Evropska unija opredeljuje značajnih 2,2 milijarde evra za železničku liniju Beograd-Niš. Zahvaljujući ovoj finansijskoj podršci, putovanje vozom između dva srpska grada uskoro će trajati manje od dva sata, dok trenutno, vožnja vozom traje najmanje šest sati, a automobilom oko tri sata. Modernizacija pruge predstavlja najveći iznos EU podrške u istoriji za pojedinačni projekat u Srbiji.
Koreni Železnica Srbije kao kompanije mogu se pratiti unazad do 1881. godine kada je princ Milan i zvanično osnovao Srpske državne železnice. Prvo putovanje od Beograda do Niša ostvareno je 23. avgusta 1884, što predstavlja zvaničan trenutak osnivanja kompanije – prema Srpskim železnicama. Ova železnička ruta ima ogroman značaj u Srbiji i funkcioniše već više od 130 godina, prenosi WeBalkans.
Tokom devedesetih godina, nakon raspada Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije, železnički sistem Srbije suočavao se sa značajnim izazovima. Održavanje infrastrukture je zanemareno, što je dovelo do strmog opadanja železničkog saobraćaja, posebno u prevozu robe. Nesigurnost devedesetih, zajedno sa kasnijim ekonomskim krizama, dodatno su ometali neophodno održavanje železničke mreže u Srbiji, posebno važne pruge Beograd-Niš.
Anita Dimoski, vršilac dužnosti pomoćnika ministra za železnicu i intermodalni transport u Vladi Republike Srbije, opisuje situaciju. Ona objašnjava da su i Vlada i Železnice imali plan za redovnu rekonstrukciju određene dužine železničkih pruga svake godine. Međutim, zbog finansijskih kriza i uticaja pandemije COVID-19, ove rutinske aktivnosti održavanja morale su biti odložene.
„Obezbeđivanje besprekidnog prevoza zahteva značajne investicije“, ističe Dimoski.
Kao rezultat toga, bili su prisiljeni smanjiti brzine na delovima gde intervencija nije bila moguća, a jedan od takvih delova bio je pruga Beograd-Niš.
Ipak, vizija nesmetanog železničkog saobraćaja na ovoj ruti konačno je na pragu ostvarivanja. Evropska unija opredeljuje značajnih 2,2 milijarde evra za železničku liniju Beograd-Niš. Zahvaljujući ovoj finansijskoj podršci, putovanje vozom između ova dva srpska grada uskoro će trajati manje od dva sata, pri brzinama do 200 km/h. Trenutno, vožnja vozom traje najmanje šest sati, dok putovanje automobilom traje otprilike tri sata.
Konkretno, Evropska unija će doprineti sa do 600 miliona evra u vidu grantova, što je označava kao najveći EU grant za jedan projekat u Srbiji do sada. Ovaj sveobuhvatni paket takođe uključuje zajam od 1,1 milijardu evra od Evropske investicione banke (EIB) i zajam od 550 miliona evra od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Preostali deo investicije će pokriti Vlada Srbije.
Oliver Varheji, evropski komesar za pregovore o proširenju, istakao je svojevremeno značaj ovog projekta, izjavljujući: „Izabrali smo ovaj projekat zbog mogućnosti promene stvarnost na terenu za ljude Srbije, za ljude južne Srbije, i time i za ceo region.“
Nakon završetka, nova železnica pružaće značajne koristi, s očekivanim godišnjim brojem putnika od preko 2,3 miliona i prevozom 9,4 miliona tona tereta. Razvoj obećava stvaranje novih poslovnih prilika i perspektiva za zapošljavanje.
„Ovaj segment železničke linije nosi ogroman značaj za Srbiju. Izvan ekonomskih i ekoloških implikacija, takođe ima kulturni i društveni značaj. Povezivanje ljudi ne samo da podstiče održavanje postojećih prijateljstava, već stvara nova i neguje društvene odnosa“, podseća Dimoski.
Ona ističe ključnu ulogu podrške EU u ovom projektu.
„Oslanjanje isključivo na naše resurse značajno bi produžilo vremenski okvir projekta i nametnulo teško finansijsko opterećenje našoj vladi. Zahvaljujući ovoj podršci, moći ćemo da završimo projekat mnogo brže“, potvrđuje Dimoski.
Rehabilitacija železničke pruge Beograd-Niš olakšaće brzi prevoz tereta i značajno smanjiti vreme putovanja. Kako je železnica čist način prevoza, modernizacija železničkog sistema takođe doprinosi čistijem okruženju.
Projekti u sektoru saobraćaja koje finansira EU u Srbiji imaju za cilj unapređenje transportne povezanosti, a time i bolju ekonomsku integraciju unutar regiona i integraciju regiona sa EU. Pored toga, napori koje EU ulaže u sektoru saobraćaja posredstvom ovih projekata su u velikoj meri usmereni na otvaranje tržišta i primenu standarda EU. Projekti koje podržava EU su značajno doprineli procesu reforme železnice, uvođenju savremenih i najisplativijih praksi održavanja infrastrukture drumskog saobraćaja, te uvođenju rečnog informacionog sistema u cilju poboljšanja uslova plovidbe na unutrašnjim plovnim putevima Srbije.
Pročitajte još:
Od Beograda do Niša za 100 minuta brzinom do 200 km na sat
Modernizacija pruge Nis Dimitrovgrad za brzine do 120 km-h/
Inovacije u zelenom transportu u Srbiji