Nakon nedavnih događaja koji su se odigrali u zemlji i usled bezbednosnih, političkih i ekonomskih izazova sa kojima je Ukrajina suočena, 6. marta 2014. Evropski savet je potvrdio spremnost da pomogne stabilizaciju ukrajinske ekonomije paketom mera, a jedna od njih je odobravanje autonomnih trgovinskih povlastica.
Evropska komisija je danas usvojila predlog za privremeno ukidanje carinskih obaveza na izvoz ukrajinske robe u EU.
Nakon nedavnih događaja koji su se odigrali u zemlji i usled bezbednosnih, političkih i ekonomskih izazova sa kojima je Ukrajina suočena, 6. marta 2014. Evropski savet je potvrdio spremnost da pomogne stabilizaciju ukrajinske ekonomije paketom mera. Jedna od mera je i odobravanje autonomnih trgovinskih povlastica, navedeno je u predlogu koji je upućen Savetu EU i Evropskom Parlamentu radi donošenja uredbe.
Ideja je da se ne čeka na stupanje odredaba o Dubokoj i sveobuhvatnoj zoni slobodne trgovine (DCFTA) iz Sporazuma o pridruživanju (SP) na snagu, nego da se ubrza primena onih delova Sporazuma koji se tiču carina, i to putem uvođenja autonomnih trgovinskih povlastica kao i da se započne jednostrano smanjenje ili potpuno ukidanje carina EU na robu koja dolazi iz Ukrajine. Ipak, povlastice nisu zamena za DCFTA i biće na snazi samo u ograničenom vremenskom periodu: do 1. novembra 2014. Očekuje se da će do 1. novembra 2014 sporazum DCFTA između EU i Ukrajine biti potpisan i da će privremeno stupiti na snagu; u ovom slučaju jednostrani sistem autonomnih trgovinskih povlastica prestaje da važi.
Kada bude usvojena od strane EU, ova jednostrana mera će omogućiti ukrajinskim izvoznicima da ostvare korist od povlašćenog pristupa tržištu EU u skladu sa raporedom povlastica koji su u okviru sporazuma DCFTA. Ukrajina za uzvrat neće morati da obezbedi olakšani pristup robi koja se uvozi iz EU. Privremeno ukidanje carinskih dažbina će biti potpuno ili parcijalno, u zavisnosti od sektora.
„Evropska komisija je rešena i spremna da pomogne Ukrajini u procesu stabilizacije privrede i finansija”, rekao je predsednik Evropske komisije, Žoze Manuel Baroso. “Prošlog četvrtka, šefovi država i vlada EU su pozdravili paket pomoći u iznosu od 11 milijardi evra namenjenog Ukrajini, koji je predstavila Evropska komisija. Komisija brzo napreduje sa primenom ovog paketa pomoći, i već danas je usvojena prva od predviđenih mera – set trgovinskih odredaba koji će Ukrajini doneti dobit od oko 500 miliona evra godišnje. Ovaj predlog je konkretna, vidljiva mera podrške EU Ukrajini.”
„Drago mi je što smo uspeli da brzo reagujemo i da pripremimo pomoć za Ukrajinu. Naša ideja je da EU otvori svoja vrata za uvoz iz Ukrajine, kako bi zaista podstakla ukrajinsku trgovinu što će imati stvarni uticaj na svakodnevni život svih Ukrajinaca”, rekao je komesar EU za trgovinu, Karel de Guht. “Ovim brzim odgovorom, Evropska komisija je pokazala da stoji rame uz rame sa narodom Ukrajine, i ja ću podstaći Evropski parlament i Evropski savet da ubrza proces donošenja uredbi, kako bi carinske olakšice stupile na snagu već juna.”
Godišnja vrednost ove mere iznosiće blizu 500 miliona evra u carinskim olakšicama, od čega će sektor poljoprivrede ostvariti dobit od skoro 400 miliona evra.
Uvođenje ovakvih mera od strane EU zahteva od Ukrajine da u potpunosti sađuje sa EU tokom njihove primene, kao i da obezbedi da se carinske dažbine prema EU ni na koji način ne menjaju tokom perioda primene. Osim toga, uvešće se i izvestan broj zaštitnih mera kako bi se sprečila zloupotreba tržišta koja bi nepovoljno delovala po evropske kompanije i industriju u celini, uključujući i sektor poljoprivrede.
Detaljan predlog:
Industrijski proizvodi: Postojeće carinske dažbine EU na industrijske proizvode uvezene iz Ukrajine će biti odmah umanjene za 94,7% proizvoda. Za preostale proizvode (neke hemijske proizvode itd.) tarife će biti smanjene.
Poljoprivredni proizvodi: Za poljoprivredne proizvode, EU je preduzela važnu ali ograničenu akciju kako bi otvorila svoje tržište za ukrajinske proizvode. Ovo će osigurati da poljoprivredni sektor u Evropi ne bude oštećen jednostranom trgovinskom akcijom.
Konkretno: EU će omogućiti neposredne i neograničene povlastice za 82,2% ukrajinskog izvoza. Za ostale proizvode (žitarice, svinjetina, govedina i živinsko meso kao i nekolicina drugih proizvoda) biće omogućena delimična liberalizacija odobravanjem raspodele carinskih kvota, koje ograničavaju da određena količina dobara ima koristi od trgovinskih povlastica.
Prerađeni prehrambeni proizvodi: EU obezbeđuje neposredne povlastice za 83.4% ovakvih proizvoda. Uvoz preostalih 15,9% će delimično biti olakšan putem raspodele carinskih kvota.
Sistemi zaštite: Kako bi se sprečio rizik od zloupotrebe, pravo na korišćenje autonomnih trgovinskih povlastica je uslovljeno saglasnošću Ukrajine sa relevantnim procedurama koje su povezane sa “pravilima o poreklu proizvoda” kao i njenim uključivanjem u efikasnu administrativnu saradnju sa EU. Štaviše, Ukrajina mora da se uzdrži od uvođenja novih dažbina ili troškova koje bi imale isti efekat ili od količinskih ograničenja ili mera sa jednakim efektom, ili od podizanja postojećih carinskih troškova ili od uvođenja bilo kakvih drugih ograničenja.
Mere zaštite su na snazi, i vraćanje uobičajenih carinskih obaveza na snagu je moguće u slučaju da proizvodi uzrokuju ili prete da prouzrokuju ozbiljne poteškoće proizvođačima sličnih ili konkurentskih proizvoda iz Unije. Ovaj sistem je zasnovan na statističkim podacima prikupljenim od nacionalnih carinskih službi iz cele EU. U slučaju da podaci pokažu nagli porast uvoza (ovo na primer znači da proizvodi iz druge zelje (koja nije Ukrajina) preplave tržište EU koristeći se lažiranim sertifikatom o ukrajinskom poreklu i ostvare nelegalnu korist od DCFTAa), EU može ponovo uspostaviti uobičajene carinske dažbine na određeni proizvod.
Pozadina
Ukrajina je partner prioriteta u okviru Evropske politike susedstva i Istočnog partnerstva. Evropska unija traži bliskiji odnos sa Ukrajinom koji ide dalje od bilateralne saradnje, i koji obuhvata postepeni napredak ka političkom pridruživanju i ekonomskoj integraciji. Ovo predstavlja ideju Sporazuma o pridruživanju, koji uključuje DCFTA, o kom se pregovaralo od 2007. do 2011, a koji je obostrano parafiran 2012. Pod odredbama DCFTA, Evropska unija i Ukrajina treba da ostvare zonu slobodne trgovine tokom tranzicionog perioda od najviše 10 godina, počevši od stupanja na snagu Sporazuma o pridruživanju.
21. novembra 2013, Ukrajina je najavila odustajanje od priprema za potpisivanje Sporazuma o pridruživanju, uključujući i DCFTA, sa EU. Potpisivanje je prvobitno trebalo da se odigra na samitu Istočnog partnerstva u Vilniusu, 28-29. novembra 2013.
Nakon nedavnih događaja koji su se odigrali u zemlji i usled bezbednosnih, političkih i ekonomskih izazova sa kojima je Ukrajina suočena, Evropski savet je potvrdio spremnost da pomogne stabilizaciju ukrajinske ekonomije paketom mera, a jedna od njih je odobravanje autonomnih trgovinskih povlastica.
Za više informacija
Izjava komesara de Guhta od 11. marta 2014, Izjava/14/63
Saopštenje za javnost (IP/14/219): Paket pomoći Evropske komisije za Ukrajinu, 5. mart 2014.
Zaključci šefova država i vlada o Ukrajini, 6. mart 2014:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ec/141372.pdf
Vodič kroz Duboku i sveobuhvatnu zonu slobodne trgovine između EU i Ukrajine (DCFTA).