Centar za obrazovne politike, u saradnji sa Centrom za socijalnu politiku, od februara 2023. sprovode projekat „Mladi osluškuju – Osnaživanje učeničkih parlamenata za promociju i zalaganje za ljudska prava“, finansiran od strane EU preko programa EUzaTebe, a u Evropskoj kući u Beogradu predstavljeni su rezultati ovog dvogodišnjeg projekta.

Cilj projekta, koji je trajao od 2023. do sredine 2025. godine, je osnaživanje mladih iz srednjih škola širom Srbije za zalaganje, promociju i zaštitu ljudskih prava i demokratije, uključujući zalaganje za socijalnu inkluziju kroz obrazovanje, kroz jačanje učeničkih parlamenata.

Kroz ovaj projekat, učenici iz 16 srednjih škola širom Srbije (više od 650 učenika) dobili su priliku i obuke kako bi se osnažili kao aktivni građani i zagovarači ljudskih prava, demokratije i socijalne inkluzije.

Tokom školske 2023/2024 godine učenici su prošli kroz intenzivnu obuku, sarađivali sa trenerima i mentorima iz projekta i  akterima iz lokalne zajednice. Planirali su i ostvarivali akcije koje su se odnosile na izazove i potrebe škola i lokalnih sredina.

Na predstavljanju rezultata u Evropskoj kući otvorena je i izložba učeničkih akcija, a jedna od učesnica iz pribojske gimnazije rekla je da se radeći na projektu i sama dosta promenila.

„U našoj akciji bili su uključeni učenici, nastavnici, roditelji, a naš cilj je bio da na kreativan način skrenemo pažnju na probleme osoba sa smetnjama u razvoju tako da smo odlučili da kroz kreativne radionice radimo sa njima. Kada je sve to prošlo, kada se akcija završila, shvatili smo koliko je nešto što nama nije mnogo značajno, za te osobe znači mnogo, koliko znači pažnja i druženje sa njima“, rekla je ona.

Svoja iskustva podelila je i Dunja Stojadinović, učenica Tehničke škole Knjaževac, tokom izlaganja na panelu na temu sprovođenja učeničkih akcija.

„Mi smo se fokusirali da kroz akciju promovišemo pravo na participaciju zato što smo videli da generalno, ne samo mladi u našoj školi, nego mladi iz našeg grada i drugih škola, nemaju svest o tome gde mogu i na koji način da ostvare prava u našem gradu i u kojim ključnim institucijama. Kroz zanimljiv, edukativan i praktičan način, mi samo izabrali nekoliko ključnih institucija u gradu, napravili mapu i celu putanju i kroz QR kodove edukovali naše vršnjake“, podelila je svoja iskustva ova učenica.

Projekat se bazirao posebno na rad sa učeničkim parlamentima, koji su odabrani kao prvi instrument učešća mladih u demokratskim procesima sa kojim se oni susreću tokom školovanja, kao i zbog činjenice da su već prepoznati u pravnom okviru kao relevantno telo koje predstavlja učenike, na nivou škole.

Učesnici su dobili priliku da ojačaju svoje kapacitete u domenu zaštite ljudskih prava i na taj način doprinesu opštoj dobrobiti i socijalnoj koheziji u sredinama u kojima je položaj mladih dodatno otežan materijalnom situacijom i izraženom diskriminacijom po bilo kom osnovu.

Kao glavne izazove sa kojima su se tokom rada susreli, učenici su identifikovali nizak nivo obrazovanja i nepovezanost sa stvarnim životom, nejednak pristup obrazovanju, ograničene mogućnosti za učeničku participaciju i slabu podršku lokalne zajednice mladima.

Na predstavljanju rezultata projekat govorila je i Ana Milenić ispred Delegacije EU u Srbiji, koja je istakla da su informisanost i participacija mladih ključni za razvoj drušrva, a da Evropska unija u Srbiji mladima u tom smisliu pruža brojne mogućnosti, prvenstveno preko programa Erasmus+, ali i drugih.

U projeku su učestvovale škole iz Beograda, Aranđelovca, Velikog Gradišta, Vladičinog Hana, Vrnjačke Banje, Jagodine, Knjaževca, Kraljeva, Kule, Leskovca, Niša, Pančeva, Požarevca, Priboja, Sremske Mitrovice i Šapca.

Dodatne podatke o rezultatima projekat možete pogledati na LINKU.