Kako do uprave po meri svih nas, bila je glavno pitanje na koje su pokušali da odgovore učesnici debate u organizaciji Centra za evropske politike, uz podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji i kampanje za vidljivost reforme javne uprave.

Pričamo o javnoj upravi, pošto to jedan od temelja za sveukupne reforme u svakoj zemlji, posebno u onim koje su u procesu priključenja Evropskoj uniji, rekao je šef Delegacije EU u Srbiji, ambasador Sem Fabrici.

“Blisko smo sarađivali sa srpskim vlastima, uz uključivanje važnih međunarodnih institucija kao što je SIGMA, pošto se ovaj proces proteže svuda, ide od lokalnog do centralnog nivoa. To je proces koji zahteva i vreme, ponekad je teško videti i razumeti direktne rezultate. Cilj je profesionalna, digitalizovana, pouzdana i fiskalno odgovorna javna uprava, i već vam je jasno koliko je elemenata u ovoj reformi”, navodi šef Delegacije EU.

(BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC/DS)

Nakon pozdravnog govora, održana je i debata, sa temom kako građane postaviti u centar pažnje javne uprave.

Ljiljana Uzelac iz Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu kaže da je u toku proces izrade nove strategije u oblasti javne uprave za period do 2030. godine. Cilj je da sve procedure budu transformisane u usluge i da budu okrenute građanima.

“Često se nešto ne sprovodi jer građani ne znaju da je to njihovo pravo. Moramo da ih osnažimo da više učestvuju. Nama je cilj da novom strategijom napravimo standarde za pružanje usluga”, navodi Uzelac.

Direktor Nacionalne akademije za javnu upravu Dražen Maravić kaže da je posao te institucije da utvrdi realne potrebe i da pripremi program koji će da odgovori na te potrebe. Problem je krutost u sistemu koji sprečava sistem da brzo reaguje, ocenjuje on.

“Građani vide da se nešto dešava, ali informacije su tehničkog karaktera. Pojedinca ne zanima da li je razmenjeno milion podataka, a interesuje ga kome da se žali ako neka usluga ne funkcioniše”, navodi Maravić.

(BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC/DS)

Potrebno je da javna uprava bude što više okrenuta korisnicima, da se postavi u njihove cipele, a ne da posmatra događanja iz ugla birokratije, kaže direktor SIGMA Gregor Virent. Napredak je po njegovoj oceni, vidljiv.

„Srbija je u top 10 u oblasti izdavanja građevinskih dozvola. To pokazuje da situacija nije tako loša. I E-beba je jedan od sistema razmene podataka koji je veoma uspešan. Napredak kod nekih drugih usluga je ipak mogao da bude nešto bolji, recimo kod izdavanja ličnih karata“, navodi Virent.

EU u ovoj oblasti značajno podržava ceo region ne samo finansijski, već i kroz standarde i ekspertizu, kaže šef Opercija 2 Delegacije EU u Srbiji Štefen Hudolin, koji dodaje i da bi na tu činjenicu trebalo gledati kao na prednost koju neke druge države nisu imale.

(BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC/DS)

Kampanja pod sloganom „Uprava po meri svih nas“ obuhvata seriju televizijskih spotova, događaja, bilborda, novinskih oglasa i tekstova u kojima će građani moći da se upoznaju sa procesom reforme javne uprave.

Reformom, koja je bazirana na Strategiji za reformu javne uprave i pratećem Akcionom planu, koordinira Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave i u njenu implementaciju je uključeno više državnih institucija, koje uz stručnu i finansijsku podršku Evropske unije, stvaraju uslove za savremenu i efikasnu javnu upravu – upravu po meri svih građana.

Evropska unija snažno podržava reformu javne uprave u Srbiji. EU je do sada Srbiji donirala ukupno preko 200 miliona evra za poboljšanje javne uprave, od čega je 70 miliona bilo direktna budžetska podrška.