„Udružimo se za potrošače” je moto pod kojim relevantni akteri srpske Vlade i udruženja građana rade kako bi se u zemlji uspostavio efi kasan sistem zaštite potrošača u skladu sa standardima Evropske unije. Ideja o zaštiti potrošača kao prava svakog građanina još uvek nije u potpunosti integrisana u srpsko društvo. Ovo novo pravo se među građanima Srbije često povezuje sa EU i doživljava kao jedna od prednosti u procesu evropskih integracija, i to s pravom, pokazuju činjenice: Evropska unija je, kroz niz projekata među kojima je poslednji „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji“ stalno pružala podršku razvoju politike zaštite potrošača.

Od 2005, kada je u Srbiji usvojen prvi Zakon o zaštiti potrošača, EU je podržavala njegovu primenu i napore za usklađivanje zakonodavstva sa propisima EU. U 2010. godini, taj Zakon je izmenjen i usklađen sa evropskim standardima a 15 odgovarajućih direktiva EU uneto je u nacionalno zakonodavstvo; primena Zakona bila je, međutim, neujednačena i nije defi nisano mesto potrošačkih organizacija. Projekat „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji“ trajao je tri godine (2011-2014) i tokom njegove primene, uz podršku eksperata EU, odredbe tri nove direktive EU unete su u nacrt novog Zakona o zaštiti potrošača. Zakon je usvojen u junu 2014. i u skladu je sa zakonodavstvom EU, sadrži precizno defi nisane kriterijume za nezavisne organizacije potrošača i uspostavlja sistem za prigovor potrošača. Zakon srpskim potrošačima garantuje primenjiva prava i prvi put razvija sistem kolektivnih žalbi, što znači da se udruženjima potrošača daje mogućnost traženja zaštite kolektivnih interesa, kao i uloga pri donošenju odluka komisija o žalbama potrošača. Osim toga, novi Zakon predviđa i lakši način podnošenja zahteva za obeštećenje.

NAZIV PROJEKTA: Jačanje zaštite potrošača u Srbiji
SEKTOR: Zaštita potrošača
VREDNOST PROJEKTA: 2.260.500 evra
INSTRUMENT: IPA 2009
TRAJANJE: Avgust 2011 – maj 2014.
KORISNIK: Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija – Sektor za zaštitu potrošača

Po oceni predstavnice Asocijacije potrošača Srbije (APOS) Jovanke Nikolić, Zakon je „u svom većem delu dobro formulisan i harmonizovan sa direktivama EU i sadrži novine koje su jasnije, preciznije i detaljnije defi nisale odredbe koje se odnose na ugovore o prodaji, podnošenje i rešavanje reklamacija, rokove, novčane kazne za nepoštovanje odredbi zakona, nadležnosti inspekcijskih organa…“. Ona, međutim, ukazuje da će, „ukoliko se ne budu usvojili podzakonski akti za sprovođenje ovog Zakona, upravo odredbe iz poglavlja o uslugama od opšteg ekonomskog interesa, koje se odnose na kategoriju ugroženih potrošača, ostati neprimenjive u praksi“. Predstavnica APOS-a kao važno ističe da je prvi put defi nisano šta sve predstavljaju usluge od opšteg ekonomskog interesa (voda, električna energija, itd.) I koje su obaveze pružalaca tih usluga prema potrošačima.

Jedan od rezultata projekta je i usvojena Strategija za zaštitu potrošača 2013-2018. a značajan deo projekta bio je posvećen izgradnji delotvornih odnosa među organizacijama potrošača kako bi bile pouzdanije i nezavisnije. Projekat je omogućio i razvoj soſt verske platforme koja potrošačima nudi mogućnost da podnesu zahtev za informaciju, traže pravni savet ili ulože žalbu.

Fotografije preuzete sa: www.zapotrosace.rs

Fotografije preuzete sa: www.zapotrosace.rs

Opšta informisanost građana Srbije o potrošačkim pravima je povećana: drugo nacionalno istraživanje o informisanosti potrošača sprovedeno u novembru 2013. pokazalo je da skoro svi građani znaju da potrošačka prava postoje u nekom obliku, odnosno svaki je mogao da navede bar jedno potrošačko pravo. U istraživanju iz 2011. godine, 25 odsto populacije nije umelo da navede nijedno potrošačko pravo. Radio i televizijski spotovi snimljeni tokom projekta promovišu osnovna potrošačka prava poput potrošačkih ugovora, pravne garancije i komercijalne garancije, ostvarivanje prava na daljinu i poštovanje ugovora zaključenih van poslovnih prostorija.

U okviru projekta su održani „otvoreni dani“ tokom kojih su organizacije potrošača razgovarale o najnovijim dostignućima politike zaštite potrošača, organizovana su studijska putovanja za predstavnike srpskih organizacija potrošača u EU a za srpske zvaničnike seminari na temu zakonodavstva EU o zaštiti potrošača. Jedan od najposećenijih događaja bio je Sajam potrošačkih prava koji je dva puta održan u Beogradu – u proleće 2012. i 2013. Predsednica Centra potrošača Srbije, Vera Vida, rekla je na prvom Sajmu da je „ovakav događaj organizovan u Srbiji prvi put i uspeo je da okupi predstavnike skoro svih organizacija za zaštitu potrošača na jednom mestu. Ovo je bila sjajna prilika da posetioci dobiju informacije i savete o pitanjima zaštite potrošača“.

Rezultati

  • Doprinos zaštiti prava potrošača u skladu sa pravnim tekovinama EU – pomoć u izradi podzakonskih akata
  • Sprovedena dva nacionalna istraživanja o informisanosti potrošača
  • Održana dva sajma potrošačkih prava
  • Organizovani brojni seminari, studijske posete i radionice za trgovce, udruženja potrošača i državne službenike
  • Povećana informisanost o pravima potrošača