“Obrazovanje je ključno za razvoj društva i zato smo mi, umetnici, pokrenuli projekte IDEAL i Islands sa ciljem da se dramska pedagogija uvede u nastavni proces“, kaže Sunčica Milosavljević, kreativna  direktorka organizacije BAZAART i dobitnica prestižne međunarodne nagrade za razvoj dramskog obrazovanja na Zapadnom Balkanu. Iako je nagrada „Grozdanin kikot“ za 2013. godinu dodeljena njoj, Sunčica Milosavljević ističe da je to priznanje celoj organizaciji i njenim partnerima sa kojima od 2011. godine, uz podršku EU, BAZAART sprovodi dva projekta.

Organizacija umetnika iz Srbije i Zapadnog Balkana, BAZAART, oformljena je 2002. godine sa ciljem razvoja savremenih izvođačkih umetnosti i dijaloga sa društvom putem projekata koji neguju interdisciplinarno istraživanje, umetnički rad i edukaciju u oblasti izvođačkih umetnosti.

NAZIV PROJEKTA: IDEAL (Dramska edukacija za interkulturalno učenje)
SEKTOR: Obrazovanje
VREDNOST PROJEKTA: 119.173.076 evra
INSTRUMENT: IPA 2008
TRAJANJE: Jun 2011 – avgust 2012.
KORISNICI: Studenti, nastavnici u školama i drugim obrazovnim ustanovama

podrska-umetnika-interkulturalnom-ucenju-2-592x1024IDEAL (Intercultural Drama Education and Learning) ili „Dramska edukacija za interkulturalno učenje“ je projekat koji finansira EU kroz program Podrške civilnom društvu, a sproveden na nivou cele zemlje, pri čemu su u njegovu realizaciju bili uključeni i nastavnici i učenici. Obuka je obuhvatala interkulturalno učenje putem procesa kreativne drame; obuke su bile organizovane u četiri grada u Srbiji – u Beogradu, Zrenjaninu, Nišu i Smederevu.

Glavni cilj projekta je bila edukacija nastavnika o upotrebi interkulturalnog učenja u svakodnevnom radu, kako bi se razvili i osnažili tolerancija i interkulturalne veštine učenika.

„Pristup je bio regionalan, a u ova četiri grada smo okupili nastavnike iz više od 20 opština. Obučili smo ih da primene kreativnu dramu u svom radu i vannastavnim aktivnostima. Ovo je veoma važno jer je obrazovni model u Srbiji i dalje u velikoj meri direktivan, a zapravo bi trebalo da se zasniva na dijalogu jer će tako služiti kao priprema za život u demokratskom društvu“, objašnjava direktorka BAZAART-a. Mladi ljudi su se kreativno uključili u dramsku edukaciju: učesnici programa su organizovali šest pozorišnih predstava, izveli ih 21 put i privukli publiku od preko 6.000 ljudi. Rezultati projekta sežu dalje i opravdavaju akronim: napisana su dva priručnika za promociju interkulturalnog učenja i organizovane četiri debate na temu obrazovanja.

U BAZAART-u, međutim, nisu bili zadovoljni rezultatima analize koja je pokazala da 52 odsto nastavnika poznaje mogućnosti dramske edukacije, te su odlučili da pokrenu novi projekat. Kao nastavak, nastao je projekat „Ostrva”, u decembru 2013, još jednom uz podršku programa EU Podrška civilnom društvu. Planirano je da projekat traje do jula 2015. „Pristup kreativne drame je vrhunski obrazovni metod: to je savremeni obrazovni pristup koji je u skladu sa evropskim iskustvima. Na taj način, mi podržavamo reformu obrazovnog sistema u Srbiji“, naglasila je Milosavljevićeva.

Osnovna ideja projekta „Ostrva“ je da poveže važne aktere obrazovanja i dramske umetnosti u Srbiji – civilno društvo, škole, nastavnike, umetnike, donosioce odluka – kako bi se osnažili nastavnici koji su jedan od stubova obrazovnog sistema, ali i postigla modernizacija nastavnih aktivnosti.

U okviru projekta „Ostrva”, lokalni resurs centri za nastavnike (LOTREC) su oformljeni u Beogradu, Zrenjaninu, Smederevu i Nišu i u njima će tokom godinu i po dana biti održavani seminari, radionice, javne debate i različiti vidovi obuka za 500-600 nastavnika i učesnika obrazovnog procesa. Ovog puta, učesnici u projektu će biti studenti Filozofskog fakulteta u Beogradu i Nišu i visokih škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača iz Vršca i Pirota. Konačno, projektom je predviđeno i formiranje udruženja umetnika uključenih u dramsku edukaciju, kao još jednog „ostrva” koje će se povezati sa interesnim grupama procesa unapređenja obrazovnog sistema.

REZULTATI
• Obučeno 200 nastavnika i dramskih pedagoga
• 88 mladih se kroz kreativni process uključilo u dramsku edukaciju
• Režirano i izvedeno šest pozorišnih predstava
• Odštampana dva priručnika