Grad Niš će u okviru pilot projekta dobiti stratešku kartu buke, delom finansiranu iz IPA fondova Evropske unije. To znači da će u ovom gradu biti procenjeni postojeći nivoi buke, gde su prekoračene propisane vrednosti i proceniti broj ljudi izloženih prekomernoj buci. ,,Nakon izrade strateške karte buke, biće primenjene mere za smanjenje nivoa buke na mestima gde ona prelazi dozvoljene nivoe i obezbeđeni aktuelni nivoi na mestima gde buka ne prelazi zakonom propisan nivo’’, kaže sekretarka Sekretarijata za zaštitu životne sredine Grada Niša Ivana Krstić.
Ovo je jedna od aktivnosti u okviru Poglavlja 27 koje se tiče ekologije i smatra se najskupljim poglavljem na putu evrointegracija Srbije. Vrednost projekta delom finansiranog iz IPA fondova EU je 300.000 evra, a rok za njegovu realizaciju je avgust 2019. godine. Republika Srbija ima obavezu da izradi strateške karte buke (SKB) i akcione planove (AP) za pet aglomeracija, deo puteva (900 km), deo pruga (14.5 km) i za aerodrom Beograd do dana pristupanja EU. ,,Ministarstvo životne sredine je tražilo da se iz IPA fondova izrade karte i akcioni planovi koje treba da budu izrađene do 1. januara 2021.godine. Delegacija EU je predložila da se SKB i AP rade iz dva dela – da se prvo uradi pilot projekat za Niš, a da se to iskustvo upotrebi za drugi deo, izrade svih predviđenih karata i planova’’, navodi Krstićeva.
Za izradu projektnog zadatka (ToR) Ministarstvo se obratilo projektu ENVAP 3 koji finansira Švedska agencija za razvoj i saradnju (SIDA). Izrada projektnog zadatka (ToR) za izradu strateških karata buke za aglomeraciju Niš, podržana je preko projekta ENVP 3- Program podrške pristupanju EU, za poglavlje životne sredine, faza 3 koji finansira Kraljevina Švedska preko Švedske agencije za razvoj i međunarodnu saradnju (SIDA)
Nivo buke veći od 55 decibela može da ostavi brojne posledice po zdravlje. Uznemirenost, manjak koncentracije, lošiji kvalitet sna, govorne smetnje kod dece, neki su od njih. ,,Borba protiv buke nije nimalo jeftina aktivnost i bojim se da je dostupnija bogatijim zemljama. U svakom slučaju, treba pokazati dobru volju za rešavanje ovog problema’’, ocenjuje profesor Fakulteta zaštite na radu u Nišu dr Darko Mihajlov.
On je na akademskom predavanju koje je organizovao EU info Kutak Niš govorio o aktivnostima Evropske unije u rešavanju problema prekomerne buke. ,,Od 1970. buka putničkih automobila na teritoriji EU manja je za 85%, kamiona za 90%. Tome je doprineo tehnološki razvoj koji je omogućio proizvodnju tiših mašina i motora’’. To, međutim, još nije dovoljno jer se Direktivom EU do 2020. godine predviđa drastično smanjenje emisije buke. ,,To podrazumeva da drumski i železnički saobraćaj budu tiši za 20 decibela, a avionski i rad mašina na otvorenom prostoru budu niži za po 10 decibela’’, kazao je profesor Mihajlov.