Autor fotografija: David Hrubik

Drugi po redu Pasaž fest, jedinstveni događaj u Novom Sadu, koji kroz nastupe različitih umetnika i javne diskusije o temama koje se tiču kulture i umetnosti, nastoji da razmotri korišćenje javnog prostora u ovom gradu, završen je prethodnog vikenda.

Tema ovogodišnjeg festivala jeste „Otvoren za sve“, što upućuje na raznovrsne kulturno-umetničke sadržaje za sve generacije i sadržaj inkluzivnog formata, kao i na lokaciju samog festivala u pasažu Zmaj Jovine ulice broj 22.

„Ideja nam je da ovim  festivalom koji uključuje vizuelnu, pozorišnu, muzičku, književnu, kao i multimedijalnu umetnost prikažemo kako jedan javni prostor može da se adaptira i transformiše kroz specifične umetničke forme. Ostvarujući saradnju sa drugim akterima iz kulture i kreirajući nove sadržaje i produkcije, uspostavljamo nove modele prezentovanja festivalskog programa“, navodi se na sajtu Šok zadruge.

Na otvaranju festivala prisutni su imali priliku da, između ostalog, čuju izvođenje Ode radosti, čuvene Betovenove kompozicije koja je tokom osamdesetih godina prošlog veka izabrana za himnu Evrope. Pored te kompozicije, Vojvođanski kamerni ansambl, Lakmus red i Led Art izveli su i druge kompozicije klasične muzike u fuziji sa savremenim muzičkim izrazom.

Prvog dana festivala posetioci su imali priliku da posete izložbu umetničkog kolektiva Matrijaršija, koji okuplja srpske, regionalne, kao i internacionalne umetnike koji se bave grafikom, štampom, ali i muzikom i književnošću.

Drugi dan festivala počeo je govornim programom o Sterijinom pozorju i tome na koji način pozorišnu scenu danas doživljavaju mladi umetnici iz oblasti pozorišta i scenske umetnosti. Nakon tribine, publika je posetila izložbu Novi Sad u Šoku, koja je zajedničko delo Šok zadruge i umetnica Dragane Vilotić, Jelene Janev i Tatjane Babić, u saradnji sa alternativnim ansamblom Horkestar.

Predstava „Neodustajanje“ glumice Marije Medenice adaptirana je u prostoru pasaža 22 i upućuje na razne, još uvek neotkrivene potencijale javnih prostora u Novom Sadu, i činjenicu da umetnost može biti izmeštena iz formalnih kulturnih prostora.

Isto veče, umetnička grupa Jednostavno rečeno, čiji rad je fokusiran na kulturu sećanja i kulturno i industrijsko nasleđe Jugoslavije, predstavila je svoju izložbu „Jutro naše zore, tražeći fabriku otkrili smo grad“, kao i publikacije „Već neviđeno“ i „Putevi kooperacije i saradnje“. Trećeg dana festivala predstavljena je dečija knjiga Darije Kruglove – „Vuk Vukašin“.

Inkluzivna izložba „POP UP za SVE“ objedinila je nekoliko umetničkih projekata Šok zadruge, Udruženja građana Reaktor i Grafičke mreže. Ova izložba doprinosi pristupačnosti kulturnih sadržaja tako što instalacije, grafike i mikroscenografije prilagođava slepim i slabovidim članovima društva kroz prilagođene taktilne formate. Program poslednjeg dana festivala započeo je tribinom „Novi festivali – nove energije“, a govorili su članovi festivala Književna mašina, FEP, Ljubav i bes, AFŽ i SOFA.

 

Svi ovi festivali posvećeni su radu za promene u društvu. Svaki od ovih festivala nastaje na tragu sopstvenog kontinuiranog rada u oblasti u kojoj deluje, od muzike, pozorišta, književnosti, medija i socijalnog rada.

Predstavnici festivala naglasili su da se u Novom Sadu trenutno dešava paradoks, s obzirom da postoje prostori za umetnost i kulturu, ali nisu dostupni nezavisnoj sceni koja radi ili volonterski ili putem različitih projekata, uključujući i programe Evropske unije. Naredna tribina upravo je bila fokusirana na iskustva kolektiva i pojedinaca koji su koristili ili koriste fondove EU koji su posvećeni kulturi.  Na tribini su govorili umetnički direktor projekta Remix Comix, koji je podržan kroz program Kreativne Evrope, a čiji je cilj da istraži lokalno kulturno nasleđe mikrosredina, specifične istorijske momente, značajne ličnosti, urbane legende i heroje iz kraja, i predstavi ih publici kroz formu stripa.

Umetnica i projektna menadžerka projekta Bio fabrika, Adrien Ujhazi, koja je na tribini govorila o važnosti saradnje nauke i umetnosti na čemu ona upravo radi kroz pomenuti projekat, čiji je cilj da uključi mikrobiologe i ekologe sa Prirodno-matematičkog fakulteta u Novom Sadu u nove umetničke procese koji će podići svest o važnosti očuvanja životne sredine kroz umetničke sadržaje, kao i edukativne radionice.

 

Marija Popović Zmaja govorila je o važnosti sagledavanja sopstvenih kapaciteta unutar organizacije ili institucije i naglasila da je izuzetno važno pri pisanju evropskih projekata naći odgovog na pitanje „Zašto?“.

„Jako je važno da znate da orijentišete projekte koje pišete spram strateških ciljeva svoje organizacije, da imate svoju viziju i temu. Nije neophodno pratiti trendove i teme na kojima možda neke druge organizacije insistiranju.“

Publika je imala priliku da sa govornicima porazgovara o njihovim iskustvima u pisanju i implementaciji projekata koje su podržali Kreativna Evropa i drugi EU fondovi, kao i o traženju partnerskih organizacija i finansijskom i narativnom izveštavanju donatorima.

Razgovor je, u ime EU info pointa u Novom Sadu, vodila Jelena Anđelovski koja je predstavila i aktivnosti EU info pointa, sa akcentom na info sesije o brojnim EU fondovima.

Drugi po redu Pasaž fest realizovan je uz podršku Delegacije EU u Republici Srbiji.