Trogodišnja Anđela iz sela nadomak opštine Mali Zvornik u zapadnoj Srbiji nije mogla da ide u vrtić. Zato što živi u udaljenom planinskom selu, zato što nisu imali čime da je odvezu i zato što u prepunom vrtiću nije bilo mesta. Još četrdesetak mališana iz nekoliko sela u okolini, poput Anđele, nisu mogli rano detinjstvo da provode s vršnjacima.

Uprkos nastojanju opštine da nađe rešenje i dobroj volji zaposlenih u predškolskoj ustanovi “Crvenkapa” u Malom Zvorniku, ova deca ostala su uskraćena za priliku da odrastaju u vrtiću. Mesta nije bilo za prijem ni jednog novog deteta, a problem njihovog prevoza ostao je nerešiv.

Donacijom Evropske unije (EU) problem je konačno rešen. Zahvaljujući projektu “Unapređivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji” (IMPRES), po Anđelu i drugare svakodnevno dolazi kombi, odvozi ih u vrtić u kojem je za njih napravljen poseban program, a potom ih vraća do kuće. Kombi je nabavljen u okviru donacije EU i uručen predškolskoj ustanovi za prevoz dece iz sedam sela opštine Mali Zvornik. Prevoz je besplatan, a osim dece, zadovoljni su i roditelji i vaspitači.

Vidi se napredak u svakom slučaju, u disciplini, socijalizaciji sa decom. I meni je lakše da provodi to vreme sa decom, da se navikava na školu„, kaže majka iz sela Brasine čije je dete uključeno u predškolsko vaspitanje i obrazovanje. „Družimo se i na taj način upevamo da razvijemo neki osećaj pripadnosti grupi i jednih i drugih, tolerancije i razumevanja„, dodaje Nataša Ristić, vaspitačica.

Za većinu mališana to jedini način da se druže i igraju sa drugom decom. U seoskim domaćinstvima u kojima žive upućeni su na odrasle, retki su vršnjaci u komšiluku, a često ni u porodičnoj kući nema drugog deteta.

Neka deca su ovde prvi put videla drugu decu. U početku jeste bilo straha, ali su brzo počeli zajedno da se igraju i sad nema problema”, kaže vaspitačica Svetlana Jovanović. Direktorka predškolske ustanove „Crvenkapa” Olga Todorović ističe da je zahvaljujući pomoći EU više od 40 dece uključeno u posebne programe dok borave u vrtiću.

Najuspesniji24

Socijalna inkluzija u ranom detinjstvu

Mali Zvornik jedna je od 15 opština uključenih u projekat IMPRES koji je realizovan u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srbije. Ovaj projekat, namenjen unapređenju predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji, EU je finansirala sa 3,75 miliona evra bespovratne pomoći.

Cilj IMPRES projekta je da doprinese socijalnoj inkluziji i smanjenju siromaštva, širenjem dostupnosti vrtića za svu decu, posebno iz osetljivih grupa, unapređivanjem kvaliteta ponude predškolskih programa i proširenjem prostornih kapaciteta u vrtićima“, kaže Mišel Krepon, vođa projekta. Među opštinama koje su učestvovale u programu su – Požarevac, Kostolac, Petrovac na Mlavi, Aranđelovac, Leskovac, Kruševac, Ražanj, Surdulica, Gadžin Han, Bela Palanka, Užice, Tutin, Ruma, Beočin, Šabac i Mali Zvornik. Projektne aktivnosti započete su u februaru 2011, a završene su u proleće 2014. godine.

Kako bi se unapredili uslovi i kvalitet predškolskog vaspitanja i obrazovanja, proširili kapaciteti predškolskih ustanova i povećala dostupnost za decu iz osetljivih grupa, projektom je obezbeđena izgradnja montažnih vrtića u šest opština, a u devet opština isporučena su vozila za prevoz dece.

Mrežu predškolskih ustanova u Srbiji čini 160 državnih i 63 privatne ustanove. Za predškolsko vaspitanje i obrazovanje veoma je važno uključivanje dece iz osetljivih grupa (romske dece, dece iz siromašnih porodica, dece sa sela) što je jedan od zadataka IMPRES projekta. Najviše dece u vrtićima beleže opštine u Beogradu i u Vojvodini.

Iako Srbija ima jednu od najnižih stopa učestvovanja u programima predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Evropi, predškolsko obrazovanje u Srbiji ima dugu tradiciju poput mnogih evropskih zemalja i danas je deo formalnog obrazovanja.  Svrha čuvanja dece u vrtićima, kao pomoć zaposlenim roditeljima, zamenjena je novim konceptom koji promoviše rani razvoj i obrazovanje.

Tokom IMPRES projekta organizovane su edukacije, radionice i seminari za predstavnike lokalnih samouprava i zaposlene u predškolskim ustanovama. Pružena je podrška u organizovanju mreže predškolskih ustanova, u izradi nacrta novih pravilnika kako bi se stvorila odgovarajuća zakonska osnova za predškolsko vaspitanje i obrazovanje. Ključna podrška projekta odnosi se na izmenu vaspitno-obrazovnih praksi u skladu sa otvorenim pristupom obrazovanja i interaktivne pedagogije kakvi postoje u mnogim zemljama u svetu.

Prema podacima Ministarstva prosvete, u 2002. predškolskim obrazovanjem bilo je obuhvaćeno 32 odsto dece, u 2009. 47,37 odsto, dok je u 2011. godini taj broj iznosio 48,05 odsto. U školskoj 2011/2012 godini institucionalnim predškolskim vaspitanjem obuhvaćeno je 48,49 odsto dece predškolskog uzrasta.

Brojnim aktivnostima IMPRES projekta omogućena je promena postojećih oblika predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji u decentralizovan sistem koji će zadovoljavati određene standarde kvaliteta usluga predškolskog vaspitanja i obrazovanja i omogućiti roditeljima da biraju i učestvuju u predškolskom vaspitanju i obrazovanju deteta.