Evropska komisija je iznela planove za novi partnerski okvir za migracije koji će biti usmeren ka rezultatima u cilju pokretanja i usredsređivanja rada i resursa EU u njenim spoljnim aktivnostima za upravljanje migracijama.
Evropska komisija je danas iznela planove za novi partnerski okvir za migracije koji će biti usmeren ka rezultatima u cilju pokretanja i usredsređivanja rada i resursa EU u njenim spoljnim aktivnostima za upravljanje migracijama. EU će sa ključnim trećim zemljama porekla i tranzita pokušati da uspostavi pojedinačno prilagođena partnerstva primenom politika i instrumenata kojima raspolaže kako bi postigla konkretne rezultate. Nadovezujući se Evropski program za migracije, prioriteti partnerstava će biti spasavanje života na moru, povećanje broja povratnika, ograničavanje priliva nezakonitih migranata, omogućavanje izbeglicama i migrantima da ostanu bliže svojim domovima i, na dugoročnom planu, podrška razvoju trećih zemalja u cilju otklanjanja osnovnih uzroka migracija. Diplomatski, tehnički i finansijski doprinosi država članica ovim partnerstvima će biti od fundamentalne važnosti za postizanje rezultata.
Prvi potpredsednik Komisije Frans Timermans je izjavio: „Kako bismo sprečili neprihvatljive gubitke života na Mediteranu i uveli red u migracijske tokove, moramo da promislimo način na koji EU i njene države članice kombinuju svoje aktivnosti radi saradnje sa trećim zemljama. Komisija predlaže novi partnerski okvir: počev od prve grupe prioritetnih trećih zemalja, paktovi prilagođeni specifičnim okolnostima svake zemlje će poslužiti za pokretanje svih naših politika i alata radi postizanja tih ciljeva, služeći se zajedničkim uticajem EU uz blisku koordinaciju sa državama članicama i usmeravajući resurse, između ostalog brzim aktiviranjem osam milijardi evra tokom slesdećih pet godina. Radićemo i na ambicioznom planu za spoljna ulaganja radi stvaranja prilika i otklanjanja osnovnih uzroka migracija. Ako naši partneri ne pokažu konkretne rezultate u boljem upravljanju migracijama, onda bi trebalo da svi zajedno budemo spremni da prilagodimo angažman i finansijsku pomoć.”
Visoka predstavnica/potpredsednica Federika Mogerini je dodala: „Milioni ljudi se seli širom sveta, a mi možemo time da upravljamo samo ako svi delujemo zajedno na globalnom nivou. Zato predlažemo novi pristup koji podrazumeva snažna partnerstva sa ključnim zemljama. Naš cilj je da podržimo zemlje koje prihvataju veliki broj ljudi i podstaknemo rast u partnerskim zemljama, a da pritom ne prestanemo da spasavamo živote na moru i razbijamo krijumčarske mreže. Spremni smo da povećamo finansijsku i operativnu podršku i da ulažemo u privredni i društveni razvoj, bezbednost, vladavinu prava i ljudska prava, poboljšavanje kvaliteta života i otklanjanje faktora koji pokreću migracije. Dužnost nam je, a i interes, da ljudima damo priliku za bezbedan i dostojanstven život i sredstva kojima će to postići. Evropa deli ovu odgovornost sa ostatkom sveta: možemo uspeti samo zajedno.“
Migracijski pritisak je postao „novo normalno stanje” u EU i partnerske zemlje i predstavlja deo šire globalne krize raseljavanja. Da bi se problemu pristupilo zajednički na smislen način, potrebno je primeniti pristup koji će biti koordiniraniji, sistematičniji i strukturiraniji i koji će odgovarati interesima EU i njenih partnera. Obnovljeno partnerstvo sa trećim zemljama će imati oblik prilagođenih „paktova” koji će se pripremati u skladu sa stanjem i potrebama svake partnerske zemlje, zavisno od toga da li je reč o zemlji porekla, tranzita ili zemlji koja je prihvatila veliki broj raseljenih. Kratkoročno ćemo sklopiti paktove sa Jordanom i Libanom i raditi na sklapanju paktova sa Nigerom, Nigerijom, Senegalom, Malijem i Etiopijom. Istovremeno ćemo jačati aktivnosti povezane sa Tunisom i Libijom.
