Novi program Kreativna Evropa u periodu 2021 do 2027.  godine imaće budžet od 2,4 milijarde evra, što je više od 60% više nego u prethodnom ciklusu, navode iz organizacije Kultura desk Srbija. Oni takođe očekuju veći broj projekata iz Srbije.

Ove godine, Kreativna Evropa po prvi put će promovisati sektor informativnih medija u celoj Evropi, zbog sve većih pretnji medijskom pluralizmu. Fokus će pored ostalog biti na ekološki održivim i odgovornim praksama u kulturi i umetnosti. Kao i do sada podržavaju se projekti međunarodne saradnje u kojima učestvuje više organizacija iz različitih zemalja, a osnovni ciljevi odnose se na promociju i unapređenje kreativnosti i inovacija u evropskoj kulturi.

Ipak, za većinu potencijalnih organizacija iz Srbije koje bi želele da konkurišu sa svojim projektima, kažu da je komplikovana prijava nešto što ih već u startu obeshrabruje. Ono što ih na tom putu može ohrabriti jeste da se u ovom programu Kreativne Evrope dodeljuje čak 80% vrednosti projekta.

“Komplikovana admisistracija ne bi trebalo da bude kamen spoticanja, jer je svima u cilju da svačiji projekat bude uspešno sproveden. Sprovođenjem projekata kroz EU fondove mi se na neki način pripremamo za pristupanje Evropskoj uniji”, kaže Jovana Rapajić, Antena Deska KE Srbija.

Kako kaže, za nas je posebno interesantan konkurs Projekata evropske saradnje, koji je otvoren 1. februara i traje do 5. maja. Ovaj konkurs podržava male, srednje i velike projekte saradnje, koji treba da traju do četiri godine.

“Biće podržani projekti koji razvijaju veštine, znanja i takozvani know-how, uključujući razvoj veština iz oblasti digitalnoh tehnologija, timaju inovativne pristupe razvoju publike, nove poslovne politike, internacionalnu saradnju i razvoj karijere u Evropskoj uniji i šire i još mnogo toga”, kaže Rapajić.

Republika Srbija je pristupila programu Kreativna Evropa 2021-2027 i profesionalcima u polju kulture otvorila mogućnost da ostvaruju saradnje i finansijsku podršku kroz najveći EU program za kulturu i umetnost. Kroz više od 20 konkursnih poziva, Kreativna Evropa će finansirati projekte evropske saradnje, medijske pismenosti i slobode, razvoja video igara i imerzivnih sadržaja, prevoda književnih dela i dr.

Kultura ima važnu ulogu u ekonomiji EU. Studije pokazuju da sektori kulture i kreativnih industrija čine do 4,5% BDP-a EU i 4 % zaposlenosti (8,5 miliona radnih mesta i još mnogo toga ako se uzme u obzir njihov uticaj na druge sektore). Evropa je svetski lider u izvozu proizvoda kreativne industrije. Kako bi zadržala ovu poziciju, plan institucija je da investiraju sredstva u sposobnost da se u ovom sektoru deluje preko državnih granica.

Republika Srbija učestvuje u programu „Kreativna Evropa” od 2014. Desk Kreativna Evropa Srbija čine dve kancelarije: MEDIA desk Srbija, uspostavljen u okviru Filmskog centra Srbije, i Kultura desk Srbija, koji se nalazi u sklopu Ministarstva za kulturu i informisanje. U okviru Kultura deska, kancelarija u Novom Sadu Antena sprovodi potprogram „Kultura u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini”. Od 2016, srpske kompanije i organizacije su povukle preko 3,2 miliona evra kroz različite konkurse potprograma MEDIA. Od 2014, kompanije i organizacije iz Srbije su povukle 5,5 miliona evra kroz različite konkurse u okviru potprograma „Kultura”.