U studiji je naglasak na šest evropskih gradova, odabranih zbog višenacionalnog sastava stanovništva : Barselonu, Dablin, Hamburg, Lile, Prag i Torino. Njom se potvrđuje da je za svih šest gradova priliv mlađih građana EU radno sposobnih imao pozitivan privredni učinak i da su pridošlice pomogle da se popune praznine na lokalnom tržištu rada, pridonele rastu u novim sektorima i pomogle u uravnoteženju sve starijeg stanovništva. Utvrđeno je da su mobilni građani često prekvalifikovani za poslove koje obavljaju, da mogu biti manje plaćeni, a istovremeno nemaju uvek isti pristup smještaju i obrazovanju.

Građani EU-a odlaze u druge države članice EU uglavnom zbog mogućnosti zapošljavanja i u proseku su mlađi pa je verovatnije da će se zaposliti. To je potvrđeno novom, nezavisnom studijom o uticaju prava na slobodno kretanje unutar EU koja je danas objavljena.

U studiji je naglasak na šest evropskih gradova, odabranih zbog višenacionalnog sastava  stanovništva: Barselonu, Dablin, Hamburg, Lile, Prag i Torino. Njom se potvrđuje da je za svih šest gradova priliv mlađih građana EU, radno sposobnih,  imao pozitivan privredni učinak. Na primer u Torinu, lokalnom ocenom dokazano je da su prihodi od poreza od stranaca nacionalnim javnim finansijama ukupno doneli neto dobit od 1,5 milijardi EUR. U studiji je vidljivo i da su pridošlice pomogle da se popune praznine na lokalnom tržištu rada, pridonele rastu u novim sektorima i pomogle u uravnoteženju sve starijeg stanovništva. Utvrđeno je da su mobilni građani često prekvalifikovani za poslove koje obavljaju, da mogu biti manje plaćeni, a istovremeno nemaju uvek isti pristup smještaju i obrazovanju.

„Slobodno kretanje je prednost za Europu, njene građane i privredu. Zaista, u nekim gradovima mogu postojati izazovi koje treba rešiti. Bilo bi, međutim, pogrešno dovoditi u pitanje  pravo na slobodno kretanje. Verujem da moramo raditi zajedno – na evropskom, nacionalnom i lokalnom nivou – kako bismo izazove pretvorili u prilike. Primeri iz gradova Barselone, Dablina, Hamburga, Lila, Praga i Torina pokazuju da je moguće,” rekla je potpredsednica Viviane Reding, komesarka  EU za pravosuđe, osnovna prava i građanstvo kad je govorila na konferenciji gradonačelnika o slobodnom kretanju (IP/14/98). „Možete računati da će  Komisijaa nastaviti da pomaže  državama članicama u suočavanju sa svim izazovima povezanim sa slobodnim kretanjem. Sastanak s gradonačelnicima pomoći će  telima lokalne vlasti iz cele Evrope da koriste najbolje primere uspešnih politika uključivanja građana EU u gradove, na  koristsvih.. Radujem se što ću videti takve dobre primere širom Europe.”

Glavni rezultati studije su:

  • građani EU sele se uglavnom zbog mogućnosti zapošljavanja i, u proseku, mlađi su i ekonomski aktivniji od lokalnog stanovništva u ispitanim gradovima
  • priliv mlađih građana EU, radno sposobnih u odabrane gradove pomaže u suočavanju s demografskim izazovima sve starijega stanovništva i radne snage koja se smanjuje;
  • oni pomažu i u popunjavanju praznina na tržištu rada, ili preuzimajući uglavnom poslove za nisko kvalifikovane radnike (Torino i Hamburg), pridonoseći rastu novih sektora (kao što su informacione i komunikacione tehnologije u Dablinu), ili pomažući u stvaranju novih poslovnih poduhvata (kao u Torinu i Hamburgu)

U studiji se takođe izlažu sledeći izazovi:

  • veća je vjerojatnoća da će mobilni građani biti više kvalifikovani od državljana (zbog prihvatanja poslova ispod svojih kvalifikacija), što bi moglo dovesti do rasipanja veština i tako oslabiti moguće prednosti mobilnosti unutar EU;
  • u nekim slučajevima pojavila se razlika u nadnicama među državljanima i mobilnim građanima EU (koji najčešće zarađuju manje), premda su dokazi prilično oskudni;
  • mobilnim građanima nisu uvek dostupne iste mogućnosti u pogledu stanovanja i uključivanja djece u škole, premda rade i plaćaju porez.

Uspeh programa integracije sprovedenih u šest gradova dokazuje i činjenica da se stavovi o mobilnosti postupno poboljšavaju. Svi ispitani gradovi promovišu uključivo okruženje i kulturu dobrodošlice politikama kao što su dostupnost informacija (na primer, usluge informisanja „sve na jednom mestu”); pomoć u učenju jezika; i međukulturni dijalog i interakcija među građanima.

Konačno, u studiji je naznačen niz primera najboljih primera iz ispitanih gradova

Pozadina

Studija je predstavljena na sastanku s više od 100 gradonačelnika i predstavnika tela lokalne vlasti iz cele Evrope koji su se sastali da bi raspravljali o trenutnim izazovima i mogućnostima u vezi sa slobodnim kretanjem građana EU u Evropskoj uniji. Konferencija gradonačelnika osmišljena je kako bi se pomoglo telima lokalne vlasti da razmene dobre prakse u sprovođenju propisa o slobodnom kretanju i nošenju s izazovima socijalne uključenosti. Sastanak je jedna od pet mera koje je predstavila Komisija kako bi ojačala pravo na slobodno kretanje u EU i pomogla državama članicama da iskoriste pozitivne prednosti koje ono donosi (IP/13/1151).

U studiji su analizirane politike usmerene na privrednu  i socijalnu uključenost mobilnih građana EU kao i  na promociju  kulture dobrodošlice i pozitivnog stava prema stranim državljanima. Razmatrane su politike u području zapošljavanja, preduzetništva, stanovanja, obrazovanja, međukulturnog dijaloga, stavova prema migraciji i sudelovanju u gradskom životu.

Za dodatne informacije

Studija: Procena uticaja slobodnog kretanja građana EU na lokalnoj razini

Prilog studiji: Dobri primeri iz šest gradova

Najčešća pitanja — objašnjenje slobodnog kretanja

Evropska komisija – slobodno kretanje

Početna stranica potpredsednice Viviane Reding, komesarke EU za pravosuđe

Pratite potpredsednicu na Twitteru:@VivianeRedingEU