Evropska komisija je danas predstavila novi alat kojim će svim školama u EU, Rusiji, Gruziji i Srbiji pomoći da preispitaju upotrebu digitalnih tehnologija u podučavanju i učenju. Projekat SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies, promišljanje o delotvornom učenju kroz promociju upotrebe inovativnih obrazovnih tehnologija) dostupan je za 76,7 miliona učenika i nastavnika u 250.000 škola u EU, a učešće u njemu je dobrovoljno. Zasad funkcioniše na 24 zvanična jezika EU, a druge jezičke verzije će biti naknadno uvedene. Sve zainteresovane škole (viši razredi osnovnih škola i srednje škole) mogu da se prijave na platformi SELFIE i da analiziraju sopstveni rad u toj oblasti. Komisija se nada da će u projektu do kraja 2019. učestvovati milion učenika, nastavnika i direktora.

Uoči pokretanja projekta SELFIE u srednjoj školi Klementina Hofmanova u Varšavi, Tibor Navračič, komesar za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, izjavio je: „SELFIE može da pomogne našim školama da tehnologiju na smislen i sveobuhvatan način uključe u podučavanje i učenje. Uvid u stavove direktora, nastavnika i učenika može ozbiljno da doprinese pripremanju evropskog obrazovanja za digitalno doba. Uveren sam da će nam SELFIE pomoći da unapredimo digitalne veštine Evropljana. One su ključne kako bi svi mogli da iskoriste prilike koje pruža globalizovana privreda zasnovana na znanju, a neophodne su i za izgradnju društva u kom su ljudi samopouzdani i kritični korisnici, a ne pasivni konzumenti novih tehnologija.

SELFIE je jedna od 11 inicijativa iz Akcionog plana za digitalno obrazovanje, koji je Komisija predstavila u januaru ove godine. Cilj akcionog plana je da se poboljšaju digitalne veštine u Evropi i podrži inovativna primena digitalnih tehnologija u podučavanju i učenju.

Kako funkcioniše SELFIE?

Kada škola odluči da se uključi u projekat SELFIE, učenici, direktor i nastavnici ocenjuju niz tvrdnji kojima se istražuje upotreba tehnologije u podučavanju i učenju. Alat se sastoji iz više modula pa škole mogu da biraju između ponuđenih tvrdnji i dodati do osam prilagođenih pitanja koja odgovaraju njihovim potrebama i prioritetima. Za to je dovoljno izdvojiti nešto manje od pola sata. Nakon toga škola dobija prilagođeni izveštaj s rezultatima. On se može upotrebiti za dijalog u školskoj zajednici o tome kako bi digitalna tehnologija mogla još bolje da se iskoristiti pri učenju. Na primer, postoji mogućnost organizovanja posebnih treninga za nastavnike ili učenike na temu bezbednosti na internetu. Svi odgovori su anonimni, a lični podaci se ne prikupljaju. Rezultati se neće koristiti za rangiranje škola ili obrazovnih sistema.

Naredni koraci

SELFIE je već dostupan u školama u Srbiji, a početkom sledeće godine će biti dostupan i u svim zemljama Zapadnog Balkana. Prva konferencija o projektu SELFIE biće održana u Madridu 4. i 5. aprila 2019. u saradnji sa španskim ministarstvom obrazovanja. U njoj će učestvovati škole iz cele Evrope koje koriste ovaj alat, a njihova iskustva i utisci će poslužiti za njegovo usavršavanje.

Komisija će pripremiti i popratne materijale za škole kako bi im pomogla da nakon učešća povećaju korišćenje digitalnih tehnologija. Osim toga, istražuju se i moguće sinergije s postojećim mrežama nastavnika i škola, naročito s platformom eTwinning, koja se finansira iz programa Erazmus+ i vremenom je prerasla u najveću mrežu nastavnika na svetu.

Kontekst

Projekat je pokrenut danas u jednoj od srednjih škola u Varšavi, gde komesar Navračič prisustvuje i godišnjoj konferenciji o eTwinningu. Tokom posete školi, zajedno s poljskim ministrom obrazovanja Anom Zalevskom, susrešće se i s učenicima i nastavnicima i saznati kako ta škola integriše tehnologiju u učenje.

Komisija je pri razvoju alata SELFIE sarađivala s ministarstvima obrazovanja i stručnjacima za digitalno obrazovanje iz cele Evrope. Među partnerskim institucijama su Evropska fondacija za obukuEvropski centar za razvoj stručnog osposobljavanja te UNESCO-ov Institut za informacione tehnologije u obrazovanju.

Prvobitna verzija alata testirana je prošle godine u 650 škola u 14 zemalja. U tom pilot projektu je prikupljeno 67.000 predloga za dalje pojednostavljivanje i unapređenje alata, koji su uzeti u obzir pri izradi nove verzije.

Za više informacija