato mi je posebno drago što smo u ovom poslu učestvovali svi, i Srbija i Vojvodina i Novi Sad i moram da budem sasvim iskren, ponajviše Evropa ka kojoj se on ponovo pruža i iznova nas s njom povezuje“, rekao je Vučić.
Na novom mostu danas se okupio veliki broj građana, a osim komesara Hana i predsednika Vučića, otvaranju su prisustvovali i šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici, potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, predsednik pokrajinske vlade Igor Mirović, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević i drugi državni i pokrajinski zvaničnici.
Završetak novog Žeželjevog mosta važan je u kulturološkom i infastrukturnom smislu, jer je kao upečatljivo i prepoznatljivo mesto, most deo modernog nasleđa glavnog grada Vojvodine. Najveći uticaj imaće u oblasti saobraćajne infrastrukture, jer će se smanjiti železničko i drumsko zagušenje saobraćaja u Novom Sadu, a poboljšaće se i olakšati prevoz putnika i robe. Očekuje se da će bolji uslovi za prevoz imati širi pozitivan uticaj na ekonomski razvoj u regionu, od severa i granice sa Mađarskom do juga i centralne Srbije.
Više o obnovi možete pročitati u priloženom dokumentu.