Stižu dobre vesti za više od 507 miliona potrošača u Evropi: novi zakon EU će od danas ojačati njihova prava širom Evropske unije.

Nova Direktiva EU o potrošačkim pravima će današnjim stupanjem na snagu dodatno ojačati prava potrošača prilikom obavljanja kupovine bilo gde u Evropi, na internetu ili u prodavnicama.

Preduzeća će takođe imati koristi od nove direktive koja svima garantuje jednaka pravila pri poslovanju, te smanjuje troškove trgovcima koji svoje proizvode i usluge nude potrošačima u inostranstvu.

Na primer, nova pravila će obezbediti potrošačima u celoj EU rok 14 dana da se predomisle i odustanu od kupovine na internetu ili izvan prodavnice (kada prodavac poseti kuću potrošača), što je duplo duži rok u odnosu na dosadašnji minimum od 7 dana.

Novim pravilima se takođe zabranjuju dodatne naplate prilikom plaćanja kreditnim karticama ili korišćenja vrućih linija, kao i unapred označena polja na internetu koja podrazumevaju dodatna plaćanja (na primer prilikom kupovine avionskih karata na internetu).

Kako bi osigurala jednoobraznu primenu novih pravila u svim državama članicama EU, Evropska komisija je objavila i dokument sa smernicama namenjen vlastima država, te model prikazivanja osnovnih informacija na digitalnim proizvodima.

„Evropa danas staje na kraj varanju potrošača na internetu. Od danas svaki potrošač u Evropskoj uniji može zahtevati svoja prava u skladu sa Direktivom o potrošačkim pravima, što znači: nema više unapred označenih polja pri kupovini avionskih karata, nema više dodatnih plaćanja pri upotrebi kreditnih kartica na internetu, a ni trgovci više neće moći da odbiju vraćanje robe kupljene na internetu”, rekla je potpredsednica Evropske komisije i komesarka EU za pravosuđe Vivijan Reding.

Nova Direktiva o pravima potrošača usklađuje nacionalna pravila o zaštiti potrošača u nekoliko važnih oblasti, poput informacija koje su potrošačima neophodne pre kupovine robe i usluga, te njihovo pravo da odustanu od kupovine na internetu. Poboljšana usklađenost znači da se potrošači mogu pozvati na ista prava gde god da kupuju u EU. Direktiva takođe znači jednostavnija pravila za trgovce koji će sada imati veći podsticaj da prošire poslovanje van granica.

Prema novim pravilima (pogledajte brošuru o novim pravilima), potrošači u EU se mogu osloniti na (videti prilog za dodatne informacije):

  • Veću transparentnost cena;
  • Okončanje dodatnih naplata pri upotrebi kreditnih kartica ili pozivanju vrućih linija;
  • Zabranu unapred označenih polja na internetu, kao na primer pri kupovini avionskih karata;
  • Produžetak roka za odustajanje od kupovine, sa sedam na 14 dana u celoj EU;
  • Bolja prava povraćaja novca u roku od 14 dana od otkazivanja kupovine;
  • Pravila koja zabranjuju zamke na internetu, poput ponuda koje proizvod oglašavaju besplatnim a da on to zapravo nije (na primer horoskop ili recepti);
  • Bolja zaštita u pogledu digitalnih sadržaja, naročito kad su u pitanju informacije o softveru ili hardveru sa kojim određeni proizvodi funkcionišu.

Za dodatne informacije

Integralno saopštenje: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-655_en.htm

Video iz kampanje o pravima potrošača

Internet prezentacija potpredsednice Evropske komisije i komesarke EU za pravosuđe Vivijan Reding:

http://ec.europa.eu/reding

Pratite potpredsednicu na Tviteru: @VivianeRedingEU

Evropska komisija – Direktiva o pravima potrošača:

http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm

Pratite pravosuđe EU na Tviteru: @EU_Justice