Bimbo je porodično preduzeće specijalizovano za projektovanje i renoviranje maloprodajnih objekata, kancelarija, hotela i javnih zgrada. I baš kao i mnoge druge porodične firme u regionu koje su osnovane 1990-ih, sada je u fazi kada sledeća generacija treba da preuzme posao, što zahteva temeljnu procenu sadašnjeg poslovnog modela i kreiranje plana za budućnost.
Savetodavni projekat Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), podržan sredstvima Evropske unije (EU), pomogao je kompaniji Bimbo da unapredi prodaju, ali i da započne obimniju transformaciju poslovanja.
Prelazak sa preduzetničkog na korporativno razmišljanje
„Kada sam radio u korporativnom sektoru, bilo mi je interesantno saznanje da su skoro sve današnje velike međunarodne korporacije počele kao male porodične firme“, objašnjava Marko Ilić, sin osnivača kompanije, koji je proveo više od 10 godina radeći u Srbiji i u inostranstvu u velikim kompanijama i sistemima. „Sada prolazimo kroz fazu planiranja sukcesije, što smo shvatili veoma ozbiljno i vidimo to kao situaciju koja može biti prekretnica. Bojim se da mnoge kompanije koje imaju mali ili nikakav interes da se dobro posvete ovoj fazi neće opstati.”
Menadžment preduzeća Bimbo se obratio EBRD-ovom timu za Savete za mala preduzeća, koji povezuje kompanije sa stručnjacima i konsultantima iz različitih oblasti, kako bi im pomogli da unaprede poslovanje. Između 50 i 70 odsto troškova projekta finansira EU, što ove investicije čini pristupačnijim za mala preduzeća.
„Poboljšanje prodaje je bio naš prvi cilj“, nastavio je Marko. „Kompanija ima preduzetničku pozadinu i većinu odluka smo donosili na ličnom nivou i „po osećaju“. U jednom trenutku smo shvatili da su nam potrebni strukturirani prodajni procesi i zajedno sa konsultantima razvili smo jedinstven proces sa definisanim opisima poslova i uspostavljenim linijama izveštavanja. Uveli smo i dodatnu obuku za zaposlene u prodaji, kao i odgovarajuća merenja prodaje i sistem nagrađivanja.”
Povećanje prodaje, novi klijenti
Kompanija je angažovala još pet profesionalaca u prodaji kako bi odgovorila na očekivano povećanje obima poslovanja. Efikasniji procesi ne samo da su rezultirali većom prodajom i boljom produktivnošću, već su i omogućili menadžmentu da svoju energiju preusmeri na područja sa većim tržišnim potencijalom i pridobijanje novih klijenata. Od tada, kompanija je sklopila ugovore sa nekoliko velikih klijenata i proširila usluge za neke postojeće klijente.
„Sa povećanjem prodaje shvatili smo da nam je potrebna šira transformacija i sada smo započeli još jedan projekat koji duboko alalizira naše interne procese, sa ciljem daljeg poboljšanja načina rada. Videli smo kakvu razliku čini kada poboljšate jednu oblast, kao što je prodaja, i želimo da to ponovimo u drugim poslovnim segmentima. To će nam pomoći da u potpunosti pređemo sa preduzetničkog načina rada na korporativnu organizaciju, za koju se nadam da će doneti mnogo više efikasnosti i uspeha u našem radu.”
Osvrćući se na ono odakle su započeli, Marko veruje da su negde na sredini svoje korporativne transformacije i da ima još mnogo prostora za napredak.
„Ono što je važno je da idemo u dobrom pravcu i nadam se da ćemo za pet godina biti tamo gde želimo da budemo.“
Pročitajte još:
Napredak porodične firme iz Kruševca uz pomoć EBRD
Uspešna komunikacija sa kupcem – ključ poslovanja
EBRD i EU pomažu Srbiji da unapredi energetsku efikasnost