Kako bi se nastava prilagodila digitalnom obrazovanju, 30 osnovnih škola širom Srbije dobilo je blizu 2.000 elektronskih uređaja dok je velikom broju đaka, uključujući i one najugroženije, pružena psihosocijalna podrška, kao i podrška za učenje.
Kada dođu teška vremena, podele i jaz između privilegovanih i marginalizovanih učenika postaju još prisutniji. Digitalno obrazovanje ima potencijal da prevaziđe fizičke barijere, omogućavajući prilagođeno iskustvo učenja, a stilovi učenja nude fleksibilnost. Kao odgovor na potrebe učenja na daljinu izazvanih pandemijom kovida 19 i vanrednim stanjem pokrenut je projekat „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za najugroženiju decu“ koji su realizovali Ministarstvo prosvete Republike Srbije i UNICEF, uz finansijsku podršku EU. Ovaj projekat vredan 2 miliona evra bespovratne pomoći, realizovan je u 30 lokalnih samouprava širom Srbije. Čak 30 osnovnih škola dobilo je ukupno 1.890 tableta i 60 laptop računara, a pedagoški asistenti još 250. Podršku za učenje dobilo je 5.500 učenika, a više od 900 nastavnika pohađalo je obuku za unapređenje pedagoških i digitalnih kompetencija.
„Deca i ugrožena lica su dve kategorije stanovništva kojima će EU uvek posvetiti najveću pažnju i pružiti podršku. Veoma sam srećna što smo kroz ovaj projekat uspeli da podržimo ugrožene učenike i njihove škole da prevaziđu izazove u učenju koje je izazvala pandemija kovida 19, čime smo smanjili jaz između privilegovanih i marginalizovanih učenika. Digitalno obrazovanje nije samo tehnološki napredak, ono je moćno sredstvo za socijalno uključivanje i izlazak iz nepovoljnog položaja. EU će nastaviti da podržava akcije koje vode ka inkluzivnijem i pravednijem društvu uključujući, kroz predstojeću kampanju posvećenu premošćivanju digitalnog jaza, još jednu ranjivu grupu – naše starije sugrađane“ rekla je Plamena Halačeva, zamenica šefa Delegacije Evropske unije u Srbiji.
Ovaj projekat je takođe uspeo da podrži nacionalne institucije u konsolidaciji pravnog i institucionalnog okvira za učenje na daljinu kako bi se bolje podržale škole u prelasku na onlajn modalitete nastave i učenja. Anamarija Viček, državna sekretarka u Ministarstvu prosvete, istakla je značaj rezultata projekta za dalji razvoj podrške digitalnom obrazovanju.
„Uz podršku projekta, ne samo da smo 30 škola, koje su bile deo projekta, opremili digitalnom opremom, već je značajan broj učenika kojima je bila najpotrebnija podrška u učenju, ovu pomoć i dobilo“ dodala je Anamarija Viček, državna sekretarka u Ministarstvu prosvete.
U okviru projekta pružana je i psihosocijalna podrška – stručni saradnici su nakon obuke, kako na školskom, tako i na lokalnom nivou u 10 opština, u brojne preventivne, promotivne i interventne aktivnosti uključili više od 17.000 učenika. Uz to, Nacionalna mreža psihologa i pedagoga, kao sastavni deo projekta, organizovala je veliki broj vebinara u cilju podrške školama i lokalnim mrežama stručnih saradnika.
Prilikom predstavljanja rezultata projekta, Josi Ečeveri Burkhart, zamenica direktorke UNICEF-a u Srbiji, izjavila je da su bolji uspeh učenika, veća motivacija za učenje, osećaj dobrobiti u školi i samopouzdanja u odnosu na školska očekivanja, samo neki od postignutih uspeha.
„Tokom pandemije bilo je dece bez pristupa digitalnim uređajima ili internetu, što im je otežavalo da se uključe u učenje na daljinu. Kao odgovor, Ministarstvo prosvete, Evropska unija i UNICEF, u saradnji sa školama i brojnim partnerima, udružili su snage da podrže najugroženiju decu. Sada, nakon pandemije, rešenja koja smo zajednički osmislili ne samo da se bave neposrednim izazovima, već služe i kao temelji za buduće reforme obrazovnog sistema” izjavila je Ečeveri Burkhart.
Na planu pružanja podrške daljem razvoju digitalnog obrazovanja takođe je ostvaren značajan napredak – novi serverski sistem, uspešno realizovane obuke, kreirani novi kursevi. U okviru projekta, Ministarstvo prosvete je kreiralo nacionalni agregator otvorenih obrazovnih resursa gde je uneseno 6.600 opisa TV časova snimljenih tokom pandemije. Na taj način, dostupnost časova je značajno olakšana, a dalje su razrađeni i ključni strateški pravci u oblasti razvoja digitalnog obrazovanja u Srbiji.
Foto: UNICEF Srbija/Shubuckl