„Biti domaćin je, koliko sa jedne strane naizgled izazovno, zapravo odličan test naše odgovornosti, kao i idealna mogućnost da na što bolji način upoznamo osobu iz druge države. Sa sigurnošću mogu reći da je ovaj projekat najkorisnije i najbolje provedeno vreme edukativnog karaktera koje sam do sada imala“.

Ove reči Lene Mladenović, učenice trećeg razreda gimnazije „Svetozar Marković“ iz Niša, na najbolji način prikazuju suštinu projekata mobilnosti učenika. Upravo je projekat „A long walk to freedom and dignity” omogućio Leni i njenim školskim drugovima da budu gosti ili domaćini učenicima iz Slovenije Italije, Severne Makedonije i Turske, i da kroz ovaj proces razmene i putovanja razmišljaju, govore i uče o problemimam migracije u Evropi.

Prilika da obiđu prihvatne centre u Evropi, upoznaju i razgovaraju sa izbeglima, saznaju o njihovim motivima za odlazak i problemima sa kojima žive, omogućili su učenicima ove niške škole da promene svoj pogled na procese i probleme migracije. Kao rezultat projekta, učenici su izradili didakticke materijale koji će se dalje moći koristiti u nastavi pri obradi teme migracije na način koji će budućim učenicima ovu tešku temu približiti na jednostavniji i razumljiviji način.

Ne samo učenici, već i profesori ove niške gimnazije imaju koristi iz Erazmus + projekata. Kako bi unapredili kurikulum i proces bilingualne nastave, oni su zajedno sa koleginicama i kolegama iz Bugarske, Grčke i sa Islanda, radili na razmeni iskustava i dobrih praksi.

Budući da se u bilingvalnim odeljenjima Gimnazije “Svetozar Marković” realizuje i nastava na engleskom jeziku, a nastavnici ovog odeljenja imaju višegodišnje iskustvo u radu, dobili su priliku da razvijaju primere lekcija iz oblasti prirodnih i društvenih nauka kao i interaktivni komplet za podršku u nastavi. Kroz razmenu iskustva sa kolegama iz partnerskih zemalja, kao i kroz posete i zajednički rad u njihovim školama, izrađen je alat koji će u godinama koje dolaze dvojezičnu nastavu učiniti prilagođenijom potrebama učenika i zahtevima školskog kurikuluma.

Učenje kroz razmenu iskustava, lična i profesionalna izgradnja kroz mobilnost, nove perspektive u usvajanju i primeni znanja, tek su neki od benefita koje učenici i nastavnici ove niške gimnazije imaju iz svoje posvećenosti međunarodnoj saradnji i evropskom kontekstu u nastavi. Za njih je Erazmus + ne samo šansa već i put kojim trasiraju budućnost svoje gimnazije.

Erazmus+ program nastoji da u periodu 2021—2027 omogući učešće još većem broju učesnika i širem spektru organizacija. S tim u vezi, novi program ističe inkluzivnost, zelene inicijative i digitalizaciju kao prioritete koje podržava nizom finansijskih mehanizama, zatim jačanje građanskih vrednosti, dijalog kultura, toleranciju i razumevanje društvenog, kulturnog i istorijskog nasleđa.