Pozitivni primeri nastavnika koji su učestvovali na različitim konkursima i projektima Evropske unije, među kojima je konkurs za učenike srednjih škola „Evropa i ja” predstavljeni su na vebinaru koji su organizovali Delegacija Evropske unije i EU info mreža u saradnji sa organizacijom „Nauči me“.
Kroz razgovor na temu „EU u učionici – Evropski dnevnik i iskustva u EU programima za usavršavanje” zainteresovani nastavnici mogli su da čuju od svojih kolega koje su pogodnosti ovih programa kao i šta donosi 12. izdanje Evropskog dnevnika.
Nastavnica engeleskog jezika Jasmina Milićević, rukovodilac Tima za projekte i Tima za sprovođenje Erazmus+ projekata, kao i jedan od ambasadora eTwinning evropske mreže nastavnika u Srbiji, navela je da je obrazovne projekte Evropske unije, e-Twinning i Erazmus, otkrila spletom okolnosti, a danas je upravo njena škola deo ove mreže, dok je ona jedna od trinaest e-Twinning ambasadora u Srbiji. Na ovom vebinaru, Jasmina je govorila o brojnim benefitima za nastavnike i učenike. Neki od njih su nova poznanstva sa učenicima, odnosno vršnjacima iz različičtih evropskih zemalja, pri čemi se uče prihvatanju različitosti, upoznaju nove kulture, jezike, običaje. Kroz same mobilnosti učenika (pod time se misli na boravak u određenoj zemlji) oni sarađuju sa svojim vršnjacima i ovo je prilika da oseti duh zajedništva i pripadnosti nečemu što se zove Evropska unija, da razbiju i prevaziđu predrasude i stereotipe i da se uče toleranciji” kaže Jasmina.
Jedan od značajnih izvora informacija za mlade o mogućnostima koje Evropska unija nudi, kao i o njima relevantnim temama, jeste vodič Evropski dnevnik, publikacija koju Delegacija Evropske unije u Srbiji izdaje ove godine po 12. put, a u saradnji sa Ministarstvom prosvete nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstvom za evropske integracije.
Kako je Evropski dnevnik iskoristila kao nastavno sredstvo podelila je nastavnica srpskog jezika Anđelka Petrović.
„Kao profesor srpskog jezika i književnosti, ostala sam bez punog fonda časova i dobila sam časove građanskog vaspitanja. Snalazila sam se na najrazličitije načine za materijal koji mi je potreban da bi ti časovi bili što kvalitetniji, jer to zaista jesu važni i vredni časovi. Sećam se da je jednog dana moj tadašnji direktor došao u zbornicu i doneo mi jednu plavo-žutu svesku i rekao mi je da misli da je ovo baš za mene. To je bio Evropski dnevnik koji sam ja prelistala i stvarno se ispostavilo da jeste bilo za moje učenike i mene, jer sam tu takođe pronašla konkurs” ističe Anđelka.
Jedna od prilika za mlade da iz prve ruke iskuse život u Evropskoj uniji je i nagradni konkurs „Evropa i ja”, o čemu je govorila nastavnica likovnog Aleksandra Popović, dugogodišnji mentor učenicima u ovom, ali i sličnim programima.
„Ja već nekoliko godina imam iskustva u programima i u konkursima koji su pod pokroviteljstvom EU i ono što je mene opredelilo i usmerilo moje učenike da učestvujemo konkretno na konkursu „Evropa i ja” je pre svega moje prethodno mentorsko iskustvo, naime moji učenici i ja već nekoliko godina uspešno učestvujemo u projektu na konkursu koji organizuje EU Pro Plus (likovni konkurs za kalendar) i radovi naših učenika se već nekoliko godina nalaze na stranicama tog kalendara. Upravo zbog te jedne uspešne dugogodišnje i plodonosne saradnje, ove godine je organizacija EU Pro Plus odlučila da nagradi našu školu Gimnaziju Kraljevo kao najbolju školu, konkretno mi smo dobili priznanje za angažovanje i predanost u pripremi za konkurs”, podseća Aleksandra.
O značaju razgvora o EU temama kako u učionici, tako i van nje, govorio je nastavnik srpskog jezika Danilo Spasojević koji i radi u jednoj od zemalja Evropske unije, tačnije u Sloveniji.
„Kada govorimo o mitovima o EU koji su medijski prisutni, jedan od dominantnih je taj da se u sistemu gubi kulturološka različitost i bogatstvo članova EU, međutim, nekad je potrebno otputovati malo dalje te sagledati kako to stvarno izgleda, jer u praksi nije tako. Ja radim u sedam osnovnih škola u Ljubljani i svedok sam raznih kulturnih manisfestacija na nivou škole gde su uključeni svi učenici, na primer u okviru obeležavanja Evropskog dana jezika imate prisutne predstavnike svih kultura, dakle učenika koji imaju različito poreklo i koji su tu prisutni sa različitim obeležjima – zastavama, afirmativnim porukama: Tako da mogu reći da se obraća pažnja i pre svega čuva bogatsvo” navodi Danilo.
Svi zainteresovani da dobiju štampano izdanje ovogodišnjeg Dnevnika, mogu ga potražiti u školama, a svoj besplatni primerak mogu zatražiti i na evropskidnevnik@euinfo.rs. Online izdanje dostupno je na ovom linku.
Pored informacija o različitim mogućnostima koje EU nudi, ove godine učenike prvog, drugog i trećeg razreda, među stranicama Evropskog dnevnika očekuje i detaljni osvrt na nagradni konkurs „Evropa i ja“, koji traje do 7. februara. Ovogodišnjim konkursom predviđeno je pet takmičarskih kategorija: fotografija, video, blog, angažovani umetnički rad i multimedija na teme: EU i Srbija, EU u mom svakodnevnom životu, Mitovi o EU, Ljudska prava- moja prava, Životna sredina i klimatske promene su važne. Dnevnik predstavlja i značajno nastavno sredstvo koje u velikoj meri može da pomnogne profesorima u pripremi nastave.
Izbor najboljih i najkreativnijih biće zajednički poduhvat publike i strućnog žirija. Nakon perioda prijava, posetioci portala www.evropskidnevnik.rs moći će da glasaju za pobednike ovog takmičenja od 10. februara do 1. marta 2022.
Najboljih 15 radova će biti nagrađeno putovanjem u jednu zemlju članicu EU u prvoj polovini 2022. godine, da bi iz prve ruke osetili kako izgleda svakodnevni život u EU*.
*Datum putovanja u okviru nagradnog konkursa je podležan promeni u zavisnosti od situacije epidemije COVID 19 u vreme putovanja. Ukoliko pandemija COVID 19 ne dozvoli da se realizuje putovanje nagrađeni će dobiti vredne vaučere u skladu sa propozicijama konkursa.