U 2013. godini 38 % Evropljana je godišnji odmor provelo u drugoj zemlji EU, odnosno pet posto više nego 2012. godini. U 2014. godine očekuje se novi rast turizma zahvaljujući znatnoj potražnji na nacionalnom i evropskom nivou.

Turizam je tokom krize bio jedna od uzdanica evropskoe privrede , a pozitivno kretanje će se nastaviti u 2014. godini, uz samo 11 % Evropljana koji nemaju nameru da otputuju van mesta u kome žive.

Prema novom istraživanju Eurobarometra objavljenom danas, taj je sektor u 2013. godini bio pokretač nacionalnog privrednog rasta zasnovanog na potražnji, uz povećan broj onih koji su odlučili  da provedu odmor van svoje zemlje, ali unutar EU-a. U 2013. godini 38 % Evropljana je godišnji odmor provelo u drugoj zemlji EU, odnosno pet posto više nego 2012. godine. Istovremeno, samo je 42 % godišnji odmor provelo u vlastitoj zemlji, što je pet odsto manje nego 2012. godini. Istovremeno, u 2013.godini  samo je petina Evropljana (19 %) godišnji odmor provela izvan dvadeset osam zemalja EU, odnosno 2 % manje nego 2012. godine.

Istraživanje Eurobarometra o turističkim preferencijama Evropljana otkriva i motivaciju Evropljana za putovanje kao njihove prepreke, glavna odredišta, izvore informacija koje su koristili za planiranje odmora, kako su organizirali odmor u 2013. godini, zadovoljstvo sektorom i nivo osećaja sigurnosti u pogledu smeštaja i usluga.

Potpredsednik Evropske komisije i komesar za industriju i preduzetništvo, Antonio Tajani, komentarisao je sklonosti ispitanika i rezultate istraživanja o turističkim putovanjima: „Kao evropski komesar za turizam, ne mogu sakriti svoj entuzijazam. Stavovi Evropljana prema putovanju koji su objavljeni danas znak su trajnih i izvanrednih rezultata u sektoru turizma koji je i dalje pouzdan privredni pokretač oporavka EU. Brojke govore same za sebe, a sklonosti i stavovi iskazani u istraživanju ukazuju na verojatnost da će se veliki i kontinuirani uspeh nastaviti u 2014.godini.”

U 2013. 70 % Evropljana putovalo je uz najmanje jedno noćenje

Samo 11 % Evropljana ne veruje da će otputovati u 2014. godini zbog trenutne privredne situacije . Četiri od deset Evropljana planira da provede odmor u svojoj zemlji (većina ispitanika u Grčkoj, Hrvatskoj, Italiji i Bugarskoj). Tri od deset ispitanika godišnji odmor namerava da provede u EU, a više od četiri od deset ispitanika u 2014. godini  planira najmanje jedno putovanje unutar EU. Četvrtina planira putovanje u zemlju van EU (24 %), no samo će 16 % provesti godišnji odmor izvan EU.

Ostala otkrića istraživanja Eurobarometra:

  • U 2013. 70 % Evropljana putovalo je iz ličnih ili profesionalnih razloga uz najmanje jedno noćenje. Ako se u obzir uzmu samo putovanja iz privatnih razloga u 2013.godini, većina ispitanika imala je od četiri do 13 uzastopnih noćenja (57 %). Taj obrazac u velikoj meri odražava planove za 2014.godinu.
  • Evropljani vole sunce i plaže (46 %).
  • Isti procenat ispitanika navodi prirodne odlike određenog mesta kao glavni razlog za povratak na isto turističko odredište.
  • Pet turističkih odredišta u EU-u drži vodeća mjesta od 2012. Španija (15 %, + 5), Francuska (11 %, + 3), Italija (10 %, + 2), Nemačka (7 %, + 2) i Austrija (6 %, + 2) i dalje su najpopularnija turistička odredišta i u svakoj od tih zemalja broj turista raste od 2012. godine.
  •  Ispitanici u Grčkoj, Hrvatskoj, Italiji i Bugarskoj najčešće koriste odmor u svojoj zemlji, dok ispitanici u Luksemburgu i Belgiji najčešće putuju u drugu zemlju EU. Planovi ispitanika za 2014. vrlo su slični onima iz 2013.
  • Turisti se u Europi osjećaju sigurno i vrlo su zadovoljni. Ispitanici su izrazili visoki stepen zadovoljstva većinom aspekata svog odmora u 2013.godini. Većina ispitanika bila je zadovoljna stepenom sigurnosti (95 %) i kvalitetom (95 %) smeštaja.

Trenutno stanje privrede nije presudno, ali finansijski su razlozi važni

Planovi za odmor neće se bitno menjati zbog trenutnog stanja ekonomije. Istraživanje se osvrće i na moguće utecaje na planove za odmor. Više od polovine ispitanika koji u 2013. nisu otputovali na odmor navodi finansijske razloge kao delimičan uzrok, a 44 % kao glavni. Samo 11 % Evropljana ne namerava otputovati nigde u 2014. zbog trenutnog ekonomskog  stanja. Štaviše, četiri od deset ispitanika tvrdi da svoje planove za odmor za 2014.godinu  neće menjati, dok trećina tvrdi da će promeniti plan, ali i putovati. Udeo onih koji nameravaju da otputuju  bez promene plana zbog finansijskih razloga kreće se od 75 % u Austriji do 10 % u Grčkoj.

Službeni statistički podaci potvrđuju pozitivan trend. Prema Eurostatu, sektor turizma ostvario je rekordan uspeh u 2013.1 Ukupan broj noćenja u turističkim objektima za smještaj u 28 država članica EU povećao se u 2013. godini za 1,6 % u poređenju s 2012.godinom, na rekordnih 2,6 milijardi noćenja.

Istraživanje Eurobarometra

Istraživanje Eurobarometra sprovedeno je od 6. do 11. januara 2014. godine  na 31 122 ispitanika iz različitih socijalnih i demografskih grupa . Ispitivanje je vršeno putem telefona (fiksni i mobilni) na svom materinjem jeziku u 28 država članica EU, kao i u drugih sedam zemalja izvan EU: Turskoj, bivšoj jugoslavenskoj republici Makedoniji, Islandu, Norveškoj, Srbiji, Crnoj Gori i Izraelu.

To je nastavak istraživanja Flash Eurobarometra br. 370 provedeno u januaru 2013.godine. Istraživanje je sprovela agencija TNS Political and Social.

Eurobarometar

Više informacija o turističkoj politici i industriji u EU