30 beogradskih srednjoškolaca učestvovalo je u radionici posvećenoj praćenju medija, koja je danas održana u EU info centru. Aktivnosti su deo Evropske nedelje medijske pismenosti, koja se ove godine obeležava od 18. do 22. marta.
Na radionici, glavnu reč su imali izvršni producent televizije N1 Igor Božić i glavni i odgovorni urednik lista Danas Dragoljub Petrović. Oni su sa učenicima razgovarali o tome kako nastaju vesti i kako funkcionišu redakcije dnevnih novina ili televizije. Kroz aktuelne primere, dvojica dugogodišnjih urednika objasnili su koji su glavni izazovi u njihovom svakodnevnom poslu i govorili o značaju tako da se prepoznaju lažne vesti i tendenciozno izveštavanje od onoga koje je faktografsko, izbalansirano i istinito.
Učenici su mogli da čuju ponekad šaljive, a ponekad ozbiljne priče iz višedecenijskog iskustva, kroz koje je prikazan i značaj kvalitetnog novinarstva kao dobrog filtera informacija u vremenu kada smo, putem interneta, njima okruženi.
Veliki broj mladih nikada nije video pisaće mašine, a kada sam ja počinjao da radim, nismo mogli da koristimo kompjutere Božić, ilustrujući tehnološki napredak u medijima poslednjih godina. Konstatuje da se, do nedavno, televizijska ekipa se sastojala od devetoro ljudi.
„Sada, jedan čovek može sve to da uradi, a u režiji sedi najviše troje ljudi. Za nekoliko godina, i taj posao će moći da radi jedan čovek. To znači da će u medijima biti sve manje posla. Ipak, prednost će imati oni koji imaju više veština,“ procenjuje on.
Pre početka rada, učenicima su se obratili predstavnici Delegacije EU u Srbiji, državnih institucija i organizacija koje rade na povećanju medijske pismesnoti. Nedelja posvećena ovoj temi nova inicijativa Evropske komisije i Srbija jedina zemlja van Unije koja učestvuje u njoj, kaže Svetlana Đukić iz Delegacije Evropske unije.
„Mi imamo veliki medijski program, pre svega kroz pomoć za istraživačko novinarstvo. Medijsko obrazovanje je važno koliko i sloboda izražavanja, i zato mi je veoma drago da ste zainteresovani za ovu temu,“ istakla je ona.
Bitan element je rad na medijskoj pismenosti u okviru obrazovnog sistema, kaže Maja Zarić iz Ministarstva kulture i informisanja.
„Trenutno radimo na priručniku za povećanje medijske pismenosti, kojim će se služiti nastavnici. Svako znanje potrebno je sistematizovati, a i nastavnicima je ponekad potrebna pomoć,“ ističe Zarić.
Ivana Jelača iz Media Diversity Instituta kaže da se u svojim aktivnostima fokusiraju na mlade i nove medije.
„Trećina mladih izložena je govoru mržnje na internetu. Takože, tu je i manje vidljiva opasnost da zbog algoritama na internetu i društvenim mrežama upadamo u opinion bubble, gde čujemo samo stavove sa kojima se slažemo,“ tvrdi Jelača. Ona kaže i da je njena organizacija pokrenula projekat MLADI, u okviru kojih će u narednim mesecima biti održani treninzi.
Medijski edukativni centar sprovodi akciju Milclicks, koju je pokrenuo UNESKO, sa ciljem da se ukaže na važnost odgovornog i mudrog ponašanja na internetu, kaže predsednik te organizacije Miomir Rajčević.
„Na svetu se koristi preko 4 milijarde pamentih telefona, to je neizbrojiva količina informacija i često se stvara šum. Internet je naše okruženje i trebalo bi da naučimo kako da se snađemo,“ navodi Rajčević, koji je srednjoškolcima pokazao i kratak promospot kampanje, u okviru koje će se 20. marta održati i radionica u EU info kutku u Novom Sadu.