Svi spoljni instrumenti i politike Unije će biti usmereni na:
- Fokusirani angažman: Pomoć i politike EU će biti prilagođeni postizanju konkretnih rezultata. Kratkoročni ciljevi su spasavanje života na Mediteranu, povećavanje stope vraćanja u zemlje porekla i tranzita, omogućavanje migrantima i izbeglicama da ostanu blizu svojih domova kao i odvraćanje ljudi od opasnih putovanja. U fokusu neposrednih mera preduzetih sa partnerima će biti poboljšavanje zakonodavnog i institucionalnog okvira za migracije i stvaranje kapaciteta za upravljanje granicama i migracijama, između ostalog pružanjem pomoći izbeglicama. U razvojne i trgovinske politike EU će biti uključena kombinacija pozitivnih i negativnih podsticaja radi nagrađivanja zemalja koje žele da sa EU ostvare delotvornu saradnju na upravljanju migracijama i radi osiguravanja posledica za one koje to budu odbile.
- Poboljšanu podršku: Sve politike, alati i resursi EU će biti upotrebljeni kako bi se partnerski okvir podržao na koordiniran način. Biće pojačani napori na primeni akcionog plana iz Valete, uključujući njegove finansijske aspekte. Finansijska podrška i alati razvojne i politike susedstva će pojačati lokalno stvaranje kapaciteta, između ostalog u pogledu nadzora državnih granica, postupaka azila, borbe protiv krijumčarenja i rada na reintegraciji.
- Prekidanje poslovnog modela krijumčara koji žele da zarade na krijumčarenju migranata jeste središnji element za rešavanje nezakonitih migracij Delotvorno vraćanje će u tom smislu biti od presudne važnosti. Takođe je neophodno iskoristiti iskustvo saradnje sa Turskom i zapadnobalkanskim zemljama kao i iskustvo iz operacije EUNAVFOR MED / Sofija. Dalje raspoređivanje oficira za vezu zaduženih za migracije u prioritetne matične i zemlje tranzita će pomoći u koordiniranju saradnje EU. Platforme EU za saradnju u pogledu problema krijumčarenja migranata će biti završene na ključnim mestima.
- Stvaranje legalnih puteva: Odvraćanje ljudi od opasnih putovanja zahteva i alternativu u obliku legalnih načina za dolazak u Evropu kao i veće kapacitete za humanitarni prihvat smeštene bliže njihovim mestima EU će podržavati uspostavljanje globalnog programa preseljenja pod vođstvom UN kako bi doprinela pravednoj raspodeli raseljenih osoba i dodatno obeshrabrila nezakonita kretanja. Budući predlog sistema strukturiranog preseljenja će direktno odraziti posvećenost EU ovom aspektu.
- Finansijske instrumente: Biće povećana finansijska sredstva izdvojena za otklanjanje ključnih izvora nezakonitih migracija, a trebalo bi povećati i fleksibilnost u sprovođenju Novi partnerski pristup će iskoristiti pametnu kombinaciju kratkoročnih resursa i dugoročnih finansijskih instrumenata kako bi se postigli neposredni rezultati, ali i otklonili osnovni uzroci migracija. Kratkoročno, Povereničkom fondu za Afriku biće dodato milijardu evra: 500 miliona iz rezerve Evropskog fonda za razvoj i 500 miliona od država članica. Uz to, trebalo bi preusmeriti tradicionalne finansijske programe. Dugoročno, Komisija predlaže da se iz osnova preispitaju obim i karakter tradicionalnih modela za razvojnu saradnju. U jesen 2016, Komisija će predložiti novi fond u okviru ambicioznog plana za spoljna ulaganja radi pokretanja investicija u trećim zemljama u razvoju, koji će biti izrađen na osnovu iskustava iz uspešnog Investicionog plana za Evropu. U tu svrhu će biti aktivirano 3,1 milijarda evra za koje se očekuje da pokrene investicije u iznosu od skoro 31 milijarde evra. Ovaj iznos može da naraste i do 62 milijarde ako države članice i drugi partneri daju svoj doprinos. Evropska investiciona banka (EIB) već radi na inicijativi za aktiviranje dodatnih sredstava u Africi tokom narednih pet godina. Plan za spoljna ulaganja će takođe biti fokusiran na usmerenu pomoć kako bi se poboljšalo poslovno okruženje u tim zemljama.
- Zajednički rad: Novo partnerstvo okuplja EU i države članice u cilju postizanja rezultata. Kako bismo postigli zajedničke ciljeve, potrebno je aktivirati i umnožavati resurse na koordiniran način. Pozivaju se države članice da odigraju svoju ulogu stavljanjem ekvivalentnih finansijskih sredstava na raspolaganje kao i radom na stvaranju paktova u saradnji sa EU.