U Beogradu je obeležen završetak tvining projekta „Jačanje administativnih kapaciteta transportnog sektora u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i nadležnim institucijama“.
Vrednost ovog projekta koji je trajao dve godine, je 1,75 miliona evra, a finansiran je kroz pretpristupni program EU IPA 2013 uz sufinansiranje Republike Srbije. Cilj je bio unapređenja administrativnih kapaciteta Ministarstva i drugim relevantnim institucija transportnog sektora u Srbiji za obavljanje zadataka koji proizilaze iz usaglašavanja nacionalnog zakonodavstva sa zakonodavstvom EU u oblasti transporta.
Ovo je prvi projekat koji je ugovoren u okviru decentralizovanog sistema upravljanja projektima koji se finansiraju iz IPA donatorskih sredstava.
Francusko ministarstvo saobraćaja je vodilo ovaj projekat, zajedno sa Finskom transportnom agencijom i litvanskim Ministarstvom saobraćaja. Više od 10 srpskih institucija je bilo uključeno: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Direkcija za železnice, Infrastruktura železnica Srbije, Centar za istrage udesa i ozbiljnih nezgoda, Agencija za bezbednost saobraćaja, Aerodrom „Nikola Tesla“, Direktorat civilnog vazduhoplovstva i druge.
Unapređenje kvalifikacija i osposobljenosti zaposlenih, podržano je kroz više od 100 obuka, seminara i radionica i studijske posete Francuskoj, Finskoj i Litvaniji.
Tvining projekat je uključio 50 međunarodnih eksperata koji su, za dve godine, obavili 200 ekspertskih misija, napisali 12.000 stranica dokumenata i nacrte 22 zakonska akta, u cilju pomoći Srbiji u usklađivanju sa najboljim praksama Evropske unije.
Kroz 5 komponenti projekta službenici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i relevantnih transportnih institucija su uz pomoć kolega iz administracija zemalja članica EU: Francuske, Finske i Litvanije izradili strateški okvir za razvijanje transportnog sistema u Republici Srbiji, alat za efikasno praćenje implementacije strategije u skladu sa standardima EU, uveli sistem za upravljanje bezbednošću u železničkom saobraćaju (SMS), odnosno sistem za verifikaciju SMS u skladu sa zahtevima i standardima EU i unapredili svoja znanja i veštine u obavljanju zadataka koji proizilaze iz usaglašavanja nacionalnog zakonodavstva sa zakonodavstvom EU u oblasti transporta.
Usaglašavanje nacionalnog zakonodavstva sa zakonodavstvom EU, kao i strateško planiranje i praćenje realizacije strategije su kontinuirani procesi čije uspešno obavljanje je jedan od preduslova za uspešno vođenje pretpristupnih pregovora u okviru Poglavlja 14 i 21, kao i uspešnu integraciju transportnog sistema RS sa sistemom EU.
Ovaj projekat je doprineo unapređenju efikasnosti transportnog sektora Srbije u svim oblicima saobraćaja, boljem planiranju i praćenju postizanja strateških ciljeva u oblasti transporta. Strateški okvir izrađen je na osnovu Bele knjige EU o transportnoj politici i analiza u sektorima za drumski, železnički, vazdušni i vodni saobraćaj. Horizontalne mere, poput bezbednosti i sigurnosti, inteligentnih transportnih sistema, energetske efikasnosti i intermodalnosti, takođe su bila ključna pitanja. Uvođenjem sistema za upravljanje bezbednošću srpski upravljač železničke infrastrukture dobio je alat za povećanje nivoa bezbednosti na nacionalnoj železničkoj mreži na nivou evropskih standarda.