Projekat za podršku uključivanju dece iz osetljivih grupa
Beograd, 25. oktobar 2021. – U Srbiji je je još uvek mnogo dece iz osetljivih grupa, posebno dece sa smetnjama u razvoju i /ili invaliditetom i dece iz romske zajednice, koju obrazovani sistem u zemlji nastoji da integriše u redovno obrazovanje i školski sistem.
Kao podrška procesu inkluzije, danas su prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Branko Ružić, šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, ambasador Emanuele Žiofre, i direktorka UNICEF-a u Srbiji, Deyana Kostadinova, zvanično lansirali početak projekta “Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška“.
Projektom, vrednim 4,7 miliona evra, pružiće se podrška inkluzivnom obrazovanju kroz dalji razvoj zakonodavnog okvira, edukaciju prosvetnih radnika, poboljšanje kvaliteta učenja, dodatnu podršku deci i nastavnicima u redovnim školama kroz izgradnju podsticajnog okruženja i nabavku opreme za lakše učenje, od koje će koristi moći da ima oko 1 000 dece kojoj je potrebna dodatna podrška u obrazovanju.
U Srbiji je proces transformacije obrazovanja u inkluzivno započet pre više od 10 godina, stupanjem na snagu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja u septembru 2009. godine, i već je dao vidljive rezultate. Danas je mnogo veći broj romske dece i dece sa smetnjama u razvoju koja uče zajedno sa svojim vršnjacima, sa njima sklapaju prijateljstva, snaže i grade svoje samopouzdanje i osećaj pripadnosti zajednici. Ipak, potrebno je obezbediti veći stepen podrške školama i nastavnicima da bi se dostiglo puno inkluzivno obrazovanje za svu decu i da bi se deci pružila kvalitetna dodatna podrška.
„Obrazovne ustanove u Srbiji imaju zakonsku i profesionalnu obavezu da se prilagode svakom pojedinačnom detetu, kako bi svaki učenik dostigao svoj maksimalni kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj. Zato smo novom Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja do 2030. godine projektovali dalji pravac razvoja inkluzivnog obrazovanja, a ovim projektom ćemo uspostaviti dodatne mehanizme podrške koji uključuju različite profesionalce, usluge, institucije, pristupe i načine rada“, rekao je prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Branko Ružić.
Evropska unija već dugi niz godina podržava proces reforme obrazovanja u Srbiji koja je usmerena na povećanje kvaliteta obrazovanja i uključivanja svakog deteta u proces nastave i učenja, i od 2003. godine je uložila više od 100 miliona evra u ovaj sektor.
Na ceremoniji potpisivanja, ambasador Evropske unije u Srbiji, Emanuele Žiofre, naglasio je kontinuiranu podršku Evropske unije procesu reformi obrazovanja u Srbiji. On je naveo da je u tom procesu najvažnije obezbediti da svako dete ima jednake mogućnosti da raste i razvija se.
“Evropska unija je ponosna što doprinosi unapređenju obrazovnih mogućnosti u Srbiji, jer svi moramo da imamo jednake mogućnosti i podršku tokom celokupnog obrazovanja. Ovaj projekat, koji će dosegnuti najmanje 10 odsto škola u Srbiji, direktno će omogućiti dalji razvoj i unapređenje inkluzivnog obrazovanja. U saradnji sa Ministarstvom i našim partnerima u UNICEF-u, dodatno ćemo ojačati inkluzivan pristup nacionalnih politika i zakonodavstva, uz podizanje kapaciteta obrazovnih institucija i preko 5 000 profesionalaca. Obezbeđivanjem neophodnih asistivnih pomagala resursnim centrima, najmanje 1 000 dece i učenika dobiće raznovrsnu obrazovnu podršku. Ovaj inovativni projekat, vredan 4,7 miliona evra, deo je šire podrške i partnerstva Evropske unije i Srbije“, rekao je amabasador Žiofre i dodao da je današnji događaj istovremeno i deo zajedničke kampanje Delegacije Evropske unije i Ministarstva obrazovanja, pod sloganom „Znanjem menjamo svet“, kojom se predstavljaju rezultati reforme obrazovnog sistema u Srbiji.
Dostupno, kvalitetno i pravedno obrazovanje može se postići samo ako su sva deca, uključujući i decu iz osetljivih društvenih grupa, obuhvaćena školskim sistemom koje im pruža kvalitetnu podršku da nauče ono što im je potrebno za život. Inkluzivno obrazovanje znači pronalaženje najefikasnijeg načina da se svakom detetu pruži puna podrška da zajedno sa vršnjacima uči i razvija veštine koje su mu potrebne da napreduje. Inkluzivno obrazovanje zahteva unapređenje nastavnih metoda i strategija i zalaganje svih aktera u zajednici kako bi se svim učenicima, uključujući i one kojima je potrebna dodatna podrška, pružilo pravedno i participativno iskustvo učenja i okruženje koje najbolje odgovara njihovim potrebama, zahtevima i sklonostima.
“UNICEF je dugogodišnji partner Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u izgradnji inkluzivnog obrazovanja. Danas je naše partnerstvo još jače zahvaljujući Evropskoj uniji koja podržava ovaj značajan proces. Projekat koji započinjemo će obezbediti da deca sa kompleksnim potrebama u učenju dobiju neophodnu podršku. Ne smemo, međutim, zaboraviti da se inkluzivno obrazovanje ne odnosi samo na obrazovni sektor, nego obuhvata i institucije zdravstvene i socijalne zaštite, porodice, poslovni sektor. Samo kroz udružene snage i posvećenost svih aktera moguće je ostvariti inkluziju u obrazovanju”, istakla je Deyana Kostadinova, direktorka UNICEF-a u Srbiji.
Projekat “Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška“ , koji finansira Evropska unija, tokom tri godine sprovođenja direktno će uticati na dalji razvoj i unapređenje inkluzivnog obrazovanja u Srbiji. Projektom će biti obuhvaćeno minimum 10 odsto škola u Srbiji kroz jačanje kompetencija 4 000 stručnjaka iz obrazovanja i iz drugih oblasti, kao i oko 1 000 profesionalaca iz svih interresornih komisija u Srbiji. Planirana je podrška razvoju zajednica profesionalnog učenja i mentorska podrška prosvetnim radnicima kroz model-ustanove za inkluzivno obrazovanje, rad savetnika-stručnih saradnika, aktivnosti resursnih centara i rad 20 mreža inkluzivnog obrazovanja u opštinama koje će biti direktno uključene u projekat. Projekat će doprineti osnivanju tri resursna centara i nabavci asistivnih tehnologija za podršku obrazovanju učenicima sa smetnjama u razvoju, a podržaće i rad Nacionalne koalicije za inkluzivno obrazovanje.
Inkluzivno obrazovanje je investicija u sadašnjost i u budućnost – investicija u decu današnjice i u onu koja će kreirati naše društvo u budućnosti.