Lideri EU su na sastanku u junu razgovarali o ishodu referenduma u Ujedinjenom Kraljevstvu. Usvojili su zaključke o migracijama, spoljnim odnosima kao i radnim mestima, rastu i investicijama.
I. MIGRACIJE
- Nakon odluke o potpunoj primeni Zakonika o šengenskim granicama i sprovođenja sporazuma EU i Turske od 18. marta 2016. prelasci iz Turske na grčka ostrva su naglo smanjeni i gotovo obustavljeni. Važno je nastaviti sa aktivnim radom kako bi se dodatno stabilizovala situacija i obezbedilo održivo rešenje. Zakonodavstvom o postupanju sa Sirijcima i državljanima drugih zemalja koje je Turska nedavno usvojila se omogućuje vraćanje migranata u Tursku uz potpuno poštovanje odredaba o neprihvatljivosti u skladu sa Direktivom o procedurama azila. Obe strane su ostvarile značajan napredak u sprovođenju čitavog niza mera iz sporazuma između EU i Turske pa Evropski savet očekuje dalje odlučno delovanje. Evropski savet podseća na potrebu pružanja kontinuirane podrške zemljama Zapadnog Balkana, između ostalog i u borbi protiv krijumčara, kao i na potrebu za daljim oprezom zbog mogućeg razvoja događaja na drugim rutama, sa ciljem brzog i usklađenog delovanja. Neophodno je dalje delovanje kako bi se ubrzalo sprovođenje postojećih programa premeštaja i preseljenja.
- Na centralnom Mediteranu su tokovi mahom ekonomskih migranata i dalje na prošlogodišnjem nivou. Te tokove treba smanjiti, čime će se doprineti spasavanju ljudskih života i razbiti poslovni model krijumčara. Adekvatne bezbednosne procedure se moraju u potpunosti primenjivati kako bi se obezbedila potpuna kontrola nad spoljnim granicama. Za postizanje brzih rezultata u pogledu sprečavanja nezakonitih migracija i vraćanja nezakonitih migranata, potreban je delotvoran okvir za partnerstvo i saradnju sa pojedinim zemljama porekla ili tranzita. Time će se doprineti sprovođenju Akcionog plana iz Valete koje treba intenzivirati. Nadovezujući se na saopštenje Komisije, EU će na osnovu delotvornih stimulansa i odgovarajuće uslovljenosti i počev od ograničenog broja prioritetnih zemalja porekla i tranzita uspostaviti i brzo sprovesti taj okvir sa sledećim ciljevima:
- ostvarivanje specifičnih i merljivih rezultata u pogledu brzog i operativnog vraćanja nezakonitih migranata, između ostalog primenom privremenih dogovora dok se ne zaključe punopravni sporazumi o ponovnom prihvatu;
- stvaranje i primena potrebnog uticaja korišćenjem svih relevantnih politika, instrumenata i alata EU, između ostalog razvojem i trgovinom;
- korišćenje i onih elemenata koji su u nadležnosti država članica i nastojanje da se ostvari sinergija sa državama članicama u pogledu odnosa sa određenim zemljama.
Saradnja na readmisiji i vraćanju će biti ključni test za partnerstvo između EU i tih partnera.
- Visoka predstavnica će i u svojoj ulozi potpredsednice Komisije predvoditi sprovođenje tog novog pristupa i osigurati blisku i delotvornu koordinaciju između institucija i službi EU i država članica kako bi se prvi paktovi zaključili do kraja godine. Savet i Komisija če redovno pratiti taj proces, ocenjivati rezultate i podnositi izveštaje Evropskom savetu.
- Kao podršku navedenom pristupu, potrebno je dosledno mobilisati sve relevantne instrumente i izvore finansiranja. Savet je pozvan da brzo ispita predloge Komisije. Dalje:
- Inicijativa Evropske investicione banke u južnom delu susedstva i zemljama Zapadnog Balkana, kao prvi korak u novom okviru za saradnju, podstaći će ulaganja u partnerskim zemljama i to je inicijativa koja ima našu punu podršku. Kako bi se ta inicijativa sprovela bez odlaganja, Savet je pozvan da brzo istraži na koji se način mogu obezbediti potrebni resursi;
- Komisija se poziva da do septembra 2016. iznese predlog za ambiciozni Plan spoljnih ulaganja koji bi Evropski parlament i Savet trebalo da preispitaju što pre.
Treba osigurati komplementarnost između svih navedenih inicijativa.
- Navedeni pristup će biti dinamičan, a prema potrebi će se primenjivati i u drugim zemljama ili regijama, pri čemu će se u obzir uzeti migracijski tokovi.
- EU i njene države članice će nastaviti da otklanjaju temeljne uzroke nezakonitih migracija u bliskoj saradnji i duhu zajedničkog preuzimanja odgovornosti sa državama porekla.
- Uoči predstojećeg samita grupe G20 i sastanka na visokom nivou Generalne skupštine UN o masovnim kretanjima izbeglica i migranata, Evropski savet podseća da migracije predstavljaju globalni izazov koji zahteva snažan odgovor međunarodne zajednice.
- Evropski savet će nastaviti da rešava i prati sve aspekte sveobuhvatnog pristupa EU migracijskom izazovu, kako je navedeno u zaključcima Evropskog saveta iz oktobra 2015. i utvrđivaće opšte političke smernice i prioritete. Podsećajući na potrebu za jačanjem kontrole na spoljnim granicama EU kako bi se ispunili ciljevi u oblasti migracija i bezbednosti, Evropski savet pozdravlja politički dogovor između Evropskog parlamenta i Saveta o predlogu za Evropsku graničnu i obalsku stražu i traži da se bez odlaganja usvoji i sprovede.
II. RADNA MESTA, RAST I INVESTICIJE
Evropski semestar
- Evropski savet je načelno odobrio preporuke za pojedine zemlje dogovorene od strane Saveta, čime je omogućeno zaključivanje evropskog semestra 2016.
Jedinstveno tržište
- Ostvarivenje dubljeg i pravednijeg jedinstvenog tržišta će biti ključno za stvaranje novih radnih mesta, promociju produktivnosti i obezbeđivanje privlačne klime za ulaganja i inovacije. Potrebno je da se čitava Evropa ponovo usredsredi na to. Evropski savet poziva da se do 2018. dovrše i sprovedu različite strategije, između ostalih o energiji, kao i akcioni planovi za jedinstveno tržište koje je predložila Komisija.
- Evropski savet je danas usvojio plan kojim poziva na brz i odlučan napredak:
- da se sve prednosti jedinstvenog digitalnog tržišta učine dostupnima svim akterima putem:
– prekogranične prenosivosti kojom će se građanima EU omogućiti da pri putovanju u drugu zemlju imaju pristup digitalnim sadržajima koje su kupili ili na koje su se pretplatili u svojoj zemlji;
− uklanjanja prepreka e-trgovini, između ostalog neopravdanog geografskog blokiranja kojim se kupcima i korisnicima na internetu onemogućava pristup proizvodima ili uslugama na internet stranicama iz neke druge države članice i kupovina tih proizvoda ili usluga. Smanjenjem troškova dostave paketa i modernizacijom sistema PDV-a dodatno će se olakšati prekogranična prodaja robe i usluga;
− pregleda tržišta rominga sa ciljem ukidanja dodatnih naknada za roming do juna 2017;
− poziva vladama i institucijama EU da ostvare ciljeve iz Akcionog plana za e-upravu;
− reformi okvira za autorska prava i audiovizuelni sektor;
- stvaranje realnih uslova za podsticanje novih poslovnih mogućnosti putem:
− obezbeđivanja fiksnog i bežičnog širokopojasnog pristupa vrlo visokog kapaciteta u čitavoj Evropi, što je preduslov za konkurentnost u budućnosti. Pregledom regulatornog okvira za telekomunikacije bi trebalo da se podstaknu veća ulaganja u mreže uz istovremenu promociju delotvornog tržišnog nadmetanja i prava potrošača;
− uspešnije koordinacije uslova dodeljivanja spektra zajedno sa blagovremenim oslobađanjem frekvencijskog pojasa od 700 MHz kako bi se osigurala vodeća uloga Evrope u uvođenju mreža 5G;
− usklađivanja napora EU u oblasti računarstva visokih performansi. U tom kontekstu, Evropski savet očekuje pokretanje važnog projekta od zajedničkog interesa u toj oblasti;
- kako bi se podržali pružaoci usluga koji nastoje da prošire poslovanje preko granica. Pasošom za usluge, u skladu sa zaključcima Saveta od 29. februara 2016, preduzetnicima u ključnim sektorima će biti omogućeno da svoje usluge ponude u drugim državama članicama, a da ne moraju da prolaze kroz nepotrebne postupke, čime će se doprineti i unapređenju inovacija;
- kako bi se preduzećima osigurao lakši pristup finansiranju i podržala ulaganja u realnu privredu postizanjem napretka u pogledu ciljeva unije tržišta kapitala. Posebno brz napredak treba postići u vezi sa predlogom o pojednostavljivanju zahteva u pogledu prospekta kao i u vezi sa predlozima za jednostavnu, standardizovanu i transparentnu sekuritizaciju, o kojima dogovor treba postići do kraja 2016;
- kako bi se žustro nastavilo sa naporima u cilju izrade boljih propisa.
- Savet će svake godine na sastanku u junu izveštavati Evropski savet o napretku ostvarenom na boljem povezivanju jedinstvenog tržišta u svim njegovim aspektima. Boljim sprovođenjem postojećeg zakonodavstva će se dodatno pospešiti iskorišćavanje prednosti jedinstvenog tržišta.
Trgovina
- Predsednik Evropske komisije je izvestio Evropski savet o trgovinskim pregovorima koji su u toku. Evropski savet podseća na pređašnje zaključke o trgovini i sektoru čelika pa će o tom pitanju ponovo održati sveobuhvatnu raspravu na predstojećem sastanku u oktobru. U tom kontekstu, Evropski savet poziva na brzo privođenje kraju rada na instrumentima trgovinske zaštite.
Investicioni plan (uključujući Evropski fond za strateška ulaganja)
- Investiconim planom za Evropu, a naročito Evropskim fondom za strateška ulaganja, već su ostvareni konkretni rezultati kojima se pravi važan korak ka mobilisanju privatnih investicija, uz istovremeno pametno korišćenje oskudnih budžetskih sredstava.
- Komisija namerava da ubrzo predstavi predloge o budućnosti Fonda, koje bi Evropski savet i Savet trebalo da što pre ispitaju.
Ekonomska i monetarna unija
- Evropski savet je razmotrio napredak ostvaren u radu na zaokruživanju ekonomske i monetarne unije, između ostalog napretka ostvarenog u radu na zaokruživanju bankarske unije i pozvao na nastavak rada. Evropski savet potvrđuje preporuku o osnivanju nacionalnih odbora za produktivnost.
Oporezivanje
- Borba protiv poreskih prevara, utaja i izbegavanje poreza i pranje novca ostaju prioritet i u EU i na međunarodnom nivou. Ovo je uočljivo iz nedavnog donošenja odgovarajućeg zakonodavstva EU za suočavanje sa tim izazovom, naročito u oblasti razmene informacija o poreskim mišljenjima i izveštajima po zemljama, kao i dogovora postignutog o Direktivi o suzbijanju izbegavanja plaćanja poreza. Važan element sveukupnog pristupa je i akcioni plan koji je objavila Komisija a čiji je cilj stvaranje modernizovane jedinstvene oblasti PDV-a otporne na prevare.
Poljoprivreda
- Podsećajući na martovske zaključke, Evropski savet je razmotrio trendove u poljoprivrednom sektoru, konkretno u sektoru mleka i mlečnih proizvoda kao i sektoru svinjskog mesa. Evropski savet poziva Komisiju da hitno sprovede sve potrebne mere podrške, uključujući, prema potrebi, finansijsku podršku za pomoć poljoprivrednicima i poziva sve aktere u lancu snabdevanja da pomognu da se tržišni uslovi poboljšaju.
III. SPOLJNI ODNOSI
- Evropski savet ponovo ističe spremnost da podrži vladu nacionalnog jedinstva i poziva sve grupe u Libiji na saradnju sa vladom nacionalnog jedinstva kao jedinom legitimnom vladom u Libiji sa ciljem ponovnog uspostavljanja stabilnosti, borbe protiv terorizma i rešavanja problema migracija u centralnom Mediteranu. U tom smislu, Evropski savet pozdravlja donošenje Rezolucije Saveta bezbednosti UN 2292 i proširenu ulogu operacije EUNAVFOR MED SOPHIA u sprovođenju embarga na oružje za Libiju i obuku libijske obalske straže.
- Evropski savet pozdravlja prezentaciju visoke predstavnice o Globalnoj strategiji EU za spoljnu i bezbednosnu politiku i poziva visoku predstavnicu, Komisiju i Savet da ostvare dalji napredak u radu.
- O saradnji EU i NATO-a se raspravljalo u prisustvu generalnog sekretara NATO-a. Evropski savet je pozvao na dalje jačanje odnosa, imajući u vidu zajedničke ciljeve i vrednosti kao i dosad najveće izazove na jugu i Novu ambiciju bi trebalo pretvoriti u pojačanu praktičnu saradnju u odabranim oblastima. Novi zamah u saradnji EU i NATO-a podrazumevaće potpunu otvorenost i puno poštovanje samostalnog odlučivanja i procedura obeju organizacija, a zasnivaće se na načelu inkluzivnosti. Ovaj novi zamah neće dovoditi u pitanje poseban karakter bezbednosne i odbrambene politike bilo koje države članice. Predsednik Evropskog saveta i predsednik Evropske komisije će sa generalnim sekretarom NATO-a izdati zajedničku deklaraciju u Varšavi u julu.