Šta povezuje Delfi knjižare, turističku agenciju Jumbo travel, portal Limundo i izdavačku kuću Data status? Sve su različite profesionalne orijentacije, ne pripadaju istim sektorima i ne dele istu “targetnu grupu” potencijalnih kupaca i klijenata, ali imaju nešto zajedničko: sve su nosioci oznake E-Trustmark koja garantuje da su sajtovi ovih firmi i kompanija bezbedni za kupovinu.

Oznaka, slika ili logo u elektronskoj trgovini koja se prikazuje na njihovim sajtovima jasno uočljiva i kupcima, treba da pošalje poruku bezbednosti i tako olakša trgovinu putem interneta, koja je u Srbiji još u razvoju.

Oznaka poverenja, E-Trustmark je ovim firmama dodeljena u okviru projekta “Razvoj elektronskog poslovanja” koji je finansirala Evropska unija sa 2,5 miliona evra. Dvoipogodišnji projekat imao je cilj da malim i srednjim preduzećima (MSP), kao nosiocima privrednog razvoja, približi koncept elektronske trgovine, elektronskog poslovanja i digitalnih aplikacija kako bi poboljšale svoje poslovanje i bile konkurentnije. Osim toga, cilj je bio i da se osnaže potrošači da koriste elektronsku trgovinu.

Od maja 2014. godine do novembra 2016, u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija i Ministarstvom privrede Srbije, organizovan je niz edukativnih aktivnosti: održano je 35 radionica o značaju digitalne ekonomije, elektronskog poslovanja i elektronske trgovine i borbe protiv sajber kriminala, koje je pratilo oko 1.000 predstavnika državnih institucija. Sa druge strane, više od 700 predstavnika MSP prošlo je treninge o elektronskom poslovanju i elektronskoj trgovini.

Istovremeno je rađeno na unapređenju pravnog okvira, pa su tako identifikovane pravne i regulatorne prepreke za elektronsku trgovinu i pripremljene preporuke za izradu nacrta zakona u oblasti e-poslovanja koji je zasnovan na pravnom okviru EU.

E-Trustmark – važna poruka EU za preduzeća u Srbiji

Ukupno 66 malih i srednjih preduzeća dobilo je u okviru projekta oznaku poverenja E-Trustmark, jer su dokazali da: pružaju jasne informacije o svojoj kompaniji, posluju u skladu sa zakonom, pružaju jasne, tačne i detaljne informacije o svojim proizvodima/uslugama i procesu kupovine, informišu potrošače o njihovim pravima koja se odnose na reklamaciju i odustanak od ugovora o kupovini.

Njihova iskustva u poslovanju su različita, ali, iako je sama oznaka o poverenju nova, ističu kao veoma značajno samo učešće u projektu koji je finansirala EU:

“Za eKupi.rs je veoma važna podrška projekta ‘Razvoj elektronskog poslovanja’. Kao deo sistema koji posluje na svim tržištima bivše Jugoslavije, posvećeni smo postizanju izuzetnih standarda. Od ključnog značaja je postizanje odnosa pouzdanosti i poverenja sa našim korisnicima. Dodela sertifikata koji je podržan od strane EU je još jedno priznanje našim naporima na ovom polju kao i potvrda visokih kriterijuma etičkog ponašanja naše kompanije”, poručili su predstavnici eKupi.rs, internet trgovine “specijalizovane za prodaju više od 80.000 proizvoda iz različitih područja elektronike, bele tehnike, informatike”.

Oznaka poverenja je nov koncept u elektronskoj trgovini u Srbiji, uveden kako bi se unapredio kvalitet domaćih internet trgovaca/pružalaca usluga i potrošača koji koriste elektronsku trgovinu. Sledio je dobar primer iz EU, gde je Evropska komisija još u maju 2003. godine pokrenula “e-poverenje inicijativu” čiji je deo bio stvaranje e-Trustmark šeme.

Sve je više građana Srbije koji su uključeni u e-trgovinu: kako je pokazalo istraživanje Republičkog zavoda za statitstiku iz septembra 2016, više od 1,45 miliona gradjana je kupovalo ili poručivalo robu/usluge putem interneta u proteklih godinu dana, što je za 230.000 ljudi više nego 2015.

Uspostavljanje poverenja između trgovaca i potrošača treba da stimuliše elektronsku trgovinu kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou i samim tim ima pozitivan uticaj na privredu Srbije.

Za predstavnike domaćih MSP, čini se da je najvažnije što se približavaju standardima EU.

“Učešćem u projektu ‘Razvoj elektronskog poslovanja’ www.beecool.rs je usaglasio svoje prisustvo na internetu sa visokim kriterijumima Evropske unije. Rezultat toga je da smo u prvih 35 preduzeća čija je profesionalnost prepoznata i označena prestižnim e-Trustmark sertifikatom”, kaže vlasnica web shopa za nabavku i prodaju dečje opreme BeeCool, Milena Popović.

O sertifikatu E-Trustmark, ona kaže: „On za nas predstavlja profesionalni uspeh van ekonomskih rezultata – predstavlja priznanje, nagradu, uvažavanje za način na koji poslujemo. Još bitnije, ova oznaka je siguran signal onima koji se tek upuštaju u kupovinu za bebe i decu da mogu da se osmele i naviknu na prednosti kupovine putem Interneta”.

Nakon završetka projekta, novosadski Centar za razvoj e-trgovine i zaštitu potrošača na internetu nastaviće da se bavi procesom akreditacije i dodele ove oznake malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima.

Sertifikati i za potrošače

Kako bi se povećalo poverenje potrošača u e-trgovinu, u okviru projekta je izrađena platform za bezbedniju kupovinu www.e-dukator.rs na kojoj oni mogu da se informišu i edukuju o svojim pravima kada kupuju na internetu. Više od 2.000 građana dobilo je sertifikat nakon što su tačno odgovorili na polovinu pitanja u kvizu na platformi. O kupovini na internet edukovano je i više od 6.000 pratilaca na društvenoj mreži Fejsbuk (https://www.facebook.com/Razvoj-elektronskog-poslovanja-1451226168507374/?fref=ts).

Objavljeno je 9 brošura i priručnika. Napravljen je i portal www.eposlovanjesrbija.rs na kome se nalaze brojni tekstovi i korisni članci o raznim aspektima elektronskog poslovanja i trgovine u svetu i Srbiji.

Tako edukovani potrošači, “naoružani” informacijama, još jedan su rezultat uspešnog projekta EU, koji je samo deo velikog programa pomoći koji Unija pruža sektoru malih i srednjih preduzeća u Srbiji, jer je u poslednjih 15 godina EU u te svrhe Srbiji donirala 78 miliona evra.

Da će se ta pomoć nastaviti, ukazao je na završnoj konferenciji projekta zamenik šefa Delegacije EU u Srbiji Oskar Benedikt: „Ovo nije kraj, već početak procesa koji uvodi promene u elektronsko poslovanje Srbije, jer je ono neizbežno za dalji privredni rast, ostvarenje profita i nova radna mesta“.

Više o projektu: www.eposlovanje.biz