Sremski Karlovci su 11. decembra bili domaćini druge javne debate dvanaeste generacije Evropske škole debate, obrazovnog programa koji zajednički realizuju Evropska kuća i debatna mreža Otvorena komunikacija uz podršku Delegacije EU u Srbiji.
Debata je održana u Karlovačkoj gimnaziji, a učesnici su bili srednjoškolci i studenti koji su tokom novembra prošli intenzivan četvorodnevni debatni trening u Evropskoj kući u Beogradu.
Na debati su učestvovali mladi iz Karlovačke gimnazije, Gimnazije „Jovan Jovanović Zmaj” iz Novog Sada i Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Njihov zadatak bio je da argumentovano brane suprotstavljene stavove na temu: „Ovaj Dom veruje da porodice treba da imaju pristup i vlasništvo nad svim digitalnim sadržajima i informacijama svoje dece dok ne napune 16 godina.”

Tema je otvorila niz etičkih i pravnih dilema – od roditeljske brige i bezbednosti na internetu, do zaštite privatnosti, autonomije i poverenja između dece i roditelja. Publika je imala priliku da prati dinamičnu razmenu argumenata i uči o pravilima savremene akademske debate, kao i o tehnikama konstruktivnog zastupanja stavova.
O pobedniku je prvobitno trebalo da odluči tročlani žiri u sastavu: Lazar Popović, debatni trener Otvorene komunikacije, dr Albina Milanov-Stajkečić, nastavnica retorike i besedništva, i prof. dr Srđan Damjanović, profesor filozofije. Međutim, nakon što žiri nije uspeo da donese konačnu odluku, glasanje je prepušteno publici, koja je većinom glasova proglasila pobedu tima vlasti.
Jedna od učesnica, koja je u debati imala ulogu zamenice premijerke vlade, istakla je da je sama struktura teme pružila prednost opozicionom timu, ali da je borba bila izjednačena.
„Slažem se sa žirijem da je debata donekle bila prirodno okrenuta opoziciji, da je opozicija imala priliku za mnogo intuitivnije argumente, ali mislim da smo se potrudili. Bila je veoma tesna debata i oba tima su dala podjednako dobar performans. Nisam bila pod velikim pritiskom ko će pobediti – došla sam da se ovde lepo provedem“, rekla je ona.

Profesor Srđan Damjanović naglasio je da je žiri bio pred ozbiljnim izazovom.
„Jako je teško bilo odlučiti se za vlast ili za opoziciju zato što su imali različite zadatke, pozicije i uloge, ali i podjednaku sposobnost da logički i argumentovano uobliče svoju tezu. Rezultat glasanja publike je u velikoj meri bio neočekivan i dao je zadatak žiriju da dodatno osvesti svoju poziciju.“

Evropska škola debate je dugogodišnji obrazovni projekat koji sprovode Evropska kuća i debatna akademska mreža Otvorena komunikacija, uz podršku Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji.
Projekat ima za cilj da srednjoškolcima i studentima pruži znanja i veštine iz oblasti debatovanja, argumentacije, kritičkog promišljanja i javnog nastupa, ali i da ih upozna sa Evropskom unijom, njenim institucijama i procesom evropskih integracija.
Tokom prethodnih jedanaest godina, program je pohađalo više od 1000 mladih iz preko 30 gradova širom Srbije, a organizovano je oko 50 javnih debata na aktuelne društvene teme.


