Jeste li ste ikada razmišljali koliko vaše svakodnevne odluke utiču na životnu sredinu?

Učenici osnovnih škola iz tri države sada imaju priliku da kroz projekat „SustainStudy“ nauče kako male promene mogu napraviti veliku razliku. Kroz kreativne radionice, istraživanja i praktične aktivnosti, mladi su stekli znanje i veštine koje će im pomoći da budu lideri održivosti u svojoj zajednici.

Majda Adlešić iz Ekokoncept Pogona otkriva kako je uspešno realizovan projekat „SustainStudy“ kroz saradnju sa partnerima iz tri države: Srbije, Hrvatske i Slovenije. Cilj ovog projekta bio je unapređenje znanja i veština nastavnika u vezi sa ciljevima održivog razvoja (SDG), fokusirajući se na teme vode, hrane i životne sredine.

Iz partnertsva u vođenje projekta

Ona objašnjava kako je nakon nekoliko uspešnih Erasmus+ projekata odlučila da preuzme ulogu lead partnera u ovom prekograničnom projektu. Kaže da je izbor partnera bio ključan za uspeh projekta, te je sarađivala sa već poznatim saradnicima iz Centra za prevenciju otpada od hrane – CEPOH iz Zagreba i organizacije Celostno izobraževanje o prehrani- CIOP iz Slovenije.

Osnovna škola „Dušan Radović“ iz Novog Sada izabrana je zbog proaktivnih nastavnika, dok su pridruženi partneri, OŠ „Pod goro“ iz Slovenskih Konjic i OŠ „Vodnjan“ iz Vodnjana, doneli dragocena iskustva u oblasti zaštite životne sredine.

Edukacija za budućnost

Glavni cilj projekta „SustainStudy“ bio je povećanje znanja nastavnika o ciljevima održivog razvoja i integracija tih tema u školski kurikulum. Projekat je trajao od marta 2023. do juna 2024. godine. Izrađeni su priručnici koji povezuju ciljeve održivog razvoja sa temama vode, hrane i životne sredine. Kroz projekte kao što je Vodni dan, učenici su imali priliku da učestvuju u praktičnim aktivnostima, što je obuhvatilo skoro 3000 dece u tri države.

Preko 100 nastavnika je obučeno kroz webinare i treninge, a završni priručnik je preveden na nekoliko jezika, uključujući hrvatski, slovenački, engleski i italijanski. Projekat je takođe bio medijski zapažen, a završni događaji su dodatno promovisali rezultate. Transnacionalni sastanci su ojačali veze između partnera, otvarajući put za buduće projekte.

Uticaj na učenike i prevencija otpada

Učenici su bili krajnji korisnici ovog projekta, kroz aktivnosti koje su im omogućile da sami istražuju i eksperimentišu. Poseban fokus je stavljen na prevenciju stvaranja otpada od hrane, kroz aktivnosti koje su im pomogle da shvate važnost smanjenja otpada i uštede resursa. Učenici su merili količinu bačene hrane, analizirali podatke i predlagali rešenja za smanjenje otpada.

Adlešić ističe da su međuljudski odnosi i komunikacija ključni za uspeh projekata. Dokumentovanje aktivnosti i evaluacija svake etape olakšavaju izveštavanje i praćenje napretka. Projekat je takođe osvestio važnost prilagodljivosti i spremnosti na nepredviđene situacije.