Marina Milović, vlasnica Maja Prometa, zrači pozitivnošću i energijom koja se često povezuje sa inspirativnim liderima. Maja Promet se bavi preradom i distribucijom meda i jedna je od retkih kompanija iz te industrije u Srbiji koja svoje proizvode izvozi u inostranstvo.
Savetodavni projekat podržan od strane Evropske unije (EU) pomogao je Marini da osmisli novu poslovnu strategiju za širenje na nova tržišta i razvoj svog brenda.
Odrastanje u preduzetničkoj porodici
Marina je još u ranoj mladosti razvila poslovne instinkte gledajući kako njena porodica razvija posao sa medom koji je njen otac započeo, sad već, pre više od trideset godina. Vremenom je shvatila važnost rizika i lične žrtve u preduzetništvu, gledajući kako svi oko nje žongliraju više stvari i ulažu velike napore u razvoju preduzeća.
Nakon završetka fakulteta, Marina je počela da radi u porodičnoj firmi, ali pošto što joj je otac preminuo, ona i njen brat su shvatili da su prepušteni sami sebi.
„Suočila sam se sa teškom borbom u trenutku kada sam nasledila očevo preduzeće“, kaže Marina. „Iako sam generalno bila upoznata sa načinom na koji posao funkcioniše, nedostajalo mi je veštine i znanja u vezi sa ugovorima, tenderima i ostalim operativnim delatnostima.”
Vredna pčela u lancu meda
Delatnost prerade i distribucije meda podrazumeva da Maja Promet otkupljuje široku paletu meda od preko 2.000 različitih proizvođača, prerađuje ga, sprovodi kontrolu kvaliteta i plasira finalni proizvod maloprodajnim lancima i konditorskim radnjama širom Srbije kao i u svetu.
Kada je Marina preuzela posao, ona i njen tim su se preselili u veoma mali prostor u Beogradu. „Svi u timu smo bili veoma hrabri, jer smo učili kroz rad“, kaže ona. „Morali smo ozbiljno da se borimo, ali smo uspeli da izvezemo med u Severnu Makedoniju i obezbedimo robne marke.“
Prvi proizvodni pogon koji je Marina kupila pomogao je razvoju njenog poslovanja, ohrabrujući je da radi na ispunjavanju standarda EU u proizvodnji meda i aplicira za sertifikat za izvoz u EU.
Iako je potražnja bila velika i posao krenuo, Marina se suočila sa nekoliko izazova na tržištu zbog visokih operativnih troškova s jedne strane i porasta cene meda s druge.
Nakon što je čula za program EBRD-a za mala preduzeća u Srbiji, Marina se obratila predstavnicima EBRD-a u Beogradu za pomoć oko projekta koji je imala na umu.
„Shvatila sam da moram da pronađem nove kanale prodaje za Maja Promet i promenim svoju strategiju ako želim da povećam promet i poslovanje“, kaže ona.
Marina je izabrala konsultanta koji je radio sa njom na jačanju njene pozicije na lokalnom tržištu i na otkrivanju novih kanala prodaje. Time je Maja Promet stekla nove kupce u trgovačkim lancima u Srbiji i povećala izvoz meda u EU.
Razmišljajući o tome šta je lično motiviše, Marina dodaje da inspiraciju crpi od svog tima, koji pokazuje ljubav i strast prema onome što radi. „Proizvodi će uvek biti dobri ako ih prave srećni ljudi“, zaključuje ona.
Pročitajte još:
EBRD i EU pomogli firmi Bel-Plast iz Užica da poboljša energetsku efikasnost
Pčele i oprašivanje – „usluga“ koju nam priroda čini besplatno