Srbija je ove godine pripremila Nacrt pregovaračke pozicije za Poglavlje 28 o zaštiti potrošača i zdravlja, a predstoji izrada nove Strategije za zaštitu potrošača kojom će se definisati dalja politika u ovoj oblasti, rečeno je na brifingu za novinare koji je organizovao je EU info centar, u okviru ciklusa „Na putu ka EU: Pregovaračka poglavlja”.

Ingve Engstrom iz Delegacije EU u Srbiji rekao je da je prednost EU mogućnost da potrošači imaju ista prava u svim njenim članicama.

On je rekao da su potrebna dobra pravila koja će zaštititi potrošače i omogućiti im da prave dobar izbor prilikom kupovine.

Engstrom je ukazao na sve veću kupovinu preko Interneta i ocenio da bi prava o zaštiti potrošača trebalo da budu u skladu sa „digitalnom realnošæu“.

On je rekao da bi trebalo da se ojača zaštita potrošača i da bi ista pravila trebalo da se primenjuju u regionu.

Predstavnica sektora zaštite potrošača Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Tamara Samardžić je najavila izradu nove Strategije za zaštitu potrošača  i navela da je pripremilljen Nacrt pregovaračke pozicije za Poglavlje 28  koji se odnosi na zaštitu potrošača i zdravlja.

FoNet

„Nacrt pregovaračke pozicije je upućen Evropskoj komisiji na analizu i davanje eventualnih sugestija i primedbi. Do sada nije bilo komentara Evropske komisije u delu koji se odnosi na zaštitu potrošača“, rekla je ona.

Samardžić je podsetila da je politika zaštite potrošača u Srbiji definisana Strategijom za zaštitu potrošača za period od 2013. do 2018. godine.

Ona je rekla da je Zakon o zaštiti potrošača u Srbiji u primeni od 2014. godine i u potpunosti sprovodi direktive EU koje se odnose na ovu problematiku te da se vaninstitucionalna zaštita potrošača sprovodi preko 28 registrovanih udruženja.

Stalni savetnik tvining projekta „Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji“ Peter Aranji rekao je da „visok, univerzalan nivo zaštite potrošača moraju da obezbede sve zemlje koje žele u EU“.

Aranji je rekao da program delovanja EU na području politike zaštite potrošača čine Evropska strategija zaštite potrošača i Program zaštite potrošača od 2014. do 2020. godine.

Evropska strategija zaštite potrošača ima nekoliko ciljeva među kojima su, naveo je, unapređenje bezbednosti potrošača, obaveštavanje i edukovanje potrošača o njihovim pravima, bolje sprovođenje propisa u oblasti zaštite potrošača.

Govoreći o bezbednosti potrošača, Aranji je napomenuo da je cilj Rapeksa, međunarodne mreže koja omogućava brzu razmenu informacija među zemljama EU, da pomogne u uklanjanju opasnih proizvoda sa tržišta EU.

Ova mreža funkcioniše od 2007. godine i  od tada svake godine primi više od 2000 obaveštenja o proizvodima koji nose ozbiljan rizik za građane.

Aranji je rekao da opasni proizvodi moraju da se uklone sa tržišta, ističući da su među opasnim proizvodima 26 odsto igračke, zatim slede motorna vozila, odeća, tekstilni proizvodi, električni aparati, kozmetika, nakit, osvetljenje.

On je rekao da je među opasnim proizvodima veliki broj onih koji su proizvedeni u Kini.

Predstavnik Evropskog potrošačkog centra iz Mađarske Atila Kriš rekao je da je cilj ove organizacije, koja ima podružnice u 30 zemalja, od kojih je 28 članica EU, dok su dve na Islandu i u Norveškoj, da štite interes pojedinačnih potrošača i rešavaju žalbe koje nastaju zbog prekograničnih transakcija.

Kriš je rekao da oni uglavnom pokrivaju trgovinu preko Interneta, pomažu pri rešavanju prekograničnih sporova i daju besplatne savete potrošačima.