Povežimo se bolje – moto je ovogodišnjeg obeležavanja Evropske nedelje mobilnosti.
U Srbiji, 25 gradova i opština učestvuje u Evropskoj nedelji mobilnosti priređujući pešački dan bez automobila, promociju povezanosti brzom železnicom, vožnje biciklom, rolerima, električnim vozilima, radionice, izložbe, i druge manifestacije.
Do sada je širom Evrope registrovano preko 2.600 gradova i opština i 650 akcija drugih organizacija kao što su škole, nevladine organizacije i kompanije.
“Svaki grad ima svoje specifičnosti, a najbolja rešenja su ona koja najbolje služe građanima. Ove godine oko 3.000 gradova i opština iz više od 40 zemalja učestvuje u Evropskoj nedelji mobilnosti, demonstrirajući posvećenost boljoj infrastrukturi i saobraćajnim uslugama za bolje povezivanje građana, u samim gradovima, ali i sa regionima, i ostatkom Evrope”, rekla je komesarka EU za saobraćaj, Adina Valean.
Manifestacija ima za cilj podsticanje nemotorizovanih vidova prevoza u gradovima i promociju zdravih načina kretanja bez negativnog uticaja na životnu sredinu, pa je ovogodišnja tema „Bolja povezanost“ praćena sloganom „Krećimo se kvalitetnije“. Nacionalni koordinatori aktivnosti tokom Evropske nedelje mobilnosti 2022. u Srbiji su Stalna konferencija gradova i opština (SKGO) i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
U Beogradu se u toku cele nedelje mobilnosti organizuju interaktivne promotivne aktivnosti uz učešće zainteresovanih građana. Promovisaće se povezanost između Beograda i Novog Sada brzim vozom Soko, nove biciklističke staze, nova EKO 2 autobuska linija na električni pogon, prva celina linijskog parka i urbana mobilnost u Bloku 19a – aktivnost koja se realizuje u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji.
Gradovi i opštine iz Srbije učestvuju u ovoj važnoj Evropskoj kampanji od njenog osnivanja, 2002. godine. Rekorder je Novi Sad sa 18 učešća, slede ga Niš sa 17 i Beograd sa 14. Kruševac je do sada učestvovao 12 puta a 2019. je bio dobitnik vredne nagrade Evropske nedelje mobilnosti. U finalnom izboru u konkurenciji većih opština, Kruševac je izborio pobedu ispred poljskog grada Vroclava i Retimna u Grčkoj.
Nakon manifestacije koja traje od 16. do 22. septembra, građanima ostaju trajna unapređenja saobraćajne infrastrukture – nove biciklističke staze, uređeni pešački prelazi, zone bez automobile, prilazi za osobe sa invaliditetom, mere za regulisanje brzine i bezbednosti saobraćaja, kao i druga pametna rešenja korisna za efikasnije kretanje uz smanjen uticaj na životnu sredinu. Ove nedelje mobilnosti sedam opština će ostvariti trajna unapređenja – Beograd, Čajetina, Niš, Užice, Kruševac, Pirot i Sombor.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture potpisalo je ugovore o dodeli podsticajnih sredstava za unapređenje održive urbane mobilnosti sa Nišom i Aleksincom. Sredstva su opredeljena kroz akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije održivog urbanog razvoja. Grad Niš će ugovorom dobiti dva miliona dinara, Aleksinac milion, a sredstva će biti utrošena na unapređenje biciklističke infrastrukture u oba mesta.
Evropska nedelja mobilnosti je odlična prilika da se lokalne zajednice udruže i diskutuju o različitim aspektima mobilnosti i kvalitetu vazduha, da potraže inovativna rešenja za smanjenje korišćenja automobila, da isprobaju nova tehnološka i planska rešenja. Kampanja daje građanima priliku da istraže nove mogućnosti za korišćenje gradskih ulica i da eksperimentišu sa praktičnim rešenjima koja doprinose rešavanju značajnih pitanja za gradove, poput zagađenja vazduha.
Evropska nedelja mobilnosti je vodeća kampanja za podizanje svesti o održivoj urbanoj mobilnosti. Kampanja promoviše promene u ponašanju u korist aktivne mobilnosti, javnog saobraćaja, i drugih čistih i inteligentnih saobraćajnih rešenja.
Glavni događaj se svake godine održava od 16-22. septembra, kulminirajući sa popularnim danom bez automobila. Lokalne vlasti se ohrabruju da u toku glavnog događaja planiraju inovativne mere, promovišu novu infrastrukturu i tehnologije, mere kvalitet vazduha, i prikupljaju povratne informacije od građana.
Svake godine je sve više gradova i opština učesnika, pa je sa svojom velikim medijskom atraktivnošću kampanja naširoko prepoznata kao vodeća snaga ka održivoj urbanoj mobilnosti u Evropi i šire.