Projekat Kreativne Evrope, Heritage Hubs, fokusiran je na obrazovanje i međukulturnu saradnju u oblasti kulturnog nasleđa, dobitnik je nagrade EU za kulturno nasleđe/Nagrade Evrope Nostre za 2021. Ove nagrade su najviše evropsko priznanje u domenu kulturnog nasleđa.

Heritage Hubs je okupio učenike uzrasta od 10 do 16 godina iz Finske, Srbije i Španije u dvogodišnjem programu istraživanja, predstavljanja i razmene sopstvenog kulturnog nasleđa, kao i interpretacije nasleđa svojih vršnjaka u drugim zemljama, kroz školsku razmenu i putem elektronske platforme. Organizovane su pilot aktivnosti u 11 osnovnih škola u Finskoj, Srbiji i Španiji koje su obuhvatile obuku za 800 nastavnika nastavnika i radionice sa učenicima tokom kojih su se bavili svojim sopstvenim nasleđem, a kasnije interpretacijom i predstavljanjem kulturnog nasleđa drugih zemalja, onlajn i u okviru školskih poseta. Škole učesnice u u Srbiji su OŠ Đura Jakšić iz Zaječara, OŠ Ilija Garašanin iz Grocke i OŠ Miroslav Antić iz Beograda.

Učenici su izabrali različite tipove kulturnog nasleđa za razmenu sa učenicima iz svoje škole-para: tradicionalnu hranu (slava i slavski kolač, korvapuusti,  carnes asadas al sarmiento), običaje i sport (sauna, tradicionalni festivalski kalendar u La Rioja, salibandy, mölkky, Staffetkarnevalen), lokalitete i pejzaže (Felix Romuliana, finske močvare, manastire Suso i Yuso, Madrid de las Letras, Quintas de Recreo de Carabanchel), pozorište and literaturu (žene umetnici u Madridu XVII veka kroz pozorišne komade Sor Marcele de San Félix, scriptorium u srednjovekovnim manastirima), tradicionalnu i duhovnu muziku (plesovi iz La Rioja, kreativni kontekst kompozitora Stevana Mokranjca).

Slava, kao srpsku pravoslavnu tradiciju, učenici iz Grocke predstavili su svojim vršnjacima iz Kirkonumija u Finskoj. Oni su, istovremeno, dobili priliku da sagledaju svoje sopstveno nasleđe u drugačijem svetlu, kroz interepretaciju slave koju su pripremili finski učenici, poredeći je sa luteranskom, originalno katoličkom, tradicijom vezanom za praznik Sv. Lucije.

Pre učesčća u ovom projektu, Kaja Čolić iz OŠ Ilija Garašin nije puno obraćala pažnju o tome šta znači poštovanje i očuvanje kulturnog nasleđa: „Ovaj projekat mi je otvorio oči i puno sam naučila. Svidela mi se njihova interpretacija naše Slave i bilo mi je drago da u oni upoznali taj deo našeg nasleđa, našu kulturu i naše običaje.“

Kaja je takođe bila narator videa na temu Slave koji su učenici napravili u okviru ovog projekta.

Foto: Heritage Hubs projekat

Luka Savković iz OŠ Ilija Garašanin u Grockoj učestvovao je u projektu kao učenik sedmog razreda i ističe da su njegovi najveći utisci da je finska kultura potpuno drugačija od naše.

„Oni su izmešana kultura, ta pomešana finsko-švedska kultura, i to je jako lepo videti. Oni imaju nešto slično Slavi, ali taj praznik slave svi Finci jednom godišnje. Napravili su naš slavski kolač, a potom su se obukli u njihove tradicionalna odela. Mi smo imali zadatak da napravimo njihov karneval koji se dešava u jednom malom mestu Kirkkonummi blizu Helsinkija.“

„Iako nas je u prvom trenutku iznenadio njihov izbor sportskog događaja, Karneval štafeta, koji predstavlja tradicionalnu manifestaciju švedske manjine u Finskoj,  istovremeno smo dobili priliku da proširimo naše shvatanje kulturnog nasleđa i odgovorimo na ovaj izazov interpretacijom kulturnog nasleđa Finske kroz događaj koji je uključio celu našu školu, a delimično i lokalnu zajednicu i ostavio snažan utisak na naše goste iz Kirkonumija“, istakla je nastavnica istorije Ljiljana Dučić-Milosavljević iz OŠ Ilija Garašanin u Grockoj.

Foto: Heritage Hubs projekat

Na osnovu iskustava i podataka prikupljenih tokom projekta, pripremljen je Heritage Hubs Priručnik za kulturno nasleđe u obrazovanju. Osim na srpskom, priručnik je objavljen na engleskom, finskom, španskom i švedskom jeziku. U potpunosti je primenjiv kako u formalnom, tako i u neformalnom obrazovanju dece školskog uzrasta i mladih, ali i kao doprinos postojećem korpusu platformi i alatki za obrazovanje u oblasti nasleđa, kao što su Teaching with Europeana ili Europe’s Cultural Heritage Toolkit for Teachers.

Foto: Heritage Hubs projekat

Projekat Heritage Hubs je bio finansiran iz EU programa Kreativna Evropa, a finansijski su ga podržali i Švedska kulturna fondacija u Finskoj, Finska nacionalna agencija za obrazovanje, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije. Projektom je koordiniralo Udruženje za obrazovanje u kulturnom nasleđu Finske u partnerstvu sa Fondacijom San Miljan dela Koholja u Španiji, Centrom za urbani razvoj u Srbiji, i VITECO E-learning solutions u Italiji.

Nagrade EU za kulturno nasleđe / Nagrade Evrope Nostre pokrenula je Evropska komisija 2002. godine i od tada je vodi Europa Nostra, uz podršku programa Kreativna Evropa Evropske Komisije. Nagrade su donele velike dobiti pobednicima, kao što su veća internacionalna vidljivost, dodatno finansiranje i povećani broj posetilaca.