Da li su Sjedinjene evropske države budućnost Evrope, može li neki model novog savezništva da doprinese razvoju Evrope i na najbolji način odgovori izazovima koji budu dolazili? O ovim temama diskutovali su učesnici prve javne debate za 2019. godinu u okviru projekta Evropska škola debate.

Šestoro mladih debatera podeljenih u dva tima, argumentovano su zastupali stavove za i protiv ove ideje i kroz vrlo dinamičnu i sadržajnu debatu iskazali svoje veštine koje su unapredili i razvili aktivnim učešćem u radionicama Evropske škole debate tokom 2018. godine.

U ekipi koja je zagovarala ideju formiranja Sjedinjenih evropskih država bili su Aleksandra Ignjatović i Aleksandra Pešić, studentkinje Filozofskog fakulteta i Radovan Čejović sa Pravnog fakulteta. U suparničkom timu, koji je imao zadatak da se argumentovano protivi formiranju ovakvog saveza, našli su se studenti Pravnog fakulteta u Nišu Dušan Zdravković i Đorđe Cvetković i učenica Gimnazije „Svetozar Marković“ iz Jagodine Anđela Nedeljković. Učesnici nisu imali mogućnost da biraju u kom će timu biti, već su unapred raspoređeni, što debati daje posebnu draž s obzirom na to da učesnici treba da pronađu argumente i brane stavove sa kojim možda nisu i sami saglasni.

Odlukom žirija koji su činili Bojana Golubović, Marjan Cvetković i Miljana Pejić, formalno je pobedio tim koji je bio protiv formiranja Sjedinjenih evropskih država. Opšti utisak prisutnih je da su oba tima pokazala zavidan nivo debaterskih sposobnosti i da su na kraju ipak svi pobednici jer su stekli nova znanja i unapredli svoje veštine.

Učesnici debate saglasni su da je ovo vrlo značajno iskustvo za sve njih.

„Ovo je jedno divno iskustvo za nas i jako sam srećna što smo imali prilike da učestvujemo u prvoj javnoj debati škole u ovoj godini. Pobedu nismo očekivali, jer su oba tima imala jake debatere, ali sam veoma srećna i ponosna na svoj tim’’, rekla je članica pobedničkog tima Aleksandra Pešić.

Mladi debateri su tokom 2018. godine pohađali pet radionica u okviru Evropske škole debate i u tom periodu se pripremali za nastup na javnim debatama. Sa učenicima i studentima je sve vreme radila Miljana Pejić iz Debatne akademske mreže Otvorena komunikacija.

„Izuzetno sam zadovoljna načinom na koji su oni pristupili pripremi za samu debatu. Vidi se da su se na radionicama osnažili, stekli određene veštine argumentacije, fali im malo iskustva, ali ne ništa što se ovakvim debatama ne može postići“ kaže Miljana Pejić

Evropska škola debate je projekat koji organizuju Informacioni centar Evropske unije, EU info kutak Niš i debatna akademska mreža Otvorena komunikacija, uz podršku Delegacije Evropske unije. Cilj ovog projekta je edukacija srednjoškolaca i studenata o Evropskoj uniji, procesu evropskih integracija i veštini debatovanja. Prethodnih pet godina, školu debate je pohađalo više od 300 srednjoškolaca i studenata, iz više od 30 gradova širom Srbije, a organizovano je više od 20 javnih debata.