Domaći brend Mistral iz Niša proizvodi jedinstvene modele tašni, novčanika i kaiševa koji se ističu po vrhunskom kvalitetu. Poznati su i po tome što kupci mogu sami da kreiraju svoj komad aksesoara uz kombinovanje boja i materijala po izboru, a glas o kvalitetu i unikatnosti njihovih proizvoda se proneo širom zemlje.

Radoš Krstić, vlasnik preudzeća kaže da je u posao krenuo od nule, bez sopstvenog početnog kapitala, ali sa željom da stvori nešto novo što će uneti svežinu u tadašnje tržište. „Budući da su moji roditelji imali ogromno iskustvo u izradi tašni i različitih aksesoara, ja sam tome pridružio svoj preduzetnički duh. Podigli smo kredit da bi sve postavili na svoje mesto i krenuli da ostvarujemo poslovnu ideju”, priča ovaj mladi Nišlija.

Kako kaže na početku je bilo zaista teško, jer da bi bili prepoznati na tržištu potrebno je da postignete izuzetan kvalitet, ali i vreme da doprete do ljudi i budete sinonim kako za taj kvalitet tako  i za uslužnost. Mistral je krenuo prvo sa onlajn prodajom da bi se sa povećanjem broja zadovoljnih kupaca, proširili i na veleprodaju. „Reklama “od usta do usta”  je sigurno najteži način da doprete do tržišta ali u slučaju da je uspešna gotovo garantuje opstanak na tržištu, jer ništa ne može proizvod da proda bolje od zadovoljnih kupaca koji se i sami vraćaju i preporučuju vaše proizvode dalje”, kaže Krstić i navodi da je veliku podršku preduzeću pružala i nevladina organizacija Eneca.

Kako se broj kupaca povećavao tako je i rasla potreba da se nabave nove mašine. Prilika se ukazala 2018. godine kada je Evropska unija preko EU PRO programa opredelila bespovratna sredstva za podršku malom biznisu u dva regiona Šumadije i zapadne Srbije i Istočne i južne Srbije. Javni poziv je privukao veliki broj zaintersovanih preduzetnika ali Mistral je sa dobrom idejom i poslovanjem uspeo da dobije sredstva i nabavi novu opremu u vrednosti od 32.140 evra.

„Mi smo imali konstantan rast ali kupovinom novih mašina ubrazali smo proces prizvodnje, a proširili smo i asortiman proizvoda što je sve uticalo i na otvaranje pet novih radnih mesta pa sada imamo 14 radnika”, kaže Radoš Krstić.

Zahvaljujući EU donaciji Mistral je nabavio četiri mašine za proizvodnju kaiševa, konkretno za poliranje, za sečenje kaiševa, mašinu za obradu ivica i mašinu za bušenje i otiskivanje žiga.

„U međuvremenu smo otvorili naš prvi maloprodajni objekat u Nišu i samim tim smo omogućili našim drugim klijentima da dobiju širi asortiman. Sa novim mašinama Mistral je uveo i novi proizvod – kaiševe koje do sada nismo imali u ponudi a koje pravimo od prirodne kože”, ističe Krstić

Kako kaže kaže konkurencija je velika ali uz kvalitet i odnos koji negujemo sa kupcima Mistral uspeva da održi rast, a Violeta Dente, mendažerka u preduzeću ističe da najveći deo prodaje, posebno sada u doba pandemije, ide onlajn preko Fejsbuka i Instragrama, dok 80 posto ukupne prodaje čine baš kupci koji im se uvek iznova vraćaju.

 Evropska unija je najveći donator i najvažniji trgovinski partner Srbije, a kompanije iz EU najveći investitori u srpsku privredu. Podrška Evropske unije razvoju ekonomije i konkurentnosti u Srbiji vredna je više od 200 miliona evra za period od 2001. do danas. Ukidanje trgovinskih barijera, investicije iz zemalja članicama i projekti koji imaju za cilj da povećaju konkuretnost preduzeća, doprineli su rastu broja radnih mesta i ekonomskom razvoju Srbije. 

Mala i srednja preduzeća, kao i kompanije iz Srbije mogu da konkurišu za finansijska sredstva putem nekoliko projekata i programa, kao što su COSME, Horizont 2020, EUPRO, Inovacioni fond. Brojni finansijski instrumenti za mala i srednja preduzeća dostupni su i kroz program regionalni WB EDIF, Evropsku investicionu banku (EIB) i Evropsku banku za obnovu i razvoj (EBRD).