Trideset malih i srednjih preduzeća i preduzetnika dobilo je oznaku poverenja u elektronskoj trgovini (E-Trustmark) na konferenciji “Razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji – dostignuća i izazovi” koja je 16. novembra 2016. održana u Beogradu.
Zahvaljujući podršci Evropske unije kroz projekat Razvoj elektronskog poslovanja, u protekle dve godine, ukupno 66 malih i srednjih preduzeća i preduzetnika dobilo je oznaku poverenja koja predstavlja inicijativu za uvođenje E-Trustmark principa i praksi u poslovnu zajednicu Srbije.
Uvodna izlaganja održali su Oskar Benedikt, zamenik šefa Delegacije Evropske unije u Srbiji, Vesna Kovač, državni sekretar, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, Katarina Obradović Jovanović, pomoćnik ministra, Ministarstvo privrede i Maja Pejčić, direktorka Sektora za upravljanje projektima Razvojne agencije Srbije.
Benedikt je izjavio da je uvođenje oznake poverenja u e-trgovini jedan od najvažnijh rezultata projekta Pazvoj elektronskog poslovanja koji je EU finansirala sa 2,5 miliona evra. „Ovo nije kraj, već početak procesa koji uvodi promene u elektronsko poslovanje Srbije, jer je ono neizbežno za dalji privredni rast, ostvarenje profita i nova radna mesta“, rekao je Benedikt i najavio da će EU nastaviti da podržava razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji.
Vesna Kovač, državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija istakla je da Srbija ima ambiciozne planove razvoja elektronskog poslovanja i elektronske uprave. Ona je dodala da će u skladu sa Strategijom razvoja informacionog društva do 2020. godine, cilj biti razvoj elektronske trgovine, malih i srednjih preduzeća i domaćeg privatnog sektora.
Sertifikate malim i srednjnim preduzećima uručili su Štefen Hudolin, šef II sektora operacija Delegacije EU u Srbiji i Vesna Kovač, državni sekretar, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija.
Oznaka poverenja u elektronskoj trgovini koju dodeljuje projekat Razvoj elektronskog poslovanja važiće do novembra 2017. godine, a nakon završetka projekta, Centar za razvoj e-trgovine i zaštitu potrošača na Internetu iz Novog Sada nastaviće da se bavi procesom akreditacije i dodele ove oznake malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima.
Uvođenje oznake poverenja u e-trgovini jedan je od važnih rezultata projekta koji je finansirala EU sa 2,5 miliona, a realizovan je u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija i Ministarstvom privrede. Projektne rezultate i dostignuća predstavio je Lešek Jakubovksi, vođa projekta.
Tokom protekle dve godine, projekat je pružio podršku malim i srednjim preduzećima da im približi koncept elektronske trgovine, elektronskog poslovanja i digitalnih aplikacija koji mogu iskoristiti kao inovativno sredstvo za povećanje konkurentnosti i sniženje troškova poslovanja kao i da se osnaže potrošači da koriste elektronsku trgovinu. Pored uvođenja oznake poverenja za mala i srednja preduzeća (MSP), projekat je organizovao brojne radionice i treninge za više od 700 predstavnika MSP o elektronskom poslovanju i elektronskoj trgovini.
Za oko 1000 predstavnika državnih institucija održano je 35 radionica o značaju digitalne ekomonije, elektronskog poslovanja i elektronske trgovine, borbi protiv sajber kriminala. Objavljeno je 9 brošura i korisnih priručnika o ovim temama koje su distribuirane svim korisnicima projekta.
U cillju povećanja poverenja e-potrošača u e-trgovinu, izrađena je internet platforma za bezbedniju kupovinu www.e-dukator.rs na kojoj građani mogu da se edukuju i informišu o svojim pravima kad kupuju na internetu. Više od 2000 građana dobilo je sertifikat na ovoj platformi o svojim potrošačkim pravima, a preko 6000 pratilaca na društvenoj mreži Facebook edukovano je o kupovini na internetu. Urađen je i portal www.eposlovanjesrbija.rs na kome se nalaze brojni tekstovi i korisni članci o raznim aspektima e-poslovanja i e-trgovine u svetu i Srbiji. Portal će nadalje održavati Razvojna agencija Srbije i Ministarstvo trgovine u cilju promocije digitalne ekonomije i podrške MSP u Srbiji.
Projekat je deo velikog programa pomoći Evropske unije sektoru malih i srednjih preduzeća u Srbiji. Tokom poslednjih 15 godina Evropska unija uložila je 78 miliona evra u projekte koji su imali za cilj da ojačaju privatni sektor, a posebno mala i srednja preduzeća.
U drugom delu konferencije, o e-fakturisanju govorio je Panajotis Zafiropulos, glavni ekspert na projektu dok je o budućnosti E-Trustamrk u Srbiji govorio Nebojša Đurić iz Centra za razvoj e-trgovine i zaštitu potrošača na Internetu iz Novog Sada. Predstavnici malih i srednjih preduzeća – Muzej teatar d.o.o. i Virid d.o.o. predstavili su značaj saradnje sa projektom u dobijanju oznake poverenja u e-trgovini.
Konferencijom, kojoj je prisustvovalo više od 150 učesnika, obeležen je i završetak projektnih aktivnosti.
Mala i srednjih preduzeća i preduzetnici kojima je dodeljena oznaka poverenja projekta Razvoj elektronskog poslovanja:
MC MOST, TR BeeCool, Hoću to d.o.o, TV Shop Direct International d.o.o, Aerokarte d.o.o, Kupi Me d.o.o, Bus Computers, Prizma d.o.o, Superior d.o.o, Clio, Games d.o.o, Data status, Gigatron d.o.o, Ikiklik d.o.o, BC Group, eKUPI d.o.o, Benchmark Shop, Vreme je novac, EuroTehna 021 d.o.o, Positive Line, Ellecta International d.o.o, Dereta d.o.o, Evro Book d.o.o, Fonlider d.o.o, Moto-bike, Beosport, Internet prodaja guma, Vitapur d.o.o, Aerial Video Solutions d.o.o, Jumbo travel d.o.o, Laguna d.o.o Beograd, Delfi knjižare, Beyond, Digital logic d.o.o, SZTR Cvećara Kazablanka, VDV d.o.o., Panorama d.o.o., Inzuos d.o.o., Diker d.o.o., Green Design d.o.o., Web izlog d.o.o., UNIVERS-CO d.o.o., Flora d.o.o., E-market, Virid d.o.o., Limundo d.o.o., Kupoman d.o.o., 012 Lab d.o.o., Muzej teatar d.o.o., Gadget 4 Gift d.o.o., SMALL TREE d.o.o., Bel Computers d.o.o., Digital Logic RnD d.o.o., Formaxstore d.o.o., VD Soft, TiCo Computers d.o.o., Tako Lako Shop d.o.o., Bio špajz d.o.o., Beo Sport, BPC Media, Savez za tradicionlani karate Vojvodine, Sigmax d.o.o., Helenadiashop d.o.o., Bomar d.o.o., Diopta d.o.o., MMN Kolačič d.o.o., KondorAs d.o.o.
________________________________________
Evropska komisija pokrenula je 3. maja 2000. godine “e-poverenje inicijativu” sa ciljem da smanji nepoverenje potrošača u elektronsku trgovinu. Deo ove inicijative bilo je i stvaranje e-Trustmark šeme.
Šta predstavlja E-Trustmark?
E- Trustmark je oznaka, slika ili logo u elektronskoj trgovini koji se prikazuje na sajtu neke organizacije čime se potvrđuje da je taj sajt bezbedan za kupovinu.
E-Trustmark logo uliva poverenje kupcima i ukazuje im da je bezbedno da posluju sa websajtom na kome je logo prikazan. Postoje dve glavne evropske inicijative za dodelu E-trustmark oznake: E-commerce E-Trustmark i EMOTA European Trustmark koje su uglavnom tržišno orijentisane.