Povodom Svetskog dana nepušenja u nedelju 31. maja, Komisija objavljuje istraživanje Evrobarometra o stavovima Evropljana prema pušenju. Istraživanje otkriva trend smanjenja pušenja širom Evrope. Sveukupno smanjenje u odnosu na 2012. iznosi dva procentna poena (26 odsto u poređenju sa 28 odsto).

Starosna grupa u kojoj je zabeleženo najveće smanjenje (četiri procentna poena) jesu mladi od 15 do 24 godine (25 odsto u poređenju sa 29 odsto). I dalje postoje znatne razlike u potrošnji duvana, od najnižih stopa u Švedskoj (11 odsto) i Finskoj (19 odsto) do najviših u Grčkoj (38%) i Bugarskoj (35%).

U pogledu pokušaja odvikavanja većina pušača je pokušala da prestane (59%), a od toga je 19% pokušalo u poslednjih 12 meseci. E-cigarete dosad je probalo 12% Evropljana u odnosu na 7% u 2012. 67% ispitanika izjavilo je da su ih probali kako bi smanjili ili ostavili pušenje. Međutim samo 14% pušača e-cigareta uspelo je da prestane sa pušenjem, navodeći da nisu naročito delotvoran alat za prestanak pušenja.

Vitenis Andriukaitis, evropski komesar za zdravlje i bezbednost hrane, istakao je da u proseku, Evropljani i dalje počinju da puše sa 17,6 godina. Komesar Andriukaitis kaže: „Brojke pokazuju da borba protiv pušenja nije dobijena, naročito ne među mladima. Neprihvatljivo je da pušenje i dalje privlači Evropljane u tinejdžerskom uzrastu. Glavni cilj Direktive o duvanskim proizvodima jeste da osigura da ti opasni proizvodi nisu neopravdano privlačni za mlade. Zato se Direktivom zabranjuju arome kojima se prikriva oštar ukus duvana, pakovanja tankih cigareta i pakovanja sa manje od 20 cigareta te se uvodi obaveza da slikovna i tekstualna zdravstvena upozorenja pokrivaju 65% pakovanja.

 

E-cigarete

Istraživanje Evrobarometra otkriva neke zanimljive brojke o e-cigaretama koje su relativno nov proizvod. Iako je 12% Evropljana probalo e-cigarete, trenutno se njima koristi 2%. Ta se brojka znatno povećala od 2012. (7% osoba koje su probale e-cigarete te 1% osoba koje se njima koriste). Verovatnije je da su ih probali mlađi Evropljani (13 % mladih starosti od 15 godina do 24 godine u odnosu na 3% starijih od 55 godina). Premda su Evropljani najčešće počeli da puše e-cigarete kako bi smanjili pušenje ili prestali sa pušenjem (67 %), pušenje je uspelo da smanji samo 21 % pušača, a tek 14 % njih je uspelo da prestane.

 

Izloženost duvanskom dimu

Izloženost duvanskom dimu u barovima i restoranima i dalje se smanjuje. Samo 12 % ispitanika izjavilo je da su protekle godine bili izloženi duvanskom dimu u objektima u kojima se poslužuje hrana (smanjenje sa 14 % u 2012), a 25 % u objektima u kojima se poslužuje piće (smanjenje sa 28 % u 2012.). Nadalje, 73 % radnika u Evropi retko ili nikada nije izloženo dimu u zatvorenim prostorima na radnom mestu.

 

Javno mnenje

Većina Evropljana podržava stroge mere politike u području duvanskih proizvoda i e-cigareta. Na primer, 70 % podržava poboljšanje sledljivosti duvanskih proizvoda kako bi se smanjila nezakonita trgovina (tema ovogodišnjeg Svetskog dana nepušenja), čak i ako su proizvodi zbog toga skuplji. U pogledu opasnosti mišljenje je da su nivoi katrana i nikotina najveći pokazatelji nivoa štete (32 %), nakon čega slede aditivi (12 %). U slučaju e-cigareta, procenat ispitanika koji ih smatraju štetnima porastao je sa 27 % na 52 % za samo dve godine.

 

Reklamiranje

Četiri od deset ispitanika se susrelo sa oglasima za duvanske proizvode ili njihovom reklamom u zadnjih 12 meseci, naročito na prodajnim mestima (39 %) te reklamnim tablama ili plakatima na javnim mestima (30 %).

 

Metodologija Evrobarometra

Istraživanje Evrobarometra „Stavovi Evropljana prema pušenju” sprovelo je firma TNS Opinion & social network u svih 28 država članica EU od 29. nvembra do 8. decembra 2014. Istraživanje je uključivalo intervju licem u lice sa skoro 28.000 ispitanika iz različitih društvenih i demografskih grupa.

 

Kontekst

Pušenje je najveći uzrok smrti u Evropi koji se može izbeći. Uzrokuje gotovo 700.000 smrtnih slučajeva godišnje. EU ima sveobuhvatnu politiku za borbu protiv pušenja koja uključuje zakonodavstvo o reklamiranju i sponzorisanju duvana i duvanskih proizvoda, podršku državama članicama te jačanje svesti, kao što je aktuelna kampanja Evropske komisije Nezaustavljivi bivši pušači.

EU je 3. aprila 2014. donela Direktivu o duvanskim proizvodima (2014/40/EU) koja sadrži pravila o proizvodnji, predstavljanju i prodaji duvanskih i srodnih proizvoda koja će se u državama članicama primenjivati od maja 2016. Proizvodi obuhvaćeni Direktivom su cigarete, duvan za motanje, duvan za lulu, cigare, cigarilosi, bezdimni duvan, elektronske cigarete i biljni proizvodi za pušenje.

Neke karakteristike Direktive jesu zabrana svojstvene arome, uvođenje kombinovanih zdravstvenih upozorenja (slika i tekst) koja prekrivaju 65 % prednje i zadnje strane pakovanja cigareta i duvana za motanje, zabrana svih reklamnih i obmanjujućih elemenata na duvanskim proizvodima te praćenje i pronalazak nezakonitih proizvoda na nivou EU u okviru borbe protiv nezakonite trgovine duvanskim proizvodima.