Kako bi kvalitetno obrazovanje bilo dostupno svakom detetu, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, uz podršku Evropske unije, omogućilo je angažovanje više od 250 pedagoških asistenata za rad sa decom kojoj je potrebna dodatna podrška u obrazovanju
Svi imamo ista prava, a jedno od osnovnih ljudskih prava je pravo na obrazovanje. Bez obzira na sve naše različitosti, svako treba da ima jednake šanse da se uključi, učestvuje, da se razvija i uči. Obrazovanje je kvalitetno kada je dostupno svakom detetu, mladom čoveku i odraslom i kada prihvata i uvažava različitosti, odnosno kada je inkluzivno.
Šta je inkluzivno obrazovanje i zbog čega je važno?
Iako se inkluzivno obrazovanje najčešće povezuje sa upisom dece sa smetnjama u razvoju u redovne škole, inkluzivno obrazovanje predstavlja mnogo više od toga. Odnosi se pre svega na obavezu škole da obezbedi odgovarajuće obrazovanje svakom, baš svakom detetu, bez obzira na različitosti, uz prilagođavanje pristupa nastavi, nastavnih metoda, organizacije rada, instrukcija i načina ocenjivanja obrazovnim potrebama svakog deteta, kao i dodatnu podršku deci sa smetnjama u razvoju i deci iz marginalizovanih i svih drugih osetljivih grupa.
Jedan od prioritetnih ciljeva Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, kao i Evropske unije, predstavlja ostvarivanje jednakog prava i dostupnosti obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja po bilo kom osnovu.
U Srbiji se celokupno osnovno i srednje obrazovanje realizuje, osim na srpskom jeziku, na ukupno osam jezika nacionalnih manjina, a pripadnici 16 nacionalnih manjina imaju mogućnost da uče izborni predmet Maternji jezik sa elementima nacionalne kulture.
Zahvaljujući istrajnom angažovanju svih relevantnih institucija, inkluzivni pristup doveo je do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u obrazovanje, a smanjeno je osipanje iz obrazovnog sistema dece sa smetnjama u razvoju, romske deca i dece iz najsiromašnijih porodica.
Inkluzivno obrazovanje u praksi
Bekim Emini od 2018. godine radi kao pedagoški asistent za društveno osetljive grupe u OŠ “Nikola Tesla” u Vinči i uz pomoć stručne službe pomaže romskoj deci da redovno pohađaju nastavu.
“Pomažemo njihovu integraciju u školski sistem i takođe ih pripremamo za dalje školovanje.
Naša škola jedna je od najvećih u Srbiji i pohađa je veliki broj romske dece. Zbog toga je po mom ličnom mišljenju uloga Pedagoškog asistenta neizostavna. Posle tri godine rada mogu slobodno da kažem da je biti pedagoški asistent nešto izuzetno i da podrška koju pružamo oplemenjuje i nas koji taj posao radimo. Nadam se da ćemo u budućnosti biti još brojniji”, kazao je Bekim Emini.
On je rekao da postoji odlična saradnja OŠ “Nikola Tesla” sa drugim školama, Crvenim krstom i lokalnom samoupravom i da je to od velikog značaja.
Kako Evropska unija pruža podršku inkluzivnom obrazovanju u Srbiji?
Kako bi doprinela da kvalitetno obrazovanje bude dostupno svakom detetu, Evropska unija je obezbedila da 1000 srednjoškolaca, pripadnika romske nacionalne manjine dobije stipendije i kvalitetnije uslove za obrazovanje. Takođe, u toku su intenzivne aktivnosti na podršci romskoj zajednici, kako bi se podržalo njihovo pravo na obrazovanje na svim nivoima obrazovanja. Ujedno, radi se na sprečavanju ranog napuštanja škola kroz primenu korektivnih mehanizama, razvoja sistema ranog prepoznavanja rizika od napuštanja školovanja i primenu inovativnih pristupa nastavi i učenju.
Evropska unija, kao najveći donator u Srbiji, podržava modernizaciju sistema obrazovanja i usklađivanje sa standardima i praksama zemalja EU. Od 2003. godine, EU je donirala za reformu sektora obrazovanja više od 100 miliona evra – za unapređenje predškolskog vaspitanja i obrazovanja, reformu srednjeg stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih, renoviranje i opremanje škola i fakulteta, podršku inkluzivnom obrazovanju itd. Podrška Evropske unije sprovodi se u saradnji sa Vladom Srbije